Reacties voor: ‘Apple gefrustreerd omdat mensen niet voor apps willen betalen’

Apple is gefrustreerd omdat steeds minder mensen voor apps willen betalen. Ontwikkelaars worden aangespoord meer premium apps te maken.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 47 reacties

  1. Nou, ik betaal toch wel bijna altijd voor m’n apps hoor. Ik hou niet van dat gratis reclame gedoe spul…..

  2. Dat is Apple ook voor een groot deel zelf schuld natuurlijk. Met het introduceren van IAP functionaliteit en dus die walgelijke freemium rommel hebben ze hier voor gekozen. Ik denk dat er toch best veel mensen zijn die graag eenmalig 5-10 euro betalen voor een app, mits deze erg goed is.

  3. Ik ben best bereid om meer te betalen voor een app als ik ook dan direct de volledige versie krijg. Wat mij frustreert is het toenemende aantal apps met in app purchases. Neem als voorbeeld Rollercoaster tycoon, een game waar ik maanden op gewacht heb, echter de game biedt met het huidige verdienmodel niet dezelfde speelervaring zoals toentertijd op de PC met Rollercoaster Tycoon 1.

  4. Hahahaha. Prachtig!

  5. Ik deel deze frustratie helemaal! Wat mij betreft worden in de toekomst “in-App” aankopen door Apple flink beperkt.

    Bij een app zoals Navigon betaal ik met plezier een paar Euro “in-App” voor file informatie of dat soort dingen, maar met spelletjes kan ik het niet meer aanzien. Ik betaal liever 5 euro voor een spelletje dat ik volledig kan spelen, dan dat ik na een half uur spelen al geconfronteerd word met een aankoop die ik moet doen om nog een beetje fatsoenlijk door te kunnen spelen.

    Wat mij betreft wordt reclame in Apps in het algemeen ook verboden. En aankopen binnen apps alleen toegestaan als ze ook daadwerkelijk iets toevoegen. En met toevoegen bedoel ik dus niet virtueel geld of wapens in spelletjes.

    Dan maar een paar Euro betalen voor een mooie App. Twee biertjes op een terrasje heb ik in een half uurtje opgedronken, een leuk spelletje kan me uren, zo niet dagen bezighouden.

    Dan onderscheidt Apple zich tegelijk mooi van Android.

  6. Beetje een probleem van de hele ‘westerse’ wereld. Alles moet goedkoop of gratis, maar wel volle service verwachten. Voor een dubbeltje op de eerste rij. De beste apps die ik heb kosten geld en ik betaal er graag voor. Maar inderdaad, Apple heeft het voor een groot deel aan zichtzelf te danken. In app purchases en Freemium is een plaag.

  7. Ik heb zonder twijfel of spijt €17,99 neergelegd voor X-Com. En voor goede kwaliteit ga ik dat ook weer doen. Het is alleen jammer dat veel games, zoals FPS nu eenmaal niet goed te spelen zijn op iDevices.
    Maar ik ben t er mee eens dat Apple dit zelf gecreëerd heeft door €0,89 en gratis de standaardprijs te maken. Mensen zijn er nu eenmaal aangewend.

  8. Zelf vind ik een groter prijskaartje niet zo een probleem voor een echte goede game, maar vind ik vooral het lastig om 5,99 uit te geven voor een game die ik mogelijk zelf niet zo leuk vind waar ik nog wel een gokje wil wagen op een app van 0,89.

    Boven de 2,- zou ik graag een demo willen spelen voor aanschaf.

  9. Origineel geplaatst door Flieps
    Beetje een probleem van de hele ‘westerse’ wereld.

    Dat heeft niets te maken met de “westerse” wereld maar met een bepaalde volksaard.

    Op sommige plaatsen in de “oosterse” wereld worden apps zelfs gestolen en aangeboden via niet nader te noemen “alternatieve” App Stores.

  10. @Maurice Hooijmans: helemaal mee eens, liever een mooie app zonder reclame dan de gratis versie met allerlei troep erin.

  11. Het zou m.i. handiger zijn als je een app een bepaalde tijd geheel uit kan proberen voordat je hem koopt.Dan weet je altijd of het je aankoop waard is.

