Disney+ naar 95 miljoen abonnees
Eigenlijk wilde Disney+ in vier jaar tijd groeien naar 90 miljoen abonnees, maar haalt die doelstelling al 14 maanden eerder. De groei in abonnees heeft waarschijnlijk te maken met mensen die tijdens de feestdagen films zoals Pixar’s Soul en de laatste afleveringen van The Mandalorian seizoen 2 wilden zien. De cijfers werden bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalresultaten. Dochterbedrijf Hulu heeft nu 39,4 miljoen betalende gebruikers en ESPN Plus heeft er 12,1 miljoen.
In december 2020 kondigde Disney nog aan dat er 86 miljoen abonnees waren. Sindsdien zijn er flink wat bijgekomen en de ambitie ligt vanaf nu een stuk hoger: in 2024 moeten er tussen de 230 en 260 miljoen betalende gebruikers zijn. Deze groep krijgt dan wel te maken met een prijsverhoging naar €8,99 die vanaf 23 februari in gaat (maar die je gemakkelijk kunt uitstellen). Op dat moment komt er via het Star-kanaal ook veel extra content voor volwassenen bij. Star is bedoeld als alternatief voor Hulu buiten de VS. Het gaat eveneens op 23 februari van start in Europa, Canada en Nieuw-Zeeland.
Waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal abonnees op dit moment al boven de 100 miljoen. De statistieken van Disney+ dateren van 2 januari 2021 en sindsdien is de serie WandaVision van start gegaan, de eerste tv-serie van Marvel Studios. Dit kan opnieuw een toestroom van extra abonnees hebben veroorzaakt. Films en series om naar uit te kijken zijn Raya and the Last Dragon (5 maart), The Falcon and the Winter Soldier (maart) en Loki (mei). Ook zullen er de komende jaren tientallen nieuwe Marvel-, Star Wars- en Disney-shows bij komen.
Op andere vlakken heeft Disney met tegenslagen te maken: door COVID-19 werken de pretparken met een lagere capaciteit en de Disney-cruiseschepen zijn helemaal stilgelegd. Daarnaast heeft Disney maar beperkte mogelijkheden om blockbusters in de bioscoop uit te brengen.
Voormalig Netflix CEO klaagt over Apple TV+
Met Apple TV+ lijkt het ondertussen minder goed te gaan. Apple heeft de proefperiode om gratis te kijken verlengd naar juli 2021 en lijkt nog niet van plan om cijfers van het aantal betalende abonnees bekend te maken. Dit heeft bij Netflix-medeoprichter Marc Randolph geleid tot een kritische reactie. Hij vindt dat Apple TV+ geen excuus heeft voor het feit dat het zo achterloopt op concurrenten.
De dienst is sinds november 2019 beschikbaar, maar had in het laatste kwartaal vorig jaar maar een marktaandeel van 3% in de VS. Randolph begrijpt dat niet, omdat Apple genoeg geld heeft om een beter platform aan te bieden. Disney+ heeft in een jaar tijd bijna 100 miljoen abonnees weten binnen te halen, maar Apple TV+ lijkt minder aan te slaan. Apple zou volgens Randolph duidelijker moeten maken waarom mensen ervoor moeten betalen, in plaats van het doorgaan met ‘weggevertjes’.
Momenteel zit 62% van de Apple TV+ kijkers in de gratis proefperiode en minstens 29% van deze gebruikers is niet van plan om er straks voor te gaan betalen. Ook onder iCulture-lezers blijkt de interesse niet erg groot, bleek uit onze poll. Apple TV+ zou een echte concurrent van platforms zoals Netflix en Disney+ moeten worden door in goede content te investeren in plaats van gratis proefperiodes, vindt de voormalig Netflix CEO.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple komt met Apple Snapshot-pagina: dit kan je ermee (30-04)
- Meta brengt losstaande app voor Meta AI uit (maar wij kunnen er nog niet zo veel mee) (30-04)
- Weekend kijktips: Andor, You, Hakken over de Sloot en meer (26-04)
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
Volgens mij is voormalig meneer de CEO van Netflix even de eigen begintijd vergeten van hun platform. Toen had je amper eigen Netflix originals en werd 98% aangevuld met oude films en series.
Apple wil volledig eigen content aanbieden. Dus het vergelijk gaat een beetje mank.
Maar ben het eens dat het nog niet echt wil vlotten. Maar wie weet, de series zitten kwalitatief beter in elkaar dan de meeste Netflix series/films die van het kaliber “verstand op 0 en kijken” zijn.
Ben benieuwd naar foundation en 2e seizoen van See en The morning show.
@Ade: Nou, ik zou willen dat Apple TV+ oude films en series aan zou bieden. Hier thuis hebben we sinds Corona, naast Netflix, ook Disney + en Amazon Prime. We hebben ook het gratis abonnement Apple TV+, maar ik heb tot nu toe 1 film gekeken. De content is zo minimaal en wat er al is, heb je zo gekeken. In deze tijden van Corona hadden ze veel meer kunnen aanbieden. Alleen houden zij zich vast aan een strategie die mijns inziens niet werkt. Ik hoef niet alleen maar originele content, maar zo af en toe een golden oldie kijken hoort er ook bij.
