ANWB Connected Car

Review: ANWB Connected Car

Weinig meerwaarde ten opzichte van (gratis) alternatieven

Review van ANWB Connected Car, de oplossing waarbij je via een dongle in je auto allerlei data kunt uitlezen. Je leert energiezuiniger rijden, hebt een rittenregistratie en weet waar je geparkeerde auto staat. Maar is dat wel de prijs van 5 euro per maand waard? Wij hebben de ANWB Connected Car dongle en bijbehorende app getest.

ANWB Connected: niet voor doe-het-zelvers

Voordat we beginnen met deze review van ANWB Connected is het goed om nu alvast afscheid te nemen van mensen die zelf al een oplossing hebben gevonden om gegevens van hun auto uit te lezen. We hebben als voorbereiding op deze review veel forums van autoliefhebbers geraadpleegd en daarbij viel op dat mensen die ELM327 en soortgelijke doe-het-zelf-oplossingen hebben gevonden heel passioneel kunnen zijn over de keuzes die ze gemaakt hebben. We gaan dan ook niet onze vingers branden aan een vergelijking, want beide oplossingen zijn gericht op twee heel verschillende doelgroepen. Maar we willen je wel meegeven dat er naast de oplossing die we hier bespreken (ANWB Connected) ook opties zijn om het allemaal zelf uit te zoeken met een eigen OBD-lezer en apps zoals Torque voor Android. Dit heeft als voordeel dat je zelf het beheer over je data houdt (al weten externe partijen dankzij de ‘connected auto’ waarschijnlijk toch al genoeg van je). ANWB Connected is vooral bedoeld voor mensen die gemak zoeken, met een dongle waar ze zelf niet over na hoeven te denken.

Wat is ANWB Connected Car?

Connected Car is een dienst van de ANWB, waarbij je via een dongle gegevens van je auto kunt uitlezen. Je steekt deze dongle in de ‘on-board diagnostics‘ (OBD)-poort van je auto en vervolgens kun je via de app allerlei gegevens bekijken. Deze Connected Car-app is alleen beschikbaar voor iPhone en Android-smartphones.

De dongle beschikt over GPS en een ingebouwde simkaart, vandaar dat er niet alleen voor de aanschaf, maar ook voor het gebruik kosten worden gerekend. Connected Car verzamelt gegevens over je locatie, de snelheid waarmee je optrekt en remt en eventuele storingsmeldingen van de auto. De verzamelde gegevens stuurt de dongle via een dataverbinding naar de servers van ANWB, waarna je het via de app kunt uitlezen. Mooier zou natuurlijk zijn als je de data rechtstreeks op je smartphone zou kunnen uitlezen, zonder dat er een server tussen zit. Maar dit is nu eenmaal de oplossing die de ANWB heeft gekozen. De databundel geldt in heel Europa en kosten hiervoor zijn inbegrepen. Je hoeft bovenop de €5 per maand voor de dongle dus geen extra kosten te betalen.

In 2015 bracht de ANWB voor het eerst een eigen dongle uit voor auto’s, waarmee je inzicht kon krijgen in je rijgedrag. Sinds 2017 hebben ze een nieuwe versie. Die verzamelt gegevens uit de boordcomputer van je auto en houdt via gps je locatie bij. Via de bijbehorende app krijg je inzicht in je rijgedrag. Je betaalt 60 euro per jaar, plus een eenmalige aanschafprijs van €50,-. Niet-leden betalen €66,- per jaar en €60,- voor de eenmalige aanschaf.

ANWB Connected Car

Dit zijn de belangrijkste functies:

  • Ecodrive leert je energiezuiniger rijden
  • Rittenregistratie
  • Storingsmeldingen
  • Brandstofverbruik
  • Geparkeerde auto terugvinden
  • Afmelding parkeeracties indien gebruiker van ANWB Parkeren

De screenshots voor deze review zijn over een periode van 6 maanden op verschillende momenten gemaakt.

Een belangrijk onderwerp om verderop in deze review aan te stippen is hoe het zit met je privacy als je ANWB Connected gebruikt.

