Reacties voor: Faillissement dreigt voor BAS Group, moederbedrijf van iCentre en Dixons

De BAS Group, moederbedrijf van iCentre, Dixons en MyCom, heeft uitstel van betaling aangevraagd omdat ze in financiële problemen zijn geraakt. De banen van 1200 medewerkers en de beloofde 3 jaar garantie op Apple-producten staan daarbij op het spel.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 37 reacties

  1. Bij Dixons zijn drie jaar garantie hebben en drie jaar garantie krijgen twee totaal verschillende zaken. Een academisch probleem dus.

  2. hebben ongetwijfeld te maken met de toenemende concurrentie van Apple zelf

    Lekkere aanname dit…

  3. @timosha: Gôh, wist niet dat Dixons ook vestigingen in Vlaanderen had 😉

    Heb zelf alleen maar (vaak heel) positieve ervaringen met de BAS winkeldochters (letterlijk, niet figuurlijk 😏)

    Overigens is ook MyCom overgegaan op het 3 jaar garantiegeven op Apples. Gelukkig maar ivm de drastische reorganisatie van Dixons waarbij (te) veel filialen zijn verdwenen. Hoewel, gelukkig? Nu misschien meer een kwestie van een geluk voor een ongeluk 😕

  4. Origineel geplaatst door Trence:

    Lekkere aanname dit…

    Toch blijft het druk bij Apple in Den Haag, Amsterdam en Haarlem. Overal is Apple te zien en dus ook te koop. De keuze is reuze. De APR’s zijn niet meer de eerste keuze voor het doorsnee winkelpubliek. En helemaal niet als het om prijs gaat 🙂

  5. Origineel geplaatst door Ferryman
    @timosha: Gôh, wist niet dat Dixons ook vestigingen in Vlaanderen had 😉

    Je zal het waarschijnlijk niet geloven maar wij verlaten soms ons dorp om de Hollandse grens over te steken. Toegegeven, vaak doen we dat niet. Mijn fijnbesnaarde francofiele vrouw verdraagt de lucht van “Les Choux de Bruxelles” niet goed. (maar dat wist je al).

  6. 3 jaar kan je vergeten. Mycom, dixons en icenter gaan failliet. Maken een nieuwe doorstart of verdwijnen en ze nemen geen garantie’s over. Ze zullen je door sturen naar de Fabrikant. Is toch financieel ook niet te doen, 2 jaar extra garantie geven dan de fabrikant.

  7. Origineel geplaatst door iphone_user: 3 jaar kan je vergeten. Mycom, dixons en icenter gaan failliet. Maken een nieuwe doorstart of verdwijnen en ze nemen geen garantie’s over. Ze zullen je door sturen naar de Fabrikant. Is toch financieel ook niet te doen, 2 jaar extra garantie geven dan de fabrikant.

    In Europa is het wettelijk verplicht om 2 jaar garantie te geven. Apple biedt inderdaad 1 jaar en in jaar 2 zal je zelf erachter aan moeten gaan om het te krijgen. Maar het is mogelijk.

    Het derde jaar is dan alleen extra 😉

  8. Eeuwige iCentre foto in Tilburg altijd..

  9. Dan haal ik de iphone 6s wel bij de concurrent zoals coolblue waar ik standaard 2 jaar krijg, dan maar een jaar minder, wil geen discussie hebben of ik 1 en eventueel veel moeite moet doen voor het 2de jaar.

  10. Ik hoop het niet 😁 daar gaat mijn garantie nog 2 jaar 😁 iPad air

  11. Fijn dat ze in Apple zo’n ruimhartige, kapitaalkrachtige, meedenkende, fijne, betrouwbare, en lange termijn meedenkende partner hebben gevonden
    Die een paar straten verderop de markt komt verz… ehh stimuleren..👩‍❤️‍💋‍👩

  12. Sterkte BAS werknemers!

  13. Nou, ik hoop dat die winkels echt blijven bestaan, Ze geven een centrum echt meerwaarde. Een groot winkelcentrum hier in de buurt zit vol met die “goedkope” winkels en daar ga je echt niet meer heen voor de lol, gaat gewoon bergafwaarts wb bezoekers, zowel in niveau als aantallen. Als ik iets van Apple ga kopen ga ik als het even kan altijd naar de iCentre hier in de plaats, gewoon omdat ik blij ben dat er ook nog leuke middenstand is.

  14. Spullen kopen in een fysieke winkel is zo 2014!

  15. De foto van I-centre is niet in Zeist maar in Tilburg gemaakt.

  16. Verbaast me niks! Bedrijven als Apple en Samsung onttrekken alle koopkracht uit de markt, andere merken hebben het erg zwaar! Daarnaast shopt de consument tegenwoordig bij de provider of op internet of in de Apple Store.

