Reacties voor: Apple verwijst bij geld terugvragen steeds vaker naar ontwikkelaars

Apple verwijst bij klachten over apps steeds vaker naar de ontwikkelaar. Die kan echter een App Store-Aankoop niet terugdraaien en zal het geld uit eigen zak moeten betalen, waardoor hij er geld op moet toeleggen. Hoe zit dat?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 16 reacties

  1. Gek verhaal en vraag me af of Apple hier in Europa mee weg komt. De verkoper, in dit gavel Apple, is verantwoordelijk. De software ontwikkelaar is in het geheel geen partij in de verkoop. Zou beetje hetzelfde zijn als ik een tv koop, terug ga naar de mediamarkt en die me vervolgens naar Philips doorverwijzen omdat zij de tv hebben gemaakt

  2. Spijtig dat Apple nog steeds geen trial modes heeft in de appstore. Binnen een uur verwijderen is directe refund bijvoorbeeld. Sommige apps kun je van te voren niet meer goed beoordelen omdat alles complex geworden is. je wilt soms even checken of ‘t allemaal goed naar wens werkt voordat je euros uit geeft.
    Ontwikkelaars gaan nu over naar in app functionaliteit, die je dan weer niet kunt delen met de familie.

  3. Apple is de verkoper dus daar moet je zijn volgens de Europese regels, en niet de ontwikkelaar !
    Overigens is het volgens mij ook kopen op afstand, en dan is er nog een bedenk-tijd.

  4. “Don’t be evil” is the motto of Google’s corporate code of conduct. (wiki:Google)

    Gelukkig gaat het “nog” steeds goed bij Apple 2017 🤔.

  5. Geef de gebruikers een week om de app te gebruiken. Heb zelf al 2x men aankoop terug gevraagd en dit gebeurde zeer vlot door Apple. Ik kreeg ook de vraag of ik (vrijblijvend) wilde zeggen wat de reden was dat ik men geld terug vroeg, toen ik deze gaf stuurde Apple me een mail met mogelijkheden en een link van de ontwikkelaar. Ben dus zeer tevreden tot nu toe.

  6. Dit snap ik dus bij Apple niet. Waarom doen ze het niet zoals Google, dat je een App binnen 2 uur gratis terug kunt geven?

  7. Ik heb na feedback de berekening uit het artikel gehaald en alleen aangegeven dat ontwikkelaars 100% van het bedrag teruggeven aan een klant (dus inclusief de 30% die Apple krijgt). Overigens zijn ze natuurlijk niet verplicht dit te doen, maar dan riskeren ze boze beoordelingen.

  8. Apple zet ontwikkelaars voor het blok (terugbetalen of slechte beoordelingen riskeren). Dit compleet onterecht aangezien Apple dit contact met de consument wettelijk gezien op zich moet nemen. Het is aan hen om achteraf de transactie met de ontwikkelaar te regelen.

    Erg dat ze hun macht zo misbruiken. Het bedrijf lijkt al heel 2017 in een vlaag van complete verstandsverbijstering te verkeren, de kritiek die oplaait onderstreept dat.

  9. @PLi: Geheel waar de verkoper is in het consumenten verloop verantwoordelijk.

  10. Apple zet ontwikkelaars voor het blok (terugbetalen of slechte beoordelingen riskeren). Dit compleet onterecht aangezien Apple dit contact met de consument wettelijk gezien op zich moet nemen. Het is aan hen om achteraf de transactie met de ontwikkelaar te regelen.

    Erg dat ze hun macht zo misbruiken. Het bedrijf lijkt al heel 2017 in een vlaag van complete verstandsverbijstering te verkeren, de kritiek die oplaait onderstreept dat.

  11. Heb in december nog geld terug gekregen van Apple (was in app aankoop).

  12. @Paul: Precies hier om koop ik zelden een app. Misschien een Lite versie verplicht stellen?

  13. Dit is niet echt netjes van Apple. Ik geef zelf ongeveer een tientje per maand uit aan apps en in app aankopen. Ik vraag nooit m’n geld terug. Die paar euro mogen ze houden. Teveel gedoe. Maar voor degenen die dit wél eens doen, hoort het wel goed geregeld te zijn. En de ontwikkelaars mogen hier niet de dupe van zijn. Wél 30% winst vangen en daarna je handen ervan aftrekken is echt heel slecht. En ik hoop dan ook van harte dat ze dit probleem gaan aanpakken. Want het is niet de bedoeling dat ontwikkelaars straks gaan afhaken. We need them Apple. So take good care of them please

  14. Ik vraag me ook de wettelijke basis af van die beruchte zwarte lijst. Het staat nergens beschreven, Apple geeft het niet toe dat die lijst er is, je merkt het alleen als klant dat je geen aankoop meer kunt terugdraaien. Zo te zien levenslang. Dus ik bestel wat bij bol.com, stuur een aantal maal wat terug en mag vervolgens nooit meer iets terugsturen… Klopt wettelijk niets van maar wie gaat een juridisch strijdje aan met Apple….. ?

  15. De service van Apple is allang niet meer wat het was toen Jobs nog aan het roer stond. Net als de kwaliteit van de software en de vernieuwing.
    Cook zal best een goede vent zijn, maar hij is duidelijk veel meer gericht op commercieel winst maken i.p.v. degelijke, vernieuwende producten maken, met echte passie en een zeer kritische kijk. Dingen zijn te snel goed… Als t maar geld opbrengt. Het gaat allang niet meer zoals het ooit ging. Wat mij betreft tijd voor iemand anders. Maar zie maar eens iemand als Jobs te vinden… Zal niet makkelijk zijn.

  16. Apple blijft knoeien, dit zal klanten kosten.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.