Installatie van ANWB Connected Car

Bij het bestellen van de ANWB-dongle moet je al je automodel en voertuigtype doorgeven, inclusief bouwjaar. Zodra je de dongle in huis hebt zul je een paar minuten moeten uittrekken voor het installeren en in gebruik nemen van het systeem. Je zult de OBD-poort in je auto moeten opzoeken. Meestal bevindt die zich onder het stuur, maar in de app vind je nog wat aanwijzingen, mocht je moeite hebben om de aansluiting te vinden. Vervolgens zul je een account moeten hebben, die je kunt aanmaken via de Connected-app van de ANWB.

ANWB Connected: installatie

Vervolgens kun je via de app inzicht krijgen in zaken als rijgedrag, gemaakte ritten en locatie van je auto. Op het ‘dashboard’-openingsscherm van de app zie je meteen de belangrijkste functies terug.

Ecodrive: inzicht in je rijgedrag

Met Ecodrive krijg je inzicht in je rijgedrag waardoor je energiezuiniger leert rijden. Nu weten we dat het onderwerp rijgedrag nogal gevoelig ligt. Iedereen rijdt op zijn eigen manier en vindt dat het vooral andere automobilisten zijn die er een potje van maken. We hebben eerder wel eens apps gereviewd die feedback geven over je rijgedrag (bijvoorbeeld Flo) en één ding wat we daarvan hebben geleerd is dat een app niet de indruk mag wekken dat er een belerende schoonmoeder naast je zit.

Gelukkig is dat bij de ANWB Connected-app niet het geval, al merken we wel dat je behoorlijk rustig moet rijden om goed te scoren. De app berekent een zogenaamde Ecodrive-score voor elke rit en een algemene score. Hoe hoger de Ecodrive-score, hoe zuiniger je rijgedrag. De app zegt dus niet of dat rijgedrag ‘goed’ of ‘slecht’ is, maar legt wel uit in hoeverre je er brandstof mee bespaart. Je ziet de gemiddelde score over de afgelopen week, maand en kwartaal.

De maximale score is 100, maar dat haal je alleen als je als een slome duikelaar rijdt. Het mag dan misschien energiezuinig zijn, maar je zult zo bewust moeten rijden, dat je waarschijnlijk het andere verkeer ermee hindert. Soms kan het prettiger zijn als automobilisten gewoon een beetje vlot doorrijden.

ANWB Connected: Ecodrive

De Ecodrive-score wordt berekend op basis van het optrekken en afremmen, de gereden snelheid en het stationair draaien van de motor. Wil je een hogere score, dan kun je dit beïnvloeden door rustiger op te trekken, tijdig te remmen en verder vooruit te kijken als het verkeer dreigt vast te lopen. Ik heb tijdens de rijles nog geleerd om op de motor af te remmen, maar volgens ‘het nieuwe rijden‘ moet je zoveel mogelijk laten uitrollen. Als je dat goed in de vingers (of beter gezet: in de voet) hebt, krijg je een pluim van de ANWB. Maar overdreven uitrollen kan ook irritant zijn voor het overige verkeer.

Er zijn daarnaast simpele dingen die je kunt doen zonder dat je andere automobilisten hindert, zoals het uitzetten van de motor in de file. Mijn auto (een automaat) doet dat al automatisch met een start/stop-systeem, dus dat is mooi meegenomen. Ik haalde dan ook een score van 86 punten hierop. Mijn remgedrag leverde 76 punten op en de acceleratie 75 punten. Op snelheid scoorde ik een 73, om uiteindelijk op een gemiddelde score van 76 uit te komen.

Nu denk je misschien dat ik stelselmatig te hard reed, maar dat is niet zo. Als ik de score van 73 punten voor hard rijden zou willen verbeteren, zou ik voortaan tussen de 60 en 100 km/uur moeten rijden. Volgens de instructies in de de app levert die snelheid een optimaal brandstofverbruik op. Alleen is het op de snelwegen niet altijd haalbaar (en ook niet veilig) om onder de 100 km/uur te gaan rijden. En ik vraag me af of ik extra brandstof zou besparen als ik voortaan binnenweggetjes zou nemen, waarop het makkelijker is om onder de 100 km/uur te blijven. Qua reistijd lijkt het me niet zo’n goed idee en qua verbruik waarschijnlijk ook niet, als je bedenkt dat je dan veel vaker moet stoppen en optrekken bij stoplichten, kruisingen en rotondes.

