Levensduur van gratis iPhone-applicatie nog geen 30 dagen

·

pinch mediaEr zijn nu meer dan 20.000 iPhone-applicaties in de App Store, maar hoe lang blijft een applicatie actueel? Met andere woorden: hoe snel verdwijnt een applicatie weer uit de aandacht? Greg Yardley, CEO van Pinch Media, heeft eens wat cijfers op een rijtje gezet. En daaruit blijkt dat mensen gratis applicaties binnen een maand nauwelijks meer gebruiken. Als je een gratis applicatie downloadt is er maar 20 procent kans dat je er een dag later uberhaupt nog naar omkijkt. Een week later gebruikt 10% van de downloaders de applicatie nog.

Na een maand gebruikt minder dan 5% van de downloaders de applicatie en daarna neemt het steeds verder af. Ontwikkelaars die twijfelen of ze een gratis of een betaalde applicatie zullen uitbrengen, hebben misschien iets aan deze cijfers: als je denkt met advertentie wel de ontwikkelkosten van een gratis applicatie te kunnen terugverdienen, zul je wel actieve gebruikers moeten hebben – en die zijn er nauwelijks meer na een paar dagen.

Volgens Pinch Media is het slimmer om je applicatie betaald aan te bieden. Gratis applicaties worden weliswaar 6,6 keer meer gebruikt dan betaalde applicaties. Maar zelfs dan is het lastig om genoeg geld te verdienen in de korte tijd die ze worden gebruikt. Voor de online marketeers onder ons: Yardley heeft voorgerekend dat je een CPM van $8,75 zou moeten verdienen om een betaalde applicatie (die gemiddeld $0,70 oplevert) te kunnen verslaan. De advertentietarieven van iPhone-applicaties liggen echter tussen $0,50 en $2,00. Yardley schat dat momenteel minder dan 5 procent van alle applicaties beter voor een advertentiemodel kan kiezen. De overige 95 procent is beter af door gewoon voor de applicatie te laten betalen.

Meer info: Pinch Media, Pinch Media: App Store Secrets
Via: Tech Crunch

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.