Apple mikt met videodienst TV+ op kwaliteit in plaats van kwantiteit

Minder nieuwe shows dan op Netflix
We weten nog maar weinig over TV+, Apple's aankomende videostreamingdienst. TV+ start in het najaar, maar verwacht qua hoeveelheid geen Netflix-achtig aanbod.

Afgelopen maart deed Apple de videodienst TV+ eindelijk uit de doeken. Helaas bleef het bij een aankondiging van een handjevol shows, want meer details over releasedatum, prijs en complete aanbod deed Apple niet. Het enige wat we weten is dat de dienst in het najaar in meer dan honderd landen van start gaat. Maar waar kun je dan naar gaan kijken? Apple lijkt vooral te mikken op kwaliteit.

Kwaliteit voorop bij Apple’s TV+

In een interview met The Times spreekt Eddy Cue over de aankomende dienst. Eddy Cue geeft daar tekst en uitleg over de aankomende dienst en spreekt daarbij ook over de concurrent Netflix. Waar Netflix met grote regelmaat nieuwe titels toevoegt (zowel aangekocht materiaal als originele content), lijkt TV+ het vooral te moeten hebben van een select aantal kwalitatieve titels. Cue zegt dat Apple “niet de meeste shows” gaat maken, maar vooral mikt op de hoogste kwaliteit. “Er is niets mis met dat model, maar dat is niet waar wij voor kiezen”, doelend op de grote hoeveelheid titels bij Netflix.

Eén van de titels waar Apple mee komt is For All Mankind, waar tijdens de WWDC een uitgebreide trailer van getoond werd. In de serie draait het om de strijd om de eerste reis naar de maan. Wat als de space race nog steeds gaande was? Hoofdrollen zijn weggelegd voor Joel Kinnaman en Michael Dorman.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Apple heeft zelf nauwelijks ervaring met het produceren van eigen videocontent en daarom moesten ze de juiste mensen aantrekken. “We weten niet veel over televisie, behalve dan dat we grootgebruikers zijn. Dat is echter niet genoeg om je te kwalificeren als een expert”, zo legt hij uit. “Waar we goed in zijn is dat als we ergens iets mee willen doen waar we geen verstand van hebben, we de juiste mensen ervoor zoeken”. Die twee namen zijn Jamie Erlicht en Zack Van Amburg, die voorheen bij Sony werkten.

Meer over TV+ en de content waar Apple aan werkt, lees je in ons uitlegartikel.

Verder spreekt Cue nog over de verdere plannen met News+. Een belangrijk doel is om jongeren enthousiast te krijgen voor de betaalde nieuwsdienst. Van de week kwam in het nieuws dat uitgevers ontevreden zijn over News+, vooral omdat het veel minder oplevert dan Apple beloofde.

Bekijk ook

Deelnemers ontevreden over Apple News+, Apple neemt maatregelen

Uitgevers zijn ontevreden met de resultaten die ze met Apple News+ halen. Apple had ze een flinke toename in bezoekers en inkomsten beloofd, tot wel 10 keer zoveel als met Texture. Maar dat bleek iets te optimistisch.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.