Apple onderscheidt zich niet alleen met mooie producten, maar is obsessief bezig met elk detail. Ook de verpakking moet perfect zijn; het wordt niet in een paar dagen verzonnen, maar er gaat een uitgebreid testtraject aan vooraf. In Cupertino schijnt een geheime ruimte te zijn, waar honderden verpakkingsideeën worden geprobeerd om de juiste combinatie van eigenschappen te vinden. Als de klant aan een bepaald lipje moet trekken om de verpakking te openen, dan bedenkt een designer een eindeloze reeks pijltjes, kleuren en tapes om te zorgen dat de boodschap goed overkomt. Het moet perfect zijn, aldus de designer, die geobsedeerd is door verpakkingen.
Bij het ontwerpen wordt ook rekening gehouden met de manier waarop de verpakkingen tijdens het transport en in de winkel opgestapeld worden. Steve Jobs vertelde in zijn officiële biografie dat hij samen met Jonathan Ive veel tijd besteedde aan verpakkingen: “Ik ben gek op het uitpakken van spullen. Je ontwerpt een uitpakritueel om het product bijzonder te maken. Verpakkingen kunnen theater zijn, het kan een verhaal vertellen”.
Het verhaal over de verpakkingen is te vinden in het nieuwe boek van Adam Lashinsky, ‘Inside Apple‘. Dat boek zal donderdag verschijnen en komt twee weken later ook in een Nederlandse versie beschikbaar.
In een artikel van NetworkWorld wordt ook een komisch filmpje getoond, waarin uitgelegd wordt hoe Microsoft de verpakking van de iPod zou ontwerpen:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
Reacties: 17 reacties