Vodafone SmartPass brengt NFC-betalingen dichterbij, ook voor iPhone

Vodafone kondigt SmartPass aan, een mobiele portemonnee met NFC-betaling. Op de iPhone plak je een speciaal kaartje.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

vodafone_bannerVodafone introduceert vandaag Vodafone SmartPass, een nieuwe mobiele betaaloplossing. iCulture mocht gisteren de oplossing alvast bekijken en testen. Het goede nieuws: het werkt ook op de iPhone, maar je moet wel bereid zijn om een plastic kaartje op je toestel te plakken. Met SmartPass kun je in de winkel, online en onderling betalen via je mobiele telefoon. De Vodafone SmartPass werkt bij alle contactloze betaalterminals met V Pay-logo, ook buiten Nederland. Vodafone werkt voor deze oplossing samen met VISA en betaalaanbieder Wirecard. Het is dan ook niet zo, dat Vodafone ‘bankje’ gaat spelen. Alles verloopt via bestaande financiële dienstverleners. Eigenlijk werkt Vodafone SmartPass met NFC, maar als je telefoon geen ingebouwde NFC-chip bevat (zoals de iPhone), dan kun je ook een plastic kaartje bij de betaalterminal houden.

Hoe werkt het?

Je hoeft geen klant van Vodafone te zijn om er gebruik van te maken, aldus productmanager Jeroen Kok van Vodafone, die de oplossing voor ons demonstreerde. De app is op elke iOS- of Android-smartphone te installeren. Vanuit de app of via een website kun je vervolgens een account aanmaken. Na 5 tot 7 dagen krijg je een envelop in de bus, met daarin een prepaid creditcard en het plastic kaartje, dat ongeveer twee bonuskaarten dik is. Het kaartje is te dik om weg te moffelen in een beschermhoes, dus je zult het kaartje op de iPhone aan de buitenkant van een beschermhoes kunnen plakken. Een andere optie is om de meegeleverde prepaid-creditcard te gebruiken. Maar dan verschilt de betaling niet zoveel van de contactloze betaalpassen die ABN Amro en ING al aan hun klanten uitdelen. Wil je mobiel betalen, dan zit er niets anders op, dan het kaartje op of aan je iPhone te bevestigen. Vodafone heeft ter promotie van SmartPass een partij rode beschermhoesjes met pasjesvak laten maken, maar die zullen ze niet gratis gaan meesturen bij het bestellen van een SmartPass. Ter vergelijking: de Amerikaanse provider AT&T kondigde laatst een soortgelijke NFC-betaaloplossing aan en maakte in samenwerking met hoesjesmaker Incipio een geschikte case, de Cashwrap. Die kost $69 en is dus ook niet gratis. Om te betalen hou je de iPhone met daarop het kaartje geplakt, tegen een betaalterminal.

vodafone-smartpass-1a vodafone-smartpass-2

Waar kun je betalen?

Als je regelmatig op NS-stations komt, heb je misschien al gebruik gemaakt van contactloos betalen. Diverse winkels op het station geven je al de mogelijkheid om de speciale contactloze betaalpas te gebruiken. SmartPass werkt bij alle contactloze betaalterminals met het V Pay-logo, onder andere op de NS-stations, Schiphol, bij enkele retailketens en in de Amsterdam Arena (voorzover wij weten is dat momenteel nog een test, waar een aantal specifieke bezoekersvakken aan kunnen meedoen). Aan het eind van het jaar zijn er naar verwachting in Nederland meer dan 60.000 punten waar je contactloos kunt betalen. Het mooie is trouwens, dat de oplossing ook buiten Nederland werkt. In heel Europa zijn er al plekken waar je contactloos kunt betalen. Vodafone heeft de SmartPass bijvoorbeeld ook al in Spanje en Duitsland uitgebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=Qs50ZxHqSEo&feature=youtu.be

Wat als mijn iPhone gestolen wordt?

Een altijd terugkerende vraag: ben ik al mijn geld kwijt als mijn iPhone wordt gestolen? Daar is uiteraard over nagedacht. Om de informatie in de bijbehorende app te kunnen raadplegen moet je een pincode invoeren. Die pincode is ook vereist als je aankopen van meer dan €25 wilt doen. Wat wel mogelijk is, is dat iemand allerlei kleine aankopen (tot €24,99) gaat doen zonder dat je er erg in hebt. Het is dus verstandig om de SmartPass te laten blokkeren, zodra je verlies of diefstal opmerkt. Omdat het om een prepaid creditcard gaat, kun je nooit meer geld kwijtraken dan je op de SmartPass hebt gestort. Resetten van het wachtwoord kan alleen als je de gebruikersnaam weet én het antwoord op de geheime vraag.

smartpass-aanvraag

Waarom handig?

