vastgelopen-apps

iOS-apps twee keer langer gebruikt dan Android-apps

iOS-apps worden tweemaal zo lang gebruikt als Android-apps, blijkt uit onderzoek van Adobe. Maar de Android-gebruikers rukken wel op!

vastgelopen-appsHet is altijd interessant om te zien hoe verschillend gebruikers van iPhones en Android-smartphones eigenlijk zijn. In feite bieden de toestellen dezelfde functionaliteit, maar het gebruik is heel anders. Een nieuw onderzoek van Adobe Digital Index bevestigt nog maar weer eens dat iPhone-gebruikers veel fanatieker met hun toestel bezig zijn. Adobe keek naar meer dan 700 miljoen sessies met apps en concludeert dat de gemiddelde iOS-app tweemaal zo lang wordt gebruikt als de gemiddelde Android-app. Maar er is een verschuiving gaande!

Het eerste Android-toestel verscheen een halfjaar na de eerste iPhone, in het najaar van 2007. Maar na zeven jaar zou je toch verwachten dat de Android-gebruikers die achterstand hebben ingehaald en net zoveel apps installeren en gebruiken als hun iphone-tegenhangers. Toch niet helemaal: uit het onderzoek van Adobe blijkt dat iOS goed is voor 65% van het aantal app-launches (het aantal keren dat een app wordt opgestart). Android zit op 34%. Ook blijkt dat de gemiddelde iOS-app tweemaal zo lang wordt gebruikt als de gemiddelde Android-app.

adi-share-of-app-launches-by-device

Maar het zal niet altijd zo blijven. Uit de cijfers blijkt ook dat het gebruik van Android-apps veel sneller groeit. Bij Android-appgebruik zijn jaarlijkse groeicijfers van 80% te zien, bij iOS ligt dat op 40%. Over een paar jaar ligt het gebruik van Android-apps op hetzelfde niveau, maar dat kan nog wel even duren, want ook iOS groeit gewoon door (al is het inmiddels wel in een wat lager tempo). Een verrassing is dat natuurlijk niet: jarenlang bleek uit onderzoeken dat iOS-apps veel meer gebruikt worden, dat er meer mobiel verkeer via iOS wordt gedaan en dat iOS-apps meer geld opleveren dan hun Android-tegenhangers, ook al heeft Android inmiddels een veel groter marktaandeel.

adi-app-launches-growth

Het verschil is wel te verklaren, al bestaat het gevaar dat je in stereotypen verstrikt raakt. Maar het brede aanbod van goedkope toestellen bij Android leidt er misschien toe dat ze gemiddeld vaker in handen komen van mensen, die eigenlijk helemaal geen smartphone wilden kopen en ook helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in al die apps. Een goedkoop Nokiaatje is tegenwoordig moeilijk te vinden in de winkel, dus kiezen ze maar voor een prepaid Acer, Alcatel, Samsung Galaxy Trend Lite of Samsung Galaxy Young.

Uit het onderzoek bleek ook dat mensen op smartphones (23%) vaker aankopen doen met alternatieve betaalmethoden zoals Google Wallet, PayPal, Amazon Payments en Apple Pay. Op de desktop ligt dat percentage op maar 16%. Winkeliers die de kans op een mobiele aankoop willen vergroten moeten die alternatieve betaalmethoden aanbieden, want daarmee verkleinen ze de kans dat mensen hun digitale winkelwagentje vullen maar uiteindelijk toch niet afrekenen met 10%.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 november 2014, 12:51
Categorieën Achtergrond, Apps
Onderwerpen android, ios

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.