Reacties voor: Gratis HTML5-game OLO te spelen in je browser

Het spel Olo is gemaakt in HTML5, wat betekent dat je hem vanuit de browser op je iPad kan spelen.
Lees het complete artikel → Gratis HTML5-game OLO te spelen in je browser
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 4 reacties

  1. Html is geen programmeertaal. Daar heb je minimaal JavaScript bij nodig als programmeertaal. Maar dat even terzijde.

    Het feit dat nu, na al die jaren dat html bestaat, het maken van applicaties eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat is voor mij toch wel de bevestiging dat native apps, en niet html, de toekomst hebben op mobile devices.

    Het ziet er leuk uit maar het blijft een krampachtige manier om een pagina gebaseerd medium om te toveren tot een vlotte applicatie. Op zijn best een workaround.

  2. @Ivo: Ik ben het niet helemaal met je eens. Natuurlijk zullen er altijd native apps blijven bestaan, maar de mogelijkheden die HTML5 en CSS3 nu al bieden zijn geweldig. Ook al zal deze markup taal pas rond 2014 afgerond zijn en echt gebruikt gaan worden. Een goed voorbeeld is hier te vinden: http://beta.theexpressiveweb.com/

  3. Ivo’s reactie op dit artikeltje op ipadclub.nl is begrijpelijk. De kop van dit artikel is “Gratis HTML5-game OLO te spelen in je browser”. OLO is een erg simpel HTML5 spel, de auteur had een veel interessanter spel kunnen pakken.

    Er zijn HTML5 versies van:
    – Emberwind: http://operasoftware.github.com/Emberwind/
    – Angry Birds: http://chrome.angrybirds.com/
    – Doodle God: http://html5.doodlegod.com/
    – The Secret of Grisly Manor: http://gamesalad.com/game/27653

    Zie ook bijvoorbeeld:
    – Tankworld: http://www.playtankworld.com/
    – Crystal Galaxy: http://www.effectgames.com/effect/games/crystalgalaxy/

    Zie voor meer spellen:
    http://www.html5-games.org/

    Ook zijn er veel indrukwekkendere spellen die touchscreen support hebben. Wat applicaties betreft is er tevens al veel gedaan dat tig keer indrukwekkender is dan het OLO spel. Canvas (ook WebGL gebruikt dat) staat min of meer los van HTML en ook grote canvas oppervlakken halen 60 frames per seconde. GTK+ 3.0 heeft al een HTML5 back-end en heel GIMP kan, inclusief window management, al in de browser draaien. HTML5 is geen workaround. 🙂

  4. @Martijn Rouwendal:

    Jij zegt ‘de mogelijkheden die ze nu al bieden’ – ik zeg dan juist ‘nu pas’. HTML5 heeft ‘nu pas’ een video tag, terwijl web developers al zeker 5 jaar hieromheen werken met flash of andere plugins. In 2014 is de standaard ‘af’, maar dan hebben web developers zelf al lang weer de volgende generatie features geïmplementeerd, rondom de spec. (gestures, touch interfaces etc.).

    Mijn punt is eigenlijk dat alles wel KAN in html5/css, maar het kost zoveel moeite. Het is leuk als je webdeveloper bent en je bestaande technisken kunt gebruiken om iets moois te maken, maar dat kost dan zoveel code en ‘workarounds’ dat je het native al drie keer af had kunnen hebben.

    De Jonge hierboven noemt Gimp als voorbeeld; kijk eens naar de source van Gimp. 30% is code om het web te laten lijken op een applicatie en om het pagina gebaseerde model van het web om te buigen naar een event driven applicatie. Mijn punt: het *kan*, maar het hoeft niet, dus waarom zou je dan al die moeite doen?

    Als het makkelijker was zou Google Docs misschien ook al lang veel meer op een echt office pakket lijken maar het blijft een beetje behelpen in zo’n browser omgeving.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.