Vodafone SmartPass is een handige manier om aan een creditcard te komen. Ben je scholier/student of zit je in de schuldsanering, dan kun je in Nederland (en de meeste andere landen) niet zomaar een creditcard aanvragen. Bij deze creditcard is er volgens Vodafone geen BKR-check, dus in feite kan iedereen de kaart aanvragen. En met je leeftijd sjoemelen… daar controleert natuurlijk niemand op. Gelukkig wordt niemand uit een sociaal-economisch kwetsbare groep met deze creditcard gestimuleerd om op de pof te leven, want het is prepaid, dus je kunt alleen uitgeven wat je er vooraf zelf op hebt gestort. Opladen kan onder andere via creditcard, iDeal en voucher.

Met SmartPass kun je ook onderling geld uitwisselen, waarbij je iemands bankrekeningnummer niet hoeft te weten. Beide personen (gever en ontvanger) moeten wel allebei een account hebben bij SmartPass. Het enige wat je hoeft te weten is het mobiele nummer van de ontvanger.

Waarom onhandig?

Het grootste nadeel van deze oplossing, is dat dit het zoveelste ‘potje’ is waar je geld in moet storten. Ik heb ook nog een tegoed staan bij MyOrder en bij allerlei niet-bankdiensten zoals op de OV-chipkaart en op de Starbucks-kaart. Ik sprak eerder vandaag een moeder met kinderen die op de hockeyclub zitten. Dat betekent dus per huishouden meerdere virtuele portemonnees, die regelmatig opgeladen moeten worden. Je hebt geen idee hoeveel geld er op al die contactloze passen en afreken-apps staat. Gelukkig kun je bij Vodafone wel via de app snel inloggen en kijken hoeveel tegoed je nog hebt. Maar het probleem blijft: voor je het weet heb je allerlei geld in verschillende ‘potjes’ zitten. Het zou handig zijn als je bij deze betaaloplossing ook gewoon kan afrekenen via de telefoonfactuur, maar dat is niet mogelijk. Vodafone zou dan ook teveel zelf bankje gaan spelen. Bij de Rabobank is dat wat makkelijker, omdat mensen die organisatie al kennen als bank.

Extra kosten

Update: Vodafone vertelde ons vooraf niets over de extra kosten die in rekening worden gebracht voor het gebruik van deze betaaloplossing. Het eerste jaar is Vodafone SmartPass gratis. Daarna betaal je €12,95 per jaar. Opladen is gratis via een bankoverschrijving, maar dan duurt het wel even voor het bedrag in je virtuele portemonnee zit. Je kunt de pas ook gebruiken voor opnames bij de geldautomaat, maar daar betaal je €2,50 voor.

kosten-smartpass
Met dank aan Maurice voor deze aanvullende info.

Is het vernieuwend?

Een digitale portemonnee is natuurlijk niet nieuw. Rabobank biedt het met MiniTix en MyOrder al jarenlang aan en dat is ook de oplossing die al een paar jaar in het Vodafone-bedrijfsrestaurant en in diverse andere bedrijfs- en sportkantines wordt gebruikt. Met de komst van contactloos betalen gaan die aparte kaartlezers langzamerhand verdwijnen. Dat komt niet zozeer door Vodafone, maar omdat de grote banken het eens zijn geworden over een NFC-standaard. ING en ABN-AMRO hebben daarbij gekozen voor pasjes met ingebouwde chip, de Rabobank kiest een andere route die sterker aan je mobiele telefoon is gekoppeld. Maar welke vorm de oplossing ook aanneemt: de technologie is in feite hetzelfde.

smartpass-opwaarderen-2 vodafone-smartpass-verstuur-geld

Waar Vodafone zich mee kan onderscheiden is gemak en toegankelijkheid. De prepaid creditcard die je erbij krijgt kan voor veel mensen handig zijn, om bijvoorbeeld makkelijker bij webwinkels te kunnen afrekenen. Heb je een smartphone met NFC-functie, dan wordt het helemaal makkelijk. Het bankpasje kan in de tas blijven, want de smartphone heb je toch altijd in de hand.