De Ecodrive-score vinden we leuk om te weten, maar je hebt hier in feite geen lidmaatschap op ANWB Connected Car voor nodig. Met een losse app die het optrekken en afremmen kan meten, lukt het ook.

Connected Car kan naast je zuinige rijgedrag ook brandstofverbruik weergeven. Voor mijn auto wordt dat niet doorgegeven aan de ANWB Connected-dongle, dus de app geeft hier ‘NB’ voor ‘Niet bekend’. Overigens geven de meeste nieuwe auto’s deze info ook al op een of andere manier, maar het kan handig zijn om die inzage per rit of over een bepaalde periode te hebben.

ANWB Connected: Algemeen

Rittenregistratie met ANWB Connected Car

Een handige functie van Connected Car is dat je alle ritten kunt terugzien. De dongle legt automatisch je gereden afstand vast, inclusief datum en tijdstippen. Ook kun je zien langs welke route je hebt gereden. Dit vind ik een handige functie omdat het helemaal vanzelf gaat, maar tegelijk vraag ik me ook hierbij af of ik de oplossing van de ANWB nodig heb. Er zijn andere ritregistratie-apps op basis van locatie. En eigenlijk wil ik al deze locatiedata wel verzamelen, maar sta ik niet te popelen om dat met de ANWB en eventueel met andere externe partijen te delen. Ik hou liever privé bij op welke plekken ik ben geweest en hoe lang ik er ben gebleven.

Overigens kun je hier wel heel principieel over doen, maar grote kans is dat er op je iPhone diverse apps staan die nu al bijhouden wat je locatie is. Kijk dus ook eens goed wat er verder nog op je iPhone staat en welke partijen nu al precies weten waar jij bent. Maar dat zijn gratis apps. Omdat je voor Connected Car betaalt, hadden we liever gezien dat deze data strikt persoonlijk blijft.

Wel handig is dat je dankzij de rittenregistratie met Connected Car ook een soort auto-volgsysteem hebt. Je kunt de locatie van de auto live volgen en zien wat de huidige snelheid is. Dit is niet alleen handig als je auto gestolen is, maar ook als je je auto hebt uitgeleend aan de buurman: kun je meteen zien of ‘ie er niet als een malloot mee aan het rijden is. Het kan wel eens handig zijn als je op een huisgenoot zit te wachten, die met de auto weg is.

ANWB Connected: Ritsamenvatting

Storingsmeldingen in ANWB Connected Car

De meeste mensen steken een dongle in hun auto om storingsmeldingen en technische informatie van de boordcomputer uit te lezen. Bij Connected Car is het één van de functies en de ANWB claimt zelfs dat ze gebruikers proactief benaderen als ze via de ANWB Connected-dongle een storing hebben geconstateerd, die jijzelf misschien nog niet eens gezien hebt. Via de optie ‘Storingscodes’ in de app krijg je te zien welke storingen er zijn, zodat je weet welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Daarbij zul je nog wel de oorzaak van de storing moeten achterhalen, maar ook daar heb je de ANWB voor. Sta je met pech langs de kant, dan bel je vanuit de app naar de Wegenwacht en kun je meteen doorgeven welke codes te zien zijn. Ook kun je de dichtstbijzijnde garage opzoeken in de app, als het nog lukt om zelf door te rijden.

Nu wil het onfortuinlijke geval dat we tijdens onze langdurige test van de ANWB Connected Dongle (vanaf oktober 2017) helaas twee keer te maken hebben gehad met een storing van de auto die niet zichtbaar was in de Connected-app. In beide gevallen meldde het diagnosesysteem van de auto dat er drukverlies (in een van de banden) was opgetreden (met twee keer een lekke band tot gevolg), maar meldde de app dat alles A-OK was. Navraag bij de ANWB leert dat deze specifieke sturingscode (en zo zijn er meer) weer niet beschikbaar is voor uitlezen via de OBD-poort, maar nergens wordt daar melding over gemaakt in de app zelf of in de communicatie op de site van de ANWB of bij de levering van de dongle. Als niet alle sturingscodes zichtbaar zijn vanwege restricties, dan hadden we hier op z’n minst een duidelijke disclaimer voor verwacht. Let dus op dat je auto wel degelijk een storing kan hebben als de Connected-app meldt dat er niets aan de hand is.

