Eerste iPhone 6s-klachten: problemen met de flitser en gyroscoop

Nu miljoenen mensen met de iPhone 6s en iPhone 6s Plus aan de slag kunnen, was het natuurlijk wachten op de eerste klachten. De eerst problemen hebben te maken met de flitser en de gyroscoop in de nieuwe iPhones.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

iPhone 6s teardown.
Nu de iPhone 6s en iPhone 6s Plus de afgelopen dagen door miljoenen mensen (13 miljoen om precies te zijn) in gebruik zijn genomen, duiken de eerste verhalen op over iPhone 6s-problemen. Zo klagen mensen over een probleem met de flitser en ook met het kompas en de gyroscoop loopt het allemaal niet vlekkeloos.


Dat sommige mensen tegen problemen aanlopen met de iPhone 6s is onvermijdelijk. In dit artikel zetten we een aantal klachten op een rijtje, al wil dit natuurlijk niet zeggen dat we hier meteen met de nieuwe bendgate te maken hebben. Wel geeft het een eerste kijk op foutmeldingen en ongemakken waar bijvoorbeeld app-ontwikkelaars rekening mee moeten houden.

Foutmelding bij de flitser

Allereerst schrijft een gebruiker op Reddit over een opmerkelijke foutmelding die hij ontvangt bij het maken van een foto met de flitser. Als de iPhone 6s erg warm is, kun je een melding ontvangen dat de flitser uitgeschakeld is. “De iPhone moet afkoelen voordat je de flitser kunt gebruiken”, aldus de melding.

Het gekke is alleen dat de gebruiker zegt de iPhone 6s helemaal niet intensief gebruikt te hebben. Waar die hitte (en niet functionerende flitser) dus vandaan komt, is niet duidelijk.

Kompas- en gyroscoopproblemen

Een ander probleem heeft te maken met het kompas en de gyroscoop in de iPhone 6s en iPhone 6s Plus. Verschillende apps die een beroep doen op deze twee functies van de iPhone werken hierdoor niet of tonen foutieve gegevens. Zo schrijft AppleInsider dat de app Sky Guide: View Stars Night or Day (waarmee je sterren kunt kijken) op de iPhone 6s met iOS 9.0.1 als een gek in het rond beweegt, en dus niet de augmented reality weergave toont zoals eigenlijk de bedoeling is.

Sky Guide-ontwikkelaar Fifth Star Labs bevestigt dat dit te maken heeft met een probleem van het kompas, en dit alleen geldt voor de iPhone 6s. Opvallend genoeg lijkt de Apple Maps-app geen problemen te hebben, wat er op kan wijzen dat het probleem te maken heeft met de iOS API. De ontwikkelaar zegt aan een oplossing te werken.

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.