Van de andere kant: dit is natuurlijk wel de toekomst. Vandaag de dag zijn er heel wat mensen die geen muntgeld meer op zak hebben en het liefst alles met plastic betalen. Over een paar jaar is ook de portemonnee overbodig en betalen we met de mobiele telefoon. Wat ik tot nu toe heb gehoord van die nieuwe betaalinitiatieven, is dat er overal in Nederland proeven worden uitgevoerd. Ik heb van mijn bank (ING) nog geen pinpas met contactloze betaalchip gekregen en dat geldt waarschijnlijk voor veel meer mensen. Als ik bij de winkels op het NS-station zou willen meedoen aan deze nieuwe manier van betalen, moet ik nog even wachten. Vodafone maakt het met dit aanbied wel heel makkelijk: ik hoefde alleen maar een account aan te maken en de contactloze betaalkaart valt vanzelf in de bus. Joepie, ik hoor er ook bij!

Tegelijk is het slim van Vodafone om nu alvast groot uit te pakken met deze oplossing. Vodafone voorkomt daarmee een ‘domme’ datapijp te worden en er is nog geen partij die in Nederland de hoofdrol heeft opgeëist voor dit soort oplossingen. We horen wel over Payleven, Adyen en initiatieven van PayPal of VISA, maar die richten zich vooral op de winkeliers. Voor de consument is er nog niet één naam die je meteen te binnen schiet, of het moet MyOrder zijn (die met tv-spotjes de laatste tijd behoorlijk aan de weg timmert). Waarschijnlijk kiezen consumenten momenteel liever voor een vertrouwde naam als Vodafone of Rabobank, dan voor een zomaar een start-up, die beweert dé oplossing in handen te hebben.

vodafone-smartpass-promo

Vodafone of Rabobank?

Het lijkt erop ook dat het de komende tijd vooral een strijd wordt tussen mobiel betalen met MyOrder en Vodafone SmartPass. Bij beide aanbieders hoef je geen klant te zijn om een digitale portemonnee te openen. Vodafone lijkt daarbij iets vriendelijker voor klanten van andere providers: je krijgt precies dezelfde functies, ongeacht via welke provider je belt. Bij de Rabobank krijgen de eigen klanten via de app toch iets meer functies. Wat het aantal betaalpunten betreft: daarin lijken beide oplossingen nauwelijks van elkaar te verschillen. Het zijn immers niet Vodafone en Rabobank (of ING en ABN-AMRO) die de draadloze betaalterminals installeren bij de winkeliers, maar de betaalaanbieders.

Waar is de app?

Het plan was om de SmartPass-app vandaag al in de App Store beschikbaar te hebben, vertelde productmanager Jeroen Kok tegen iCulture. Dat is niet gelukt, blijkt nu. De timing was al krap, omdat Apple de benodigde app gisteren nog steeds niet had goedgekeurd. Wie snel gebruik wil maken van SmartPass kan via de website van Vodafone alvast een kaart aanvragen. Of een Android-toestel van een vriend lenen, want de benodigde Android-app is er al wel.

Nabije toekomst: Vodafone maakt eigen Passbook

Maar Vodafone is slim: ze houden SmartPass niet beperkt tot een betaalmiddel, maar gaan er ook de Vodafone Wallet aan koppelen. Dit wordt een virtuele portemonnee waarin je ook klantenkaarten, e-tickets, reisbewijzen voor het openbaar vervoer en sleutels voor kantoor of hotel kunt toevoegen. Daarmee komt er echt een einde aan de portemonnee. Apple mag wel oppassen voor al deze lokale initiatieven. Vodafone Nederland kan dankzij de lokale contacten die ze al hebben veel sneller iets voor elkaar krijgen dan Apple, die in Nederland geen groot team heeft en aan tientallen landen tegelijk aandacht moet besteden. Dat geldt overigens niet alleen voor pasjesoplossingen, maar ook voor de uitrol van NFC-betalingen. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat Apple kiest voor NFC, laat staan betalingen via NFC. Als de grote Nederlandse banken en telecomoperators ons ervan overtuigen dat NFC dé toekomst van mobiel betalen is, krijgt Apple het nog moeilijk om de klanten weer terug te halen naar een eigen oplossing.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 maart 2014, 15:05
Categorie Providers
Onderwerpen betalen, mobiel betalen, Vodafone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.