‘Webgebaseerd iOS-supporttool van Apple in de maak’

Apple zou bezig zijn met een webgebaseerd diagnosetool voor iOS, zo beweert de Franse website Hardmac. Daarmee kan supportpersoneel via internet allerlei gegevens over een toestel opvragen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Probleem iPhone-activatieDe Franse site Hardmac beweert dat Apple de laatste hand legt aan een iOS-diagnosetool, waarmee onderhoudsmedewerkers op afstand support kunnen leveren. De webgebaseerde dienst stuurt diagnostische informatie naar de Apple-supportmedewerkers. Dat kan relatief anoniem, al zul je bij een supportvraag liever wel willen dat Apple weet wie je bent. Intern zou Apple hebben gecommuniceerd dat de tools bijna af zijn. Ze zijn makkelijk in gebruik en werken volledig online.

Het werkt als volgt: je ontvangt op het toestel een e-mailtje met daarin de URL, die eventueel ook handmatig ingevoerd kan worden. Het toestel maakt van via Safari verbinding met internet, waarna een aantal interne checks worden uitgevoerd. De resultaten daarvan komen uiteindelijk weer terecht op de servers van Apple, waar ze verder geanalyseerd kunnen worden. Supportmedewerkers kunnen op die manier via de telefoon support leveren en problemen oplossen. In plaats van het tijdrovend uitvoeren van handmatige checks door de gebruikers zelf, kan de controle voor een groot deel automatisch gebeuren. Dit scheelt tijd en moeite, zowel bij Apple als bij de klant.

Eén voorwaarde is er wel: de apparaten moeten nog goed genoeg functioneren om verbinding te kunnen maken met internet, dus de telefoon op de foto hierboven is er niet geschikt voor. Als je iPhone in een voortdurende reboot-lus zit, zijn de tools ook niet te gebruiken. De tools kunnen de gezondheid, het batterijniveau en de status van de batterij opvragen, de tijd die verstreken is sinds er voor de laatste keer volledig werd opgeladen, minimale niveau waarop de batterij is leeggetrokken, geïnstalleerde iOS-versie en dergelijke. Ook is na te gaan of het toestel op normale wijze is uitgeschakeld. Of er ook gecheckt kan worden of het toestel een jailbreak heeft, blijkt niet uit het verhaal van Hardmac. Ze voorspellen dat de tools binnen een paar maanden beschikbaar komen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 augustus 2011, 17:06
Categorieën Apple, Geruchten, iDevices
Onderwerpen diagnose, ios 3, support

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.