Swatch werkt niet met Apple aan smartwatch

Swatch gaat niet met Apple samenwerken aan een smartwatch, zegt CEO Nick Hayes. Hij vindt merken en mode belangrijker dan technologie.

swatch-kleurenSwatch wil volgend jaar een smartwatch uitbrengen, maar werkt daarbij niet samen met Apple. Dat heeft CEO Nick Hayek van de horlogefabrikant nu bevestigd: ze gaan een eigen horloge met slimme functies ontwikkelen, zonder partners. Er zullen meerdere functies in de Swatch-smartwatch zitten, zoals een stappenteller, calorieënteller en een koppeling via Bluetooth. “Alle grote technologiebedrijven willen met ons samenwerken en ik sluit niet uit dat we dat op sommige gebieden doen of zullen doen”, aldus Hayek. “Maar we kunnen ook een hoop dingen op eigen houtje.”


Het Swatch-horloge moet volgend jaar in de schappen liggen. Swatch is ‘s werelds grootste horlogemaker en fabriceert niet alleen de kleurrijke plastic horloges, maar heeft ook een aantal luxemerken in het assortiment. Eigenlijk komt Swatch er niet onderuit: de aandelenkoers van Swatch zakte bijna 15 procent in een periode waarin steeds meer fabrikanten een smartwatch aangekondigden en de geruchten over een smartwatch van Apple steeds meer aanzwollen.

Bij luxemerken blijft er ongetwijfeld nog een lucratieve markt van kopers die gewoon een mooi horloge willen, maar bij de plastic Swatch-horloges krijgt de fabrikant binnenkort concurrentie van technologiemerken. De verwachting is dat wearables zoals smartwatches volgend jaar echt zullen doorbreken, zeker als Apple met een iWatch op de proppen komt. Maar of het daarbij om een iWatch gaat is nog helemaal niet zeker. De afgelopen tijd wijzen geruchten steeds meer op een wearable die eruit ziet als een polsband. De naam iWatch staat daarmee ook nog niet vast.

nick hayekApple en Swatch zouden een ideaal team vormen: Swatch weet veel van horloges, Apple is een kei op het gebied van technologie en gebruiksvriendelijkheid. Maar volgens CEO Nick Hayek ligt bij Swatch de nadruk toch vooral en allereerst op de horloges. Hayek verwacht dat klanten eventueel ook wel interesse hebben in extra functies, maar denkt niet dat technologie daarbij de doorslaggevende factor is. Waar het wel om draait, zijn merknamen en een modieuze uitstraling. Merken heeft Swarch genoeg in huis: Tissot, Longines, Omega en Breguet bijvoorbeeld. Technologie hebben ze grotendeels ook al in eigen beheer ontwikkeld, want ze maken microchips, batterijen en schermen voor externe partijen, ook voor telefoonmakers en smartwatch-fabrikanten. Ze zien het alleen niet als hun belangrijkste activiteit. Dochterbedrijven die op dit gebied actief zijn, zijn EM Marin (halfgeleiders), Renata (batterijen) en Micro Crystal (quartz). Renata levert bijvoorbeeld batterijen voor de Garmin Vivofit.

Dat je het niet alleen met technologie kunt winnen, blijkt wel uit het moeizame succes van de smartwatches die momenteel op de markt zijn. Alleen de Pebble is een groot succes geworden, merken als Samsung en LG worstelen nog met de juiste insteek. “Nog niemand heeft de juiste combinatie gevonden van problemen die je met een wearable kunt oplossen en daarmee het mainstream publiek overtuigd”, aldus een expert die geïnterviewd werd door Reuters.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.