2Do voor de iPhone.

Uitgebreide takenapp 2Do stapt over naar freemium: gratis met in-app aankopen

De populaire en uitgebreide takenapp 2Do stapt over naar een nieuw verdienmodel. In plaats van een eenmalige aanschaf wordt de app een gratis download. Na twee weken kun je met in-app aankopen de functies blijven gebruiken.

2Do voor de iPhone.
2Do is één van de meest uitgebreide takenlijst-app voor de iPhone, iPad en Apple Watch en bestaat al sinds 2009. De app is altijd al een betaalde app geweest en gedurende het bestaan is de prijs langzaamaan omhoog gegaan. Momenteel kost 2Do maar liefst €14,99, maar binnenkort komt daar verandering in. De ontwikkelaar van 2Do stapt over naar een nieuw prijsmodel, waardoor de takenapp in eerste instantie gratis wordt om te gebruiken. De maker kiest niet voor Apple’s nieuwe abonnementenmodel, maar voor in-app aankopen.

2Do: gratis app met in-app aankopen

2Do is niet alleen beschikbaar voor iOS, maar ook op Android. De app wordt gemaakt door een enkele ontwikkelaar die de app gedurende acht jaar vaak vernieuwd en uitgebreid heeft met gratis updates. De app is compleet vrij van advertenties, waardoor de hoge aanschafprijs hierdoor eenvoudig te verklaren is. Dit verdienmodel blijkt echter niet genoeg en daarom wordt binnenkort overgestapt op een nieuw systeem: een gratis download die je gedurende twee weken lang kunt proberen. Je kunt daarbij gebruikmaken van alle functies die de app te bieden heeft.

Na deze twee weken, stoppen bepaalde functies met werken. Het gaat dan om het synchroniseren van taken, het maken van backups en het instellen van meldingen. Wil je toch gebruik blijven maken van deze opties, dan doe je dit met een eenmalige in-app aankoop. Dit nieuwe prijsmodel zal eerst doorgevoerd worden op Android, maar zal later ook naar andere platformen komen. Bestaande gebruikers hoeven in ieder geval niet opnieuw te betalen.

Geen nieuw abonnementenmodel

Het gebeurt de laatste tijd vaker dat ontwikkelaars nieuwe manieren proberen te vinden om inkomsten te genereren. Een eenmalige aankoop met continue gratis updates levert niet meer genoeg op, zo liet ook OmniGroup weten, maker van apps als OmniGraffle. Ook zij stappen over naar dit nieuwe model met gratis download en in-app aankoop voor extra functies. Toch heeft Apple dit jaar ook een nieuw verdienmodel voor ontwikkelaars beschikbaar gesteld, maar de maker van 2Do gaf aan hier geen fan van te zijn. Met het nieuwe abonnementenmodel van de App Store kun je gebruikers nieuwe functies bieden voor een maandelijks vast bedrag. Voor bepaalde apps biedt dit een uitkomst, maar een takenapp is minder geschikt. De maker van 2Do maakt onderscheid tussen een app en een dienst en ziet 2Do nog steeds als eerstgenoemde. Het zogenaamde freemium model met in-app aankopen past daardoor beter bij deze geavanceerde app.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 oktober 2016, 11:10
Categorie Apps
Onderwerpen 2do, takenlijst

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.