    Nu koop ik vaak een app niet omdat ik niet weet of het aan mijn verwachting voldoet.

  12. Feit is dat het in Nederland nog steeds niet mogelijk is om met iDeal te betalen.

    Alleen al het toevoegen van meerdere betalingen mogelijkheden zou de verkoop van apps stimuleren…

  13. @Jens: Denk je heus? Ook nu alle winkels vol liggen met itunes tegoedkaarten?

    Het probleem zit er denk ik echt in dat er op verschillende manieren en beeld is ontstaan dat spellen 89/99 cent moeten kosten of gratis moeten zijn. Vroeger was een pc spel 30 euro, of het nu crap was of de nieuwe uitbreiding van the sims 1.

    Waar ik me echt aan kan ergeren is het feit dat freemium games zo veel omzet genereren. Bewijst de dommigheid van ons mensenvolkje. Wel gratis een spelletje downloaden, maar zodra je ziet hoe groot en mooi het dorpje is van je vrienden, gaat men als snel geld inleggen om sneller door te gaan.

  14. Ontwikkelaar Arnie J verschuild zich achter Apple en geeft hen de schuld. Hij en zijn mede ontwikkelaars bieden veel apps toch zelf voor prijs 0 aan!

  15. De meeste apps zijn tussen de 0,89 cent en 4 euro. Als ik kijk naar mijn windows programmas van 50,- tot over de 200,-
    Man waar hebben we het dan over !!!
    Krentenkakkers. Koop die apps, die zijn nog beter ook zonder die reclame zooi.

  16. Ik betaal ook gewoon alles,behalve die in app kopen.

  17. 4 dollar voor een kop koffie en 20 dollar voor lunch. Dure tent waar die meneer heen gaat…

  18. Mensen hebben toch liever ook een fysiek produkt als ze ergens geld aan uitgeven, volgens mij.
    Neem nou iWork voor OS X. Mensen zijn soms niet bereid om €17,99 voor Pages / Numbers / Keynote neer te leggen terwijl de Microsoft Office-pakketten (die worden geleverd met een fysiek produkt zoals een cd) als warme broodjes over de toonbank gaan, terwijl zo een pakket met vergelijkbare programma’s van Microsoft al gauw rond de €100,- ligt. Met wat rekenen kan ik concluderen dat Office toch al twee keer zo duur (en vaak duurder) is dan iWork, en toch verkoopt het als een tierelier.

    Dit was slechts een voorbeeld van de mentaliteit van kopers van software e.d. Toch blijft het schandalig dat het op deze manier moet.

    Groet,
    Ger

    P.S.: Naar mijn mening werkt iWork zelfs stukken beter dan Office. Ik ben een veertienjarige die iWork vooral gebruikt voor schoolwerk, misschien hebben anderen andere ervaringen..

  19. Nou, eerlijk gezegd heb ik in totaal meer geld uitgegeven aan de cydia store dan aan de Apple store.
    ( ik blijf het jammer vinden dat iculture de jailbreakwereld vaarwel gezegd heeft)

  20. Het is toch ook belachelijk, de prijzen die ze ervoor rekenen. Neem bijvoorbeeld Big Fish casino. Winkans is 0,0 en je moet maar blijven kopen om te kunnen spelen. Bloedzuigers zijn het.

  21. Ik moet hierbij wel toevoegen dat ook ik toen een smak geld heb betaald voor een spelletje waar ik vervolgens een refund voor moest vragen ( xcom )

    Het was leuk bedoeld allemaal maar het werkte voor geen meter op de ipad.
    Ik heb er ook nooit zoveel vertrouwen in om zulke zware spelletjes te draaien op hand-held systemen.
    Als ik het daadwerkelijk wil spelen heb ik daar wel een PS4 voor.

    En dat daar gelaten.
    Hoeveel onzin apps worden er aangeboden voor 2 – 4 euro. Ik haal voornamelijk me apps bij de iculture app deals. En dan soms alsnog zitten er apps tussen die ik het niet waard vond.

