‘Apple en uitgevers zijn het met elkaar oneens over iTunes-abonnementen’

Apple en uitgevers zijn het naar verluidt oneens over de voorwaarden van iTunes-abonnementen. Zij staan negatief over de 30 procent die aan Apple moet worden afgedragen en zijn met name niet blij dat ze niet over abonneegegevens, zoals credit card-data, kunnen beschikken.

TijdschriftenMogelijk zullen we nog even moeten wachten op iTunes-abonnementen voor kranten en tijdschriften. All Things Digital meldt vanavond op basis van bronnen binnen uitgevers dat Apple en de printmedia het niet met elkaar eens kunnen worden over de voorwaarden van dergelijke abonnementen. Uitgevers willen de mogelijkheid om zelf abonnementen te verkopen of op z’n minst toegang tot de persoonlijke gegevens van abonnees. Maar Apple-topman Steve Jobs wil hier niet in meegaan. Niet volledig althans.

Volgens de bronnen biedt Apple uitgevers de mogelijkheid om app-abonnementen via iTunes te verkopen, waarbij zeventig procent van elke transactie naar de uitgever gaat en Apple dertig procent inhoudt, zoals ook het geval is bij de App Store. Om enigszins tegemoet te komen aan de wens van uitgevers voor toegang tot persoonlijke gegevens, heeft Apple een tussenweg verzonnen waarbij gebruikers zelf een formulier in moeten vullen. Hierbij wordt echter alleen om naam, adres en e-mailadres gevraagd.

Dit aanbod van Apple zou al ‘enkele maanden’ op tafel liggen, maar tot nu toe is geen van de grote uitgevers akkoord gegaan met de voorwaarden. Ze zijn het naar verluidt allereerst niet eens met de dertig procent die Apple wil hebben, maar zijn met name ontevreden dat ze niet over credit card-informatie van de abonnee kunnen beschikken. Voor marketingdoeleinden is deze informatie zeer belangrijk en zonder kan ook geen combinatie van digitaal en print worden aangeboden, zoals veel lezers graag willen.

Veel uitgevers zagen Apple’s iPad als dé mogelijkheid om een ommekeer in de dalende verkoop van kranten en tijdschriften teweeg te kunnen brengen. Maar nu Apple de kont tegen de krib gooit, stellen ze hun hoop op Google en Android-tablets waarvan er vanaf volgend jaar een groot aantal gelanceerd worden. Ze denken dat Apple dan uiteindelijk toch wel water bij de wijn gaat doen.

Er komen overigens wel applicaties met abonnementen beschikbaar. Zo hoopt de Britse krant The Guardian nog voor de kerst een nieuwe nieuwsapp te lanceren met ondersteuning voor abonnementen. Newsweek gaat zijn iPad-magazine met een los abonnement lanceren, zonder data van gebruikers te verzamelen. Time Warner gaat People’s Magazine gratis weggeven aan mensen die al een abonnement op de gedrukte versie van het blad hebben.

Voor uitgevers die alleen digitale producten lanceren, zoals de nu al beruchte “The Daily” van News Corp, zijn de beperkingen van Apple volgens All Things Digital een stuk minder problematisch. Omdat ze geen printabonnees hebben hoeven ze zich daar ook niet druk over te maken. Jon Miller, hoofd ‘digitaal’ van News Corp stelde dat de digitale tabletkrant niet eerder gelanceerd zal worden dan het eerste kwartaal van 2011. Officieel zei Miller dat het om ‘geruchten’ gaat, maar alle informatie die er tot nu toe bekend is zegt wel iets anders. De uitgever verwacht dat Apple tegen die tijd een pushfunctie actief heeft, die nieuwe edities automatisch naar abonnees stuurt.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.