  17. Dat is niet vreemd. Als ik naar iCentre in Hoorn ga voor een MacBook, iMac of iets anders. Dan hebben ze het 9 van de 10 keer niet op voorraad. Moeten we bestellen en hebben we het morgen in huis, zeggen ze dan. Ik ben iemand die zoveel mogelijk de middenstand wil steunen, dus rij ik 20km, koop een parkeerkaartje, nog een eindje lopen en dan kom je voor niks. Dan rij ik wel naar de Mediamarkt of bestel het online, heb ik het ook morgen…
    Maar ja, als er geen geld is, is er ook geen voorraad. Maar dit verhaal kom ik 8 jaar terug ook al vertellen…

  18. Origineel geplaatst door Gerrit
    Sterkte BAS werknemers!

    Goed punt! Ook van mij, en (waarschijnlijk) vele andere tevreden klanten hier, sterkte gewenst.

    Geen toeval dat die geciteerde mail op vrijdag(middag?) verstuurd is, daar is over nagedacht. Dat is de slecht-nieuws dag bij uitstek, kunnen de werknemers er in ‘t weekend over piekeren ipv onder werktijd 😢

    Hoop dat er een succesvolle doorstart komt, ook voor mezelf trouwens en niet alleen vanwege die drie jaar garantie: hier zit een Mycom op een steenworp en een iCentre binnen 5min lopen. 😏

    Een puur bakstenen winkel mag dan goeddeels passé (<=2014 😉) zijn, de combinatie van web èn baksteen binnen één formule is ideaal: assortimentgrootte en 24/7 bereikbaarheid van een webshop met de service en 't gemak van een 'ouderwetse' winkel.

    Als dit fout afloopt kunnen we als Apple kopers voor zo'n combi (bijna) alleen nog bij Apple Stores en mediamarkt terecht 😢 Da's echt behelpen met maar 4 stores op een slordige 24 miljoen mensen in ons taalgebied, die ook nog 's hartje centrum in steden met gruwelijke parkeertarieven liggen dus alleen voor die stedelingen praktisch bereikbaar. En over de voors en tegens van die MM optie hebben we het laatst al uitgebreid gehad hier op iCulture😕

  19. Blijft vooral een sneu bericht voor de werknemers.

  20. Origineel geplaatst door shardphoenix
    Spullen kopen in een fysieke winkel is zo 2014!

    Loop eens op een zaterdag in een grote stad, super druk en veel mensen lopen met tasjes. De consument koop nog genoeg! Het probleem is de extreme hoge huren en de zeer kleine marges die winkels nog maken.

  21. Over garantie gesproken ik had zelf 3 jaar Applecare en toen mijn iMac na drieënhalf jaar kapot ging werd alles alsnog zonder kosten gerepareerd, wel gekocht bij Amac in Doetinchem overigens

  22. Jammer voor de consument. Net goed voor Apple. Die heeft letterlijk alle resellers eruit gegooid en alles doen toekomen aan Icentre.

  23. @iphone_user: De consument koop dus niet genoeg. Dat is de reden dat de ene na de andere winkel failliet gaat.

    Ook niet echt gek omdat het op internet vaak goedkoper is en met coolblue en dergelijke heb je het vaak nog sneller ook.

  24. Origineel geplaatst door hans
    Toch blijft het druk bij Apple in Den Haag, Amsterdam en Haarlem. Overal is Apple te zien en dus ook te koop. De keuze is reuze. De APR’s zijn niet meer de eerste keuze voor het doorsnee winkelpubliek. En helemaal niet als het om prijs gaat 🙂

    En vergeet ook de mediamarkt niet ook die heeft een steeds groter aandeel!

  25. Misschien Kan ik dan nu toch nog mooi goedkoop aan een nieuwe iMac komen😁

  26. Zou me niets verbazen. Inmiddels enkele diverse vervelende ervaringen Icentre gehad. Mij zien zeceaar niet meer!

  27. @Pieter: Coolblue goedkoop? Sommige oude producten misschien maar door de bocht duurder dan gemiddeld.

  28. Origineel geplaatst door Pieter
    De consument koop dus niet genoeg. Dat is de reden dat de ene na de andere winkel failliet gaat.

    Ook niet echt gek omdat het op internet vaak goedkoper is en met coolblue en dergelijke heb je het vaak nog sneller ook.

    De consument koopt voldoende, echter de marge op de producten is ruim gehalveerd en de huren zijn gestegen. De detail handel moet dus het dubbele verkopen om het zelfde resultaat te bereiken.