    Ik ga geen 3,99 betalen voor een app die precies hetzelfde doet als de agenda op me iphone. Hij heeft alleen 2 kleurtjes meer.

  22. Ik begrijp de frustratie.
    Mijn frustratie is dat ik extravagant duur spul (marges van 100%) moet dulden bij een bedrijf dat ook nog eens 30% van alle iTunes omzet in eigen zak steekt.

  23. Demo’s gaat het om. Ik geef geen 10euro uit aan een spel op de tablet als ik niet eerst kan testen. Zorg dat ik een leveltje kan doen of twee en geef me dan de optie het volledige spel te kopen om verder te spelen. Zou bij mij en zat anderen die ik ken tot meer aankopen geleid hebben.

  24. Jammer dan het is voor vele crisis.

  25. Introduceer demo’s voor de duurdere apps!Beperk de freemium rotzooi tot een minimum! En ban in-app aankopen volledig!Wellicht een tweedeling in de games maken: meuk en kwaliteit. Meuk gratis of €0,89. Kwaliteit vanaf €1,99/€2,99

  26. Bij Apple moeten ze die boterberg eens van der hoofd afhalen

  27. Heel simpel: de lunch en de koffie zijn tastbare dingen. Een stukkie software niet.. Vaak verwijderen we de meeste apps toch weer snel. Geen motivatie dus om ervoor te betalen. Daarnaast zijn bijna alle niet tastbare diensten streaming geworden (muziek, video, boeken, games) alleen apps niet.. Miss moeten we nr een maandelijkse bijdrage voor all you can eat app downloads.

  28. Ik voel een nieuwe commercial aankomen waarbij de vergelijking wordt aangehaald tussen een kop koffie van Starbucks en een app uit de AppStore… 🙂

  29. Origineel geplaatst door Mpura
    Heel simpel: de lunch en de koffie zijn tastbare dingen. Een stukkie software niet..

    Nog simpeler. Mensen die geen “tastbare” dingen produceren krijgen geen loon meer voor hun werk. Alle economische problemen in één klap opgelost.

  30. @Timosha: Goed plan!

    Zij willen meer verdienen, wij willen meer betalen. Gaat helaas niet samen.

  31. @Mpura: ik bedoel natuurlijk ‘minder betalen’..

  32. Geen probleem met 0,89
    Maar die 30% is net te veel !!

  33. Als je het over games hebt, heb je t vooral over de nieuwere generaties aan mensen. Deze mensen hebben niet altijd werk maar de meeste betalen wel alles met hun eigen centen. De prijs van een iphone is al €400 en als je wat minder mazzel hebt betaal je dan ook nog de abonnement-kosten van €30 p.m.

    Als je dan ook nog eens 4 euro moet uitgeven voor een game, waarbij je in de game ook nog geld uit moet geven aan in-app aankopen, snap ik waarom men niet bereid is om te betalen.

  34. Origineel geplaatst door joop
    Het zou m.i. handiger zijn als je een app een bepaalde tijd geheel uit kan proberen voordat je hem koopt.Dan weet je altijd of het je aankoop waard is.Nu koop ik vaak een app niet omdat ik niet weet of het aan mijn verwachting voldoet.

    Een bepaalde tijd geheel uit kan proberen? Helemaal gratis dus? En dan de app na het uitspelen toch kopen? Geloof je het zelf?

  35. Ik ben het eens net de demo’s. Ik wil best €10 of €20 neertellen voor een *goede* game. Ik wil dan wel weten dat het daadwerkelijk goed is, neem Knights of the Old Republic, Baldur’s Gate, Xcom. Allemaal topgames die mij betreft het geld waard zijn.
    Ben even de naam kwijt, maar er was ook een game waarmee je eerste gedeelte gratis kon spelen, vindt je het wat, unlock je de volledige versie met een IAP.

    Er zijn jammer genoeg ook voorbeelden van games die €10+ zijn, die niet in mijn straatje passen. Dan baal je als een stekker als je het niet eerst kan proberen.

    Belangrijk ook is om op te merken dat qua inhoud de game ook goed moet zijn wil je er relatief veel geld voor neerleggen. Bovenstaande games zijn vind ik goede voorbeelden die een hoger prijskaartje rechtvaardigen.

