Steve Jobs met iPad

iPad vijf jaar in Nederland: van twijfelgeval naar groot succes

De iPad is vanaf vandaag vijf jaar in Nederland verkrijgbaar. Hoe keken we vijf jaar geleden naar de iPad, en hoe is dat veranderd? We blikken nog eens terug op de verkoopstart, op 23 juli 2010.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

steve jobs ipadHet is vandaag precies vijf jaar geleden dat de Nederlandse verkoop van de iPad begon. Nederlandse Apple-fans stonden uren in de rij, zodat ze Apple’s langverwachte tablet in huis konden halen. Dat voelde toen nog als een groot risico: de iPad was een compleet nieuwe productcategorie die zich nog moest gaan bewijzen. Pas in de jaren die daarop volgden zou blijken hoe groot het succes van de iPad ging worden.

Ik was zelf één van de vroege iPad-kopers die op 23 juli 2010 in de rij ging staan. Om een uur of zes ‘s ochtends stond ik voor een iCentre in Groningen, dezelfde winkel waar toenmalig iCulture-freelancer Michel langs kwam fietsen om verslag te doen van de grote verkoopstart. Het was een feestje, maar een gematigde. Iedereen voor de winkel was fanatiek genoeg om de iPad op dag één te kopen, maar er waren tegelijkertijd twijfels. De iPad werd gekscherend “een grote iPhone” genoemd, waarvan iedereen zei dat het hun laptop niet zou vervangen. Wat gingen we dan eigenlijk wel doen met die iPad? Dat moesten we nog ontdekken.

Koning van de tabletmarkt

Alle twijfel en discussies van de iPad-verkoopstart zijn vandaag de dag ineens weer actueel. De situatie lijkt immers verdacht veel op die van de Apple Watch in 2015: bij de Watch zijn er op dit moment nog veel twijfelaars en zijn het vooral de grootste fanatiekelingen die vroeg aan boord springen. De Nederlandse verkoop van de iPad liet lang op zich wachten: in de Verenigde Staten was de eerste iPad in april verkrijgbaar, waarna Nederland en België pas in juli aan de beurt waren. Net als dit jaar met de Apple Watch trouwens: ook daarbij startte de verkoop in de VS al in april en volgde Nederland pas in juli.

Ondanks de vroege twijfels, bleek de iPad al snel een succes. Nog voordat de verkoop in Nederland begon, bleek dat Apple 3,27 miljoen iPads had verkocht in een kwartaal. Daarmee was de iPad meteen hard op weg om de verkoopcijfers van de Mac in te halen. Apple heeft sindsdien de tabletmarkt constant in zijn greep gehouden. Het ene na het andere onderzoek werd gepubliceerd, met bijna altijd dezelfde conclusie: het overgrote merendeel van alle verkochte tablets is een iPad. Volgens cijfers van vorig jaar zou Apple 74 procent van de Europese tabletmarkt in handen hebben. Dat had een groot effect op de iPad-verkoop: inmiddels zijn er honderden miljoenen iPads verkocht.


Bekijk grafiek Verkopen iPad.

De verkoop van de iPad is volgens recente onderzoeken afgevlakt, maar niet omdat we zijn uitgekeken op de iPad. Het komt vooral omdat iedereen al een iPad heeft en deze niet elk jaar vervangt door een nieuwe. De iPad Pro gaat de verkoop later dit jaar wellicht weer wat stimuleren.

Thuis op de bank filmpjes kijken

De iPad heeft in de afgelopen jaren een steeds duidelijker plekje in onze levens gekregen. Volgens een onderzoek uit 2011 gebruiken veel gebruikers de iPad om boeken te lezen, maar ook om te browsen, video’s te kijken en met anderen te chatten. We pakken de iPad er bovendien bij op heel andere momenten dan de iPhone. De iPhone is vooral een apparaat dat overdag wordt gebruikt, maar de iPad blijkt juist ‘s avonds en in het weekend populair te zijn.

Het moge duidelijk zijn: we gebruiken de iPad vooral om na een lange dag werken of studeren tot rust te komen. ‘s Avonds kijken we nog even een YouTube-video op de bank, of we lezen in het weekend alle artikelen die we in apps zoals Pocket hebben opgeslagen. Wie denkt dat de iPad alleen maar een consumptie-apparaat is geworden, heeft het echter mis.

Nederlandse iPad-scholen

Steve Jobs schoolOok in het onderwijs wordt de iPad sinds 2010 steeds meer gebruikt. In Nederland werden zelfs de eerste Steve Jobs-scholen geopend, die zich volledig richten op studeren met een iPad. Iedere leerling studeert op een eigen iPad, waarop een speciale app de dagelijkse activiteiten bijhoudt en kan doorgeven. Een ambitieus initiatief, maar tegelijkertijd lijkt dit onvermijdelijk. Uitgeverij Malmberg voorspelde afgelopen jaar dat alle scholen in 2019 gebruik zullen maken van de iPad. Apple introduceerde in 2012 ook nog eens iBooks-studieboeken, waardoor het veel makkelijker is om schoolmateriaal uit te brengen voor de iPad.

Wat is het praktische voordeel van de iPad in het onderwijs precies? We weten dat studenten hierdoor veel minder boeken en schriften mee hoeven te dragen, maar de verdere gevolgen zijn eigenlijk nog onduidelijk. Er loopt een grootschalig onderzoek naar de effectiviteit van Steve Jobs-scholen. Het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam zegt dat de iPad op gewone scholen amper prestaties verbetert. We staan nog aan het prille begin van tabletgebruik in het onderwijs.

iPad steeds belangrijker in bedrijfsleven

iPad Pro Martin HajekAls het marktaandeel van de iPad ergens groot is, dan is het wel in de bedrijfswereld en bij overheden. Afgelopen jaar had de iPad een zakelijk marktaandeel van maar liefst 91 procent, een doelgroep waar Apple zich steeds meer op wil richten. Zo ging Apple een samenwerking aan met oud-aartsrivaal IBM, om samen krachtige, zakelijke apps voor bedrijven uit te brengen.

In de tussentijd komt het ene na het andere gerucht voorbij over een iPad speciaal voor de zakelijke markt. De iPad Pro zou een groter scherm krijgen, plus ondersteuning voor een muis en toetsenbord. Combineer dit met de verbeterde multitasking in iOS 9 en je hebt een krachtig, mobiel werkpaard. En dat kan de iPad-verkoopcijfers wel eens weer een flinke boost kunnen geven.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 juli 2015, 11:34
Categorie Achtergrond
Onderwerp ipad

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.