Reacties voor: Vier designmissers bij het ontwerpen van iPhone-applicaties

Smashing Magazine heeft een artikel gemaakt over designfouten die je kunt maken bij een iPhone-applicatie. Er zijn veel iPhone-applicaties, maar slechts weinige houden echt rekening met de behoeften van de gebruiker.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 18 reacties

  1. Net nog even gekeken, maar ik kan niet ontdekken wat er moeilijk leesbaar is aan Tweetdeck. Misschien als je -9 hebt ofzo. Je kunt zelfs een ander kleurenschema (zwart op wit ipv wit op zwart) kiezen in de laatste versie?

    Beetje pretentieus verhaal wmb met erg slechte voorbeelden, ook van de zgn. goede design keuzes!

  2. @blahblah: Geef eens wat voorbeelden van goede designs?

  3. Die griffin iTalk is ook niet helemaal 100% ok.. Eigenlijk zou de button groen moeten zijn als’ie niet actief was, en rood als’ie op aan het nemen is 🙂

    Maar ja, tussen de 100.000 applicaties zit vast een hoop snel hackwerk die zonder echt veel na te denken zijn gemaakt.

    maar Apple zelf, zoals in het artikel staat, maakt zich ook wel schuldig aan niet echt lekkere apps maken. De standaard Mail.app is eigenlijk ook niet echt handig als je meerdere accounts gebruikt (steeds weer die drill-back naar de acct overview!)

    Ach, verbetering is altijd goed, en het artikel is natuurlijk ook redelijk subjectief in te vullen.

  4. Ben ik benieuwd hoe de iPhoneclub.nl app eruit komt te zien! Wanneer komt deze app eigenlijk?

  5. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @blahblah: Geef eens wat voorbeelden van goede designs?

    iToughts, Wikipanion, Instapaper (Pro), 1Password (Pro), Tweetie, Convert, iVocabulary, WifiTrak, Remote, Ebay, Google Earth, Winterboard, Rock, Cydia

  6. Blijkt natuurlijk ook nog altijd een kwestie van smaak, of “persoonlijke voorkeur”. Ik vind de interface van Motion X bijvoorbeeld juist uitzonderlijk fraai gemaakt, echt een verademing vergeleken met al die crappy “standaard” interfaces bij andere apps.

  7. Hier wordt wat mij betreft een heel goed punt aangesneden!

    Wat ikzelf een erg goed voorbeeld vind, is dat ik nu bijvoorbeeld op mijn iPhone deze site gebruik en dat ik dat dan kan doen met een ‘mobile theme’. Echt ingericht op mobiel gebruik. Het gaat dan niet om een app, maar toch. Daar kunnen een hoop sites nog wat van leren.

  8. Origineel geplaatst door â„œuben
    Blijkt natuurlijk ook nog altijd een kwestie van smaak, of “persoonlijke voorkeur”. Ik vind de interface van Motion X bijvoorbeeld juist uitzonderlijk fraai gemaakt, echt een verademing vergeleken met al die crappy “standaard” interfaces bij andere apps.

    Helemaal mee eens.
    Kijk eens naar de doelgroep: MotionX heeft verreweg de meeste functies van alle GPS apps en degenen die dat zoeken willen ook alles kunnen tweaken.
    Andere doelgroep dan Appie met de boodcschappentas-metafoor.

  9. Jokab Nielsen’s eigen website vind ik nu niet bepaald het toppunt van gebruiksvriendelijkheid.
    Heb zal wel zoiets zijn als de schilders die hun eigen kozijnen ook niet perfect bijhouden.

  10. het is makkelijk om af te geven op andermans werk daar is hij blijkbaar expert in geworden ook Dat zegt al genoeg Wat heeft ie zelf aan userinterfaces gebouwd die wel goed zijn dan?hij kan best gelijk hebben want apple is niet heilig
    maar dit is een beetje mieren neuken juist de software van apple roept weinig vragen op.
    dat is waar een hoop software huizen een puntje aan kunnen zuigen

  11. Tweetdeck is alleen lastig te lezen als je de column-view hanteert, maar die view is vooral voor een snelle overview en afhankelijk van het aantal columns. Als je op een column tapt is er al helemaal niets aan de hand want dan heb je ongeveer dezelfde view als bv. Tweetie. De maakbaarheid (customizability) van Tweetdeck is erg goed en tilt de app boven andere tweets uit (IMHO of course).

  12. Sorry, hoor maar Nielsen vind alles miserabel zolang het er niet uitziet alsof het voor je opa is gemaakt. Esthetiek is in zijn visie verboten..

  13. Leuke post was dat, ik raad designers sowieso aan om meer smashing magazine te lezen..

    Ik heb zelf ook een post geschreven over fouten in interface design, maar dan over cydia app, aangezien dat weer een heel andere omgeving is.
    De post staat hier: http://bit.ly/3eqnAr

  14. Ik vind het irritant dat de standaard skin van de iphone niet gebruikt wordt. Is in de laatste screenshot erg duidelijk te zien.

    Of bij een tvgids applicatie, waarbij je elke zender die je wilt aanzetten moet opzoeken in een keuzelijst (die bij je iphone op zo’n rol staat). Dat is niet praktisch.

    Ik zeg altijd maar zo less is more! En alle ingewikkelde instellingen kunnen uit de app en naar de settings app van je iphone.

  15. In een wereld waarin je uit honderdduizend apps kan kiezen is het best prettig dat de apps visueel herkenbaar blijven, iets waar de iGriffin app totaal niet in slaagt. Een invulveld en een grote knop, en daarnaast nog een paar grijze knopjes… het werkt maar het is volslagen onduidelijk.

    Jakob Nielsen onderschat vaak de impact van goede visuals. Het is dezelfde Jakob Nielsen die in de tijd dat het web ontstond, maar bleef hameren dat elke site alleen maar mocht bestaan uit een witte achtergrond met zwarte tekst en blauwe linkjes. Al het andere was overbodig en onzin volgens de beste man 🙂

  16. Jakob Nielsen is trouwens ook van mening dat tekstvelden die wachtwoorden maskeren, zoals gebruikelijk is en door HTML bedoeld, overbodig zijn. Ik ken talloze redenen waarom zijn opvatting volslagen nonsens is.

    Je moet zijn berichten altijd kritisch beoordelen, vaak gaat hij in zijn usability-waan gewoon te ver.

  17. Nog een misser: 9292OV Pro (waar staat Pro voor btw?)

    Het kiezen van een vertrekplaats MOET via de kaart. Hoog irritant want het verslepen van het pinnetje is ontzettend priegelig, voor je het weet moet je eerst naar de straat verderop lopen om te kunnen vertrekken…

  18. Zullen we UI-“expert” Nielsen nou maar eens lekker met rust laten? De man had 10 jaar geleden al meningen over UI’s die uit de prehistorie leken te komen en die bij de échte experts uitsluitend op de lachspieren werken. Lees vooral eens hoe hij vindt dat een website eruit moet zien. Voordeel van zijn opvattingen: je kunt Netscape Navigator 0.96 blijven gebruiken om te browsen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.