NLZiet overweegt gratis tv-dienst met reclame

NLZiet, de gezamenlijke online tv-dienst van NPO, RTL en Talpa, overweegt een gratis variant met reclame. Dat zegt directeur Niels Baas. Momenteel is NLZiet nog reclamevrij, waarbij je €7,95 per maand betaalt.

NLZiet gratis met reclame

De beslissing om voor een gratis model te kiezen ligt echter bij de deelnemende omroepen en tv-zenders. Baas: “De deelnemers moeten dat beslissen, het is niet aan mij. Niet iedereen is er voor. Maar het is natuurlijk niet onlogisch dat je ook voor adverteren kiest naast abonnementen. Een variant die misschien wel gratis is en waar je advertentiemodellen op ontwikkelt. Als je het groot maakt, creëer je een interessante omgeving voor adverteerders.” De dienst bestaat nu vier jaar, maar de naamsbekendheid kan nog wel wat verder worden verbeterd. Ook zou NLZiet volgens Baas een imagoprobleem hebben. “Mensen kijken er toch vaak met een Netflix-bril naar.”

Tv-reclame afgestemd op kenmerken van kijker

Vergeleken met Netflix lijkt het aanbod bij NLZiet misschien wat mager, maar volgens Baas moeten we dat anders zien: “We lopen vooruit op hoe de consument uiteindelijk tv zal gaan kijken.” NLZiet is niet bedoeld als Netflix-killer en heeft ook geen ‘originals’. Als er in 2019 videoplatforms van Apple en Disney bij komen, zal de concurrentie nog groter worden, terwijl consumenten bereid zijn om maar voor een paar diensten te betalen. Baas verwacht daarom dat er maar twee of drie platforms over blijven. “Daar wil je als lokale partij één van zijn”. Met een gratis dienst met reclame zou NLZiet in ieder geval een grotere doelgroep kunnen aanspreken. Er wordt al gewerkt aan oplossingen daarvoor, onder andere door tests te doen met ‘adressable tv’. Dat houdt in dat de tv-reclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de tv-kijker.

NLZIET-app met zenders.

Naamsbekendheid moet omhoog
NLZiet wil die lokale speler worden, al geeft Baas toe dat het met zoveel verschillende mediapartijen lastig is om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar dan moet er nog wel iets aan de naamsbekendheid gedaan worden, want die is met 20% nog veel te laag. De partijen promoten vooral hun eigen platformen zoals Videoland of NPO Start. Toch doet NLZiet het goed: de abonnees zijn heel tevreden en de dienst groeit nog elke maand. Het aantal abonnees zou volgnes schattingen rond de 100.000 liggen, al geeft NLZiet zelf geen officiële cijfers. Afgelopen oktober werd NLZiet vernieuwd en kreeg de app een beter design.

Bekijk ook

Vernieuwde NLZiet-app maakt tv-kijken makkelijker

De NLZiet-app heeft een update gekregen, waardoor het navigeren in de app een stuk makkelijker is geworden. Het hamburgermenu is verwijderd en maakt plaats voor een knoppenbalk onderaan het scherm.

Reacties: 22 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.