Phil Schiller verdedigt het App Store-goedkeuringsproces

Programmeur Paul Graham heeft zijn grieven over het goedkeuringsproces van Apple op een rijtje gezet. Phil Shiller vertelt in een interview met Businessweek zijn kant van het verhaal: 90% heeft te maken met bugs.

phil schillerTipgever Michiel stuurde ons gisteren een linkje naar een artikel van Paul Graham. Onder de titel ‘Apple’s Mistake‘ legt Paul nog eens haarfijn uit wat er nu eigenlijk mis is met Apple’s goedkeuringsproces. Graham is van mening dat Apple niet begrijpt hoe software werkt. Ze snappen niet dat je als iPhone-ontwikkelaar een bug zo snel mogelijk wil oplossen, maar laten applicaties met fouten rustig een weekje of twee in de App Store staan omdat eerst het fameuze reviewproces in werking moet worden gezet.

Zou Apple zich druk moeten maken over wat programmeur Paul Graham denkt? Zelf denkt ‘ie van wel: met zo’n boosaardig imago wil straks niemand meer voor je bedrijf werken. Wat Graham zegt is eigenlijk een (erg lange) samenvatting van wat er in de afgelopen maanden wel vaker over Apple is gezegd.

Vraag je het vervolgens na bij Phil Schiller (Apple’s senior vice-president of worldwide product marketing), zoals Businessweek heeft gedaan, dan blijkt dat die zich eigenlijk helemaal niet zo druk maakt om wat de programmeurs denken en of die programmeurs nog wel voor Apple willen werken. Schiller gaat het erom dat je als eindklant probleemloos kan downloaden:

We’ve built a store for the most part that people can trust. You and your family and friends can download applications from the store, and for the most part they do what you’d expect, and they get onto your phone, and you get billed appropriately, and it all just works.

Dat geldt dan natuurlijk niet voor applicaties met bugs, die te lang in de App Store blijven staan, terwijl de ontwikkelaar al lang een update heeft ingeleverd. Toch is dat niet de grootste ergernis van ontwikkelaars. Waar ze vooral mee zitten, is dat applicaties soms om onverklaarbare redenen worden afgewezen. Schiller legt in het interview met Businessweek uit, waar de meeste afwijzingen vandaan komen: 90% heeft te maken met technische fouten of bugs, 10% heeft te maken met ongewenste of illegale content en dan is er nog minder dan 1% dat in een grijs gebied valt. Bijvoorbeeld een applicatie waarmee je kunt valsspelen in het casino: Card Counter en Card Counting Practice zijn om die reden niet welkom in Las Vegas.

Een andere bron van frustratie is dat Apple inconsistent is in beslissingen en helemaal niet of onduidelijk communiceert. Daar zijn wat verbeteringen in gekomen, maar het probleem is nog steeds niet afdoende opgelost. En dat geldt ook voor het probleem met bugs: volgens ontwikkelaar Graham laat Apple de applicaties met bugs te lang in de App Store staan, terwijl Schiller juist beweert dat hij de applicaties met bugs zoveel mogelijk tegenhoudt.

Meer info: Apple’s Mistake (Paul Graham) en Phil Schiller Defends App Store Approval Process
Foto: eigen foto, gemaakt tijdens Macworld 2009

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 november 2009, 13:01
Categorie Apps
Onderwerpen app store, apple, goedkeuring

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.