Newton mail-app (voorheen CloudMagic) stopt in september

"Oh nee!" moeten gebruikers van de Newton mail-app gedacht hebben bij de aankondiging van het nieuws. De populaire e-mailapp voor iOS en macOS stopt op 25 september. Dat heeft oprichter Rohit Nadhani bekendgemaakt.

Newton stopt ermee

Dat Newton er plotseling mee stopt is een teken dat je ook bij een betaalde dienst niet altijd zeker bent van je zaak. De app kostte een tientje per maand en honderd euro per jaar. We vroegen ons bij de naamswijziging van CloudMagic naar Newton al af of de toenmalige prijs van €50 per jaar niet te veel was voor een maildienst, terwijl bij Gmail alles gratis is. Het blijkt inderdaad geen succes te zijn geweest. Nadhari geeft toe dat zijn bedrijf “meerdere businessmodellen” heeft geprobeerd, maar dat het niet is gelukt om winstgevend te worden en te kunnen groeien op langere termijn. Volgens Nadhani is de markt voor premium e-mailaanbieders niet groot genoeg. Newton had bovendien te maken met grote spelers zoals Google, Microsoft en Apple die hun eigen apps steeds beter maakten.


“We hebben heel hard en eerlijk gevochten, maar het was niet genoeg”, aldus de teleurgestelde ondernemer. Newton neemt vanaf vandaag geen nieuwe klanten meer aan en zal de lopende maandbetalingen stopzetten. Mensen die voor het hele jaar al hadden betaald krijgen een evenredig bedrag terug. Je kunt vanaf 18 september je geld terugvragen via de website.

Bekijk ook

CloudMagic wordt Newton: heb jij 50 euro per jaar over voor een betrouwbare mailserver?

CloudMagic gaat veranderen en krijgt de nieuwe naam Newton. Er hoort een betaalmodel bij van €50 per jaar, in ruil voor betrouwbare dienstverlening.

CloudMagic, het moederbedrijf van Newton, zal wel doorgaan met het maken van “nieuwe en innovatieve producten”. Ze hebben in de App Store ook nog de Newton Calender-app staan. Het wrange is dat Apple het betalen per maand juist aanmoedigt bij ontwikkelaars, omdat het dé manier zou zijn om met het maken van apps een duurzame business op te bouwen. Alleen blijken consumenten niet zo geneigd om voor al die verschillende diensten een tientje per maand te betalen.

 
 

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.