Apple krijgt boete van 900.000 euro in Italië door onjuist garantiebeleid

Apple krijgt in Italië een boete van 900.000 euro wegens het onjuist voorspiegelen van de garantie. Apple verkocht AppleCare-pakketten, maar vertelde er niet bij dat volgens de Italiaanse wetgeving een garantie van 2 jaar geldt.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

apple logo regenApple moet in Italië een boete van 900.000 euro betalen, omdat ze consumenten hebben misleid over de garantiebepalingen. Volgens de Italiaanse mededingingsautoriteit heeft Apple consumenten onjuist geïnformeerd over hun recht op garantie. Er geldt een garantie van twee jaar volgens de Italiaanse wetgeving, maar Apple vertelde dit niet aan de consumenten. Ook probeerden ze klanten over te halen om AppleCare te kopen, zonder ze te wijzen op het feit dat er overlap is met de standaard garantie. Dezelfde kwestie speelt ook in Nederland, waar de Apple-garantie regelmatig wordt besproken in consumentenprogramma’s op tv. Tot veel veranderingen heeft dat nog niet geleid.

Apple geeft standaard 1 jaar garantie op producten zoals de iPhone en iPad. Wie meer wil, kan voor enkele tientjes een AppleCare-pakket aanschaffen, waarmee je de garantie met één of twee extra jaren verlengt. In mei kwam voor het eerst in het nieuws dat Italiaanse autoriteiten de garantie van Apple wilden aanpakken. Sinds eind augustus vond er een onderzoek plaats, dat nu eindigt in een boete. Op Europees niveau speelt ook nog een zaak over afspraken die Apple zou hebben gemaakt met ebook-uitgevers.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 december 2011, 15:33
Categorie Apple
Onderwerpen apple, boete, garantie, italië

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.