Geparkeerde auto opzoeken

De Connected-app kan ook de locatie van je geparkeerde auto bijhouden. Leuke feature, maar dit is sinds iOS 10 een standaardoptie in iOS. Heb je een CarPlay-systeem of een Bluetooth-carkit, dan laat Apple Kaarten ook je parkeerlocatie zien. Dit is dus niet voor iedereen weggelegd, maar om er nou Connected Car voor af te sluiten? In dat geval zijn er wel gratis apps waarmee dat goedkoper lukt.

Automatisch afmelden na parkeeracties

Dat Connected Car automatisch je locatie volgt, heeft een handige bijkomstigheid als je vaak gebruik maakt van betaald parkeren en lid bent van ANWB Parkeren. De dienst meldt je automatisch af na een parkeeractie met ANWB Parkeren (Yellowbrick). Helaas bleek dat bij ons niet in alle gevallen goed te werken. Het gebeurde meermaals dat we al zeker een kwartier (en vele kilometers) onderweg waren, terwijl de parkeeractie nog niet was afgemeld. We hebben hierover contact opgenomen met ANWB. Zij gaven aan dat om een tijdelijke bug ging en dat er nog hard de functionaliteit gewerkt wordt. Maar goed om te weten dat je even zelf moet opletten, om te voorkomen dat je parkeeractie veel te lang doorloopt. Concurrent Parkmobile heeft onlangs ook GPS Parkeren geïntroduceerd, dus voor deze functionaliteit heb je (ook) niet per se de Connected-dongle nodig, temeer omdat het dus ook niet altijd lijkt te werken.

ANWB Connected: Parkeren

ANWB Connected Car en privacy

Eerlijk gezegd waren we wat huiverig toen de ANWB (via het PR-bureau) ons benaderde om de ANWB Connected-dongle te testen. Bij andere OBD-dongles hou je zelf grotendeels de controle in handen, terwijl je bij Connected Car al je data deelt met de ANWB. Die data mogen ze volgens de gebruiksvoorwaarden ook gebruiken, onder andere voor het ‘aanbieden van mobiliteitsdiensten’. De ANWB zou je zelfs premiekorting op je verzekering kunnen geven, maar dat is bij de ANWB nog niet het geval voor ANWB Connected. Persoonlijk hadden we liever een oplossing gezien waarbij je zelf de regie houdt en niet alles via de servers van de ANWB loopt en waarbij je expliciet akkoord moet gaan met delen en exploitatie van je gegevens (zie hier welke gegevens worden gedeeld).

ANWB zou dit kunnen oplossen door twee opties aan te bieden: een gratis ‘jij bent het product-bundel’ waarvoor je niets betaalt en waarbij je gegevens onbeperkt mogen worden verhandeld, gedeeld en geëxploiteerd. En een betaalde bundel waarbij je zelf de baas blijft over je data.

Conclusie ANWB Connected Car review

ANWB Connected biedt een aantal handig functies, zoals storingsmeldingen, inzicht in je rijgedrag en brandstofverbruik en ritregistratie. Feedback over je rijgedrag is een grappig idee, maar we denken niet dat veel mensen hierop zitten te wachten, terwijl de ANWB hiermee wel adverteert als een van de belangrijkste functies. Commentaar op je rijstijl is nooit leuk en als automobilist wíl je helemaal niet horen dat er iets mis is met de manier waarop jij bochten neemt. Daar komt bij dat je als een slome duikelaar moet rijden om goed te scoren, waardoor je volgens ons vooral het verkeer meer in gevaar brengt dan wanneer je vlot zou doorrijden.