  36. Ja duuuu mensen die games spelen op phone zijn geen gamers!! Ik betaal ook niet ja 0,89 of een keer gta is leuk maar fuck dat! Ik heb een ps4 ik speel daar wel games op daar betaal ik ook €60 voor maar de doelgroep waar zij zich op richten zit geen geld in!!!!!

  37. De hele app markt is gebaseerd op onze hebberigheid. Ha, gratis! Mensen zijn verwend met die grabbelton. Voor de makers van goede , mooie apps is dat heel frustrerend, want het is maar de vraag of hun app rendabel wordt en of ze ervan kunnen leven.
    Ik vind het heel normaal om te betalen. Een bioscoopje kost ook geld. Sommige games houden je heel wat langer bezig.
    Het bedrijf Apple heeft ook boter op het hoofd hoor. Zoveel eisen en een percentage opstrijken.

  38. Ik pleit voor de Blendle strategie. Geld terug kunnen vragen en in dit geval spel kunnen behouden. Doe ik altijd bij Blendle, werkt echt goed voor mij dus waarom zou dit bij apps ook niet fijn kunnen werken?

  39. Ik merk vaak aan mezelf dat ik vlug een game laat vallen omdat het vlug saai wordt of niet aan mijn verwachtingen voldeed. Daardoor breekt het vertrouwen in kwaliteit games af. En gaat mijn beslissing ‘grens’ omhoog.

  40. Ik wil best betalen voor een app ! Maar dan zonder in ap aankopen zooi en geenbreclames ! Ik vermijd ook due freemuum zooi en free app’s met reclamem

  41. Dat komt om dat mensen het niet kunnen uit proberen en daarom niet weten hoe dat spel is. daardoor het niet kopen, als je niet weet of je het leuk vind koop je het niet.

    Bij sommige apps kan je het uit proberen en als het bevalt koopje de grotere versie.

    Het is het zelfde als een auto kopen je rijd er in voor je hem koopt.

  42. Als ze nu ook eens gaan werken met iDeal ipv alleen die losse kaarten en cc.
    Ik weet zeker dat je daar een breder publiek mee bereikt

  43. Ze heeft gelijk en ik verbaas me er zelf ook over. Hoe makkelijk ik even op een terras een kop koffie drink (in mijn geval € 2,50) en hoe moeilijk ik doe als ik een leuke app zie voor hetzelfde bedrag. Laat maar denk ik dan.
    Ergens klopt dat niet. Waarom kan ik niet écht achterhalen.

  44. Precies zo denk ik er ook over.
    Ik betaal best veel voor apps.

    Bijv. De Dr. panda’s voor de kids of de juf Jannie’s. Maar ook voor mezelf, met bijvoorbeeld foto apps als photosmith, photoscope en allerlei zakelijke apps.

    Voor de kids bijv. Wel €0,50 voor een autootje rijden bij de supermarkt of €2,50 per attractie bij de efteling. Maar als ik zie hoe vaak mijn kleine van 3 met letterschool bezig is geweest!

    En met een iTunes kaart is alles al snel minimaal 20% goedkoper ( kaarten kopen met korting dus)

  45. Hallo,
    ik ben zeker bereid om voor een goed app, wat regelmatig wordt bijgewerkt te betalen. Voor alles, foto, contacten, mail, video, tekst ect. kan ik zeker met.een enkel app overweg als die maar goed is!
    Wolfgang

  46. Niks mis met betalen voor goede apps! Begrijp alleen niet zo goed waarom er zulke games gemaakt worden, als ik wil gamen pak ik wel een console…

    Vind de prut spelletjes en games als COC juist leuk!

  47. Belangrijk deel van het probleem is dat Apple ontwikkelaars niet de mogelijkheid geeft om een tijdelijke trial aan te bieden in de app store. Als mensen eerst konden proberen of ze een app goed genoeg vinden om er (bijvoorbeeld) 4 euro aan uit te geven, zou het normale betaalmodel waarschijnlijk veel beter werken.
    Verplichte lectuur

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.