Apple iPhone wereldwijd op nummer drie met 6,5% marktaandeel
Apple staat op nummer drie in de lijst van grootste smartphone-fabrikanten ter wereld, zo heeft onderzoeksbureau Canalys berekend. Eigenlijk ging het bij Canalys niet om smartphones, maar om ‘converged smart mobile devices’, oftewel mobiele telefoons die iets meer kunnen dan alleen bellen en muziek afspelen. De prestatie van Apple is volgens Canalys bijzonder omdat het bedrijf maar één product aanbiedt dat ook nog eens in een beperkt aantal landen te koop is. Volgens Canalys werden in 2007 zo’n 118 miljoen smartphones verkocht, een toename van 53% in vergelijking met voorgaand jaar.
Door de verkoop van meer dan 2 miljoen iPhones haalde Apple voormalig topspeler Motorola in. Maar volgens Canalys dreigt er wel gevaar: aanbieders met een beperkt aanbod dreigen nogal eens in de problemen te kopen. De mobiele telefoonmarkt is dynamisch, waardoor fabrikanten voortdurend het assortiment moeten vernieuwen om de klanten geïnteresseerd te houden. Wat mobiele besturingssystemen betreft komt Apple nog niet in de top 3 voor: Symbian staat met 67% op nummer 1, gevolgd door Windows Mobile met 13% en RIM’s BlackBerry OS met 10%. Apple kan aansluiting bij de smartphonemarkt houden; niet door simpelweg een nieuw toestel met dubbele opslagcapaciteit uit te brengen zoals ze gisteren deden, maar door functies waar gebruikers op zitten te wachten, zoals 3G, ingebouwde GPS, toegang tot netwerken van meerdere mobiele operators of een open source platform.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
[Maar volgens Canalys dreigt er wel gevaar: aanbieders met een beperkt aanbod dreigen nogal eens in de problemen te kopen]
Ja en Apple staat er niet bekend om regelmatig hun assortiment te updaten. Er is ook immers nog steeds maar 1 model iPod 🙂
Ik denk dat de iPhone slechts een begin is, hierna kunnen we de iPhone mini, iPhone nano en iPhone ‘whatever’ nog verwachten met telkens verbeteringen, miniaturisering en betere communicatiemogelijkheden.
Apple ververst 2x pe jaar hun product lijn intern. en eens in de 4 jaar een totaal nieuwe behuizing.
Dat kan je terug zien als je de productlijn analyseert en de release data’s er op na houd.
Sterker nog apple doet de product aankondigingen jaar in jaar uit op vaste data’s. Zo kun je er van op uit gaan dat de ipods in september weer een vernieuwing krijgen. En dat de iphone een hardware update krijgt in juni(29e) Zo doen ze hun computers ook updaten rond vaste beurzen. De Mac expo in San Fransisco is altijd goed voor consumenten elektronica. Parijs was ook altijd goed voor iets nieuws in de pro sector. en apple heeft soms nog wel is een special event.
Als er een bedrijf regelmatig update is het apple wel.
Als er een bedrijft voorspelbaar is met wanneer er nieuwe dingen komen is apple het ook weer.
De vraag is alleen WAT brengen ze dit keer en hoe ziet het er uit. Apple is niet zo als de rest die hun productlijn 5 maanden van te voren aan kondigd met veel bombarie en het vervolgens niet of wel uit brengt gebaseerd op kritiek van de pers. Dan refereer ik naar de Folio van palm. die heeft de winkel nooit gehaald. Palm heeft de kans niet gehad om het ding goed in de markt te kunnen zetten laat staan het concept duidelijk te maken.
o zijn er tal van merken die op de dag dat e product x in de winkel leggen de dag er op de opvolger al weer aan kondigen. Apple doet precies het zelfde alleen houden ze het geheim tot de dag dat je het kopen kan. Dat is ook meteen de verklaring dat apple zo’n hype om zich heen heeft. Je weet dat ze met IETS gaan komen maar WAT en HOE het er dit keer uit ziet is altijd een verrassing. Van het verrassingseffect of de WOW factor moet apple het hebben.
Ik kan me een soft ware gigant herinneren die het ook is geprobeerd heeft met the WOW starts now. Maar die WOW bleek een slap aftreksel en een teleurstelling. Wie weet omdat die software gigant niet net zoals apple zorgt dat wat ze naar buiten brengen in iedergeval doet wat het moet doen.