  29. Nou lekker dan |-(
    Hier in het Noorden is niet veel en iCentre is voor ons dé plek om nieuwe iDevices te bekijken en evt te kopen!
    Ook kopen we daar alle bijbehorende zaken zoals hoesjes, kabeltjes en andere dingen.
    Ze hebben er daar ook écht veel verstand van!
    Als er geen iCentre, en Dixons meer zijn, waar moeten wij “noorderlingen” dan naartoe voor onze Apple spullen?
    De MM?

  30. Origineel geplaatst door Sarafina
    Nou lekker dan |-(
    Hier in het Noorden is niet veel en iCentre is voor ons dé plek om nieuwe iDevices te bekijken en evt te kopen!
    Ook kopen we daar alle bijbehorende zaken zoals hoesjes, kabeltjes en andere dingen.
    Ze hebben er daar ook écht veel verstand van!
    Als er geen iCentre, en Dixons meer zijn, waar moeten wij “noorderlingen” dan naartoe voor onze Apple spullen?
    De MM?

    Jullie hebben inmiddels ook modems?

  31. Als ik kijk Naar de dixons en mycom in mijn woonplaats kijk dan ben ik niet heel verbaasd. De dixons nieuwe stijl biedt niks extra ( sterker nog: assortiment is flink afgenomen) en is ook niet heel goedkoop. Mycom vergelijk ik altijd met Paradigit en vaak is die laatste goedkoper voor hetzelfde product. Als je het mij vraagt ( niet dat iemand dat doet😄) heeft deze groep strategisch verkeerde keuzes gemaakt….

  32. Bizarre timing dit. Sinds vandaag voeren zowel Dixons als iCentre de Apple Watch, prominent op de homepage. En iig bij iCentre (al iets langer, maar tot vandaag goed verborgen op de site) met voorraad in een flink groter aantal winkels dan A’dam en A’veen alleen. Zelfs de populaire spacegray sport (38 èn 43mm) zou op voorraad zijn in minimaal 11 winkels!

    Maar met deze berichten zullen de rijen voor deur niet zo heel lang zijn geweest 😕 Hoewel je zelfs bij surseance natuurlijk maar weinig risico loopt bij alleen maar een typisch Hollands ‘kijken, kijken en niet kopen’ bezoekje 😏

  33. Het verbaast me om eerlijk te zijn helemaal niet.
    BAS-group is een samenstelling van oude Vendex-formules en wat overnames uit (ter ziele gegane) ketens zoals I-centre. Allemaal voor een appel en een ei overgenomen, en men dacht deze wel even met wat efficiency-oplossingen nieuw leven in te kunnen blazen. Wrong thinking. Het klassieke retail-model is al lang failliet. Om je te kunnen onderscheiden zul je je moeten richten op service, online, óf een wel héle strakke combinatie van beiden. Geen van allen bieden ze.

  34. Het is wel grappig hoe iedereen denkt dat dat derde jaar garantie bij Dixons allemaal heel vanzelfsprekend is. Als je de voorwaarde eens goed leest dan zul je lezen dat bij een product met een economische levensduur van 3 jaar (een iPad wn MacBook vallen daaronder) je nog steeds 66% van de kosten van de reparatie moet betalen. Het is een gedeelde garantie, die je ook mag verwachten van winkels als Media Markt. Van een MacBook mag je namelijk nog steeds verwachten dat deze na twee jaar en een dag prima werkt. Winkels komen je wat dat betreft graag tegemoet. Er is een groot verschil tussen Fabrieksgarantie en de Dixons garantie!

  35. @Nour: Als je zèlf de voorwaarden waar je naar linkt eens goed had gelezen, dan had je gezien dat de non-conformiteitsregel waar jij op doelt pas ná de garantie, die met zoveel woorden op 3 jaar wordt gesteld voor oa Apple hardware, wordt toegepast.Je verhaaltje slaat dus helemaal nergens op.Of zoals je zelf zegt: het is wel grappig om te zien hoe jij denkt ‘iedereen’ de les te kunnen lezen over “de voorwaarden eens goed lezen” terwijl je zelf pijnlijk duidelijk laat blijken dat absoluut niet te kunnen…Hoe was dat gezegde ook alweer? Iets met een pot en een ketel? 😆

  36. Steven Bakker heeft toch mooi zijn aandelen verkocht onder het motto, wordt tijd voor wat anders. Laat een zinkend schip achter!

    Slimme man maar is wel verantwoordelijk voor het ontslag van 1400 medewerkers!

    Niet de crisis alleen brengt dit bedrijf in moeilijkheden!!!!!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.