De installatie is vrij eenvoudig en kost een paar minuten. Deze dienst is vooral gericht op gemak: het is misschien niet de meest technisch geavanceerde oplossing die er op de markt is en je krijgt ook niet toegang tot ál je voertuigdata, maar het kan voor sommige mensen prettig zijn dat ze niets zelf hoeven uit te puzzelen. Het meest lastige is nog het vinden van je OBD-poort, maar zelfs daar helpt de ANWB je bij. Let wel dat je met ANWB Connected maar beperkt inzicht hebt in mogelijke storingen en dat inzicht in brandstofverbruik niet voor elke auto mogelijk is. Het zou helpen als de ANWB duidelijker zou communiceren welke info voor welk type auto beschikbaar is.

Dan is er nog de prijs: hoewel ANWB Connected Car goedkoper is geworden sinds de eerste versie, vinden we het behoorlijk prijzig as je ziet wat je ervoor krijgt. Wij vragen ons af of het genoeg inzichten oplevert om hier maandelijks 5 euro voor te blijven betalen. Het terugvinden van je geparkeerde auto zit bijvoorbeeld al standaard in iOS. Verder maken we ons zorgen over privacy. Je betaalt een behoorlijke prijs voor de dienst en dan is het wel zo sympathiek als niet tegelijk je informatie wordt geëxploiteerd. Voor de geboden prijs verwachten we ook meer inzichten dan nu wordt geboden. Kortom: leuke gimmick, maar niets wat niet al mogelijk is met andere (gratis) apps en diensten.

Score

5.5

ANWB Connected Car

ANWB Connected Car

Voordelen +

  • Kant en klare oplossing
  • Simpel in gebruik
  • Werkt in vrijwel elke moderne auto
  • Goede ritregistratie
  • Goede integratie met andere ANWB-diensten

Nadelen

  • Maandelijkse kosten
  • Data wordt via servers ANWB gestuurd
  • Data kan worden gedeeld met partners, ondanks dat je betaalt voor de dienst
  • Weinig inzicht in voertuigdata
  • Beperkte voordelen voor een betaalde dienst

Naschrift ANWB

Gezien het lage cijfer en onze zorgen hebben we ANWB voorafgaand aan publicatie van deze review om een reactie gevraagd. Hierbij is tevens een door de ANWB aangestipte feitelijke onjuistheid over de Ecodrive-score uit de review verwijderd. De paragraaf over privacy is iets verduidelijkt, waarbij onze zorgen overeind blijven.

De reactie van de product marketeer van ANWB Connected lees je hieronder.

Graag nemen wij de gelegenheid om te reageren op de review over ANWB Connected. ANWB Connected is nog een product in ontwikkeling. Er wordt gebruik gemaakt van betrekkelijk nieuwe technologie. Fouten en onvolkomenheden kunnen hierbij optreden.

Storingsmeldingen.
Het is juist dat wij niet alle gegevens uit een auto kunnen uitlezen. De hoeveelheid data die we kunnen uitlezen verschilt ook enorm per merk en model. We zijn het volledig met jullie eens dat dit onvoldoende wordt belicht op onze website. We zijn ook meteen aan de slag gegaan om te zorgen dat dit z.s.m. wordt aangepast.

Parkeeracties.
We herkennen dat het automatisch afmelden na parkeeracties niet altijd vlekkeloos verloopt bij een kleine groep gebruikers. We zijn bezig dit probleem op te lossen.

Privacy.
Het is niet juist dat de ANWB gegevens deelt met autoverzekeraars en fabrikanten. Dat mag niet en gebeurt ook niet. Ook handelt de ANWB niet in de gegevens van gebruikers, zoals in de tekst staat gemeld.

Ecoscore.
De ecoscore is een functionaliteit waarmee de bestuurder kan nagaan hoe zuinig hij of zij rijdt. Het nemen van bochten maakt geen deel uit van de ecoscore. Dat is dus feitelijk onjuist.

We zouden het waarderen als de feitelijke onjuistheden worden aangepast (privacy en eco-score) en deze reactie onder het artikel wordt geplaatst.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2018
Categorie Accessoires
Onderwerp anwb