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De Apple-originals zijn allemaal zo enorm politiek correct en voor de Amerikaanse markt geproduceerd, dat in ieder geval ik er totaal geen plezier aan beleef. Mijn gratis abonnement hoeft dan ook niet gratis met nog een half jaar te worden verlengd. Ik haak af.
Alleen See is goed. Ze kunnen beter goede content inkopen. Ook niks mis mee.
Ik zou echt niet willen dat je ook op Apple tv+ weer friends en andere oude meuk kan kijken. Ik kijk liever nieuwe films en series. Ik snap werkelijk niet waarom je ouder series of films wil kijken op “weer” een platform. Je hebt genoeg keuze om die oudere dingen te kijken op andere platforms. Liever originele content aub 🤟
@ Flieps Apple doet het ook alleen met eigen content, een ander concept dan netflix en prime. Maar als je pas 1 film gekeken heb, ga dan eerst eens de rest van de films en series kijken. Je kunt voorlopig nog weken vooruit. Beetje vroeg om nu al te klagen.
@Sal: Ik ben ook afgehaakt al hoor ik vind er niks aan, ook de serie See leek mij prachtig maar kom er niet door heen.
The Morning show vond ik op zich wel leuk om eens te zien, maar zou er geen abbo voor nemen.
Verder nog 1 film gekeken en dat was het wel, staat voor mij verder niks boeiends op.
Tja, de eewige discussie tussen kwaliteit en kwantiteit. Apple kiest duidejjk voor kwaliteit en daar ben ik blij mee. Natuurlijk is het leuk als er heel veel aanbod is maar wanneer een groot deel toch niet of nauwelijks wordt bekeken dan voegt het weinig toe.
@Victor: Uiteindelijk blijft kwaliteit ook een mening, ik vind de series op Apple+ niet echt interessant of leuk.
Als ik Netflix en Disney was zou ik toch met enige angst en beven naar Apple TV+ kijken. Nee het loopt nog geen storm en de content is magertjes. Maar series en films maken kost tijd. Met de ca$h positie van Apple zou ik als concurrent niet heel lekker in mijn bed liggen. Apple heeft de (financiële) macht om andere partijen het leven heel zuur te maken. Een miljard dollar is letterlijk peanuts voor Apple. En tien miljard ook nog… als de reus wakker wordt en serieus begint te investeren kan het wel eens heel snel gaan.
Even kijken wat het ontslaan van Gina C gaat doen over de komende weken..
Ik ben gratis lid geworden van ATV+ en toen ik de eerste keer in beeld zag dat ik los moest betalen voor bepaalde content naast de toekomstige fee heb ik het meteen verwijderd. Ik ga ook niet in de Efteling € 5 betalen om in Droomvlucht te mogen als ik net daarvoor € 30 heb betaald voor een kaartje. Vergis mij niet. Ik ben een groot, groot Apple fan, maar ik begin die geld beluste, puur winst en uitpersing van klanten gedreven Tim spuugzat te worden.
Kijken of de prijsverhoging nog roet in het eten gaat gooien. Voor de Star Wars en Marvel content is het nu zijn geld nog waard. Zelf hebben wij: NLZIET, Videoland, Disney+, Prime, Netflix en AppleTv+ (via AppleOne)
Ondanks dat AppleTv+ nog geen shitload aan content heeft staan er erg fraaie dingen op: See, For all mankind, Tehran, Truth be Told vinden wij erg goede series.
Van de week toevallig de film Greyhound gekeken en ondanks dat het verhaal van de personages iets te dun is naar mijn mening, is dat ook zeker een film die het bekijken waard is. Kortom: AppleTV+ komt er wel. Vergeet niet dat ze net begonnen zijn met hun om eigen originals te maken.
Na de pandemie nog maar eens bekijken of we alle diensten behouden 🥴
@Victor: Apple kiest niet per se voor kwaliteit, maar eerder voor een specifieke doelgroep. Ik behoor duidelijk niet tot die doelgroep, want ik heb na ruim een jaar nog niet één film of serie met plezier uitgekeken. Je zou kunnen betogen, dat ik dan blijkbaar geen oog heb voor kwaliteit, maar dat is een andere discussie (die ik wel wil aangaan, maar niet hier). 😉
Het gaat niet alleen om de content. De streaming music services bieden allemaal tegen vergelijkbare abonnementskosten zo goed als dezelfde content aan, maar toch blijft Spotify in deze regionen marktleider. Waarom is dat? Is dat omdat “iedereen” het heeft (zoals bij WhatsApp), en je elkaar dus linkjes kunt sturen van bijvoorbeeld nieuw ontdekte muziek of afspeellijsten kunt delen? Als ik een leuke serie heb gezien en ik vertel erover, ga ik er al bijna vanuit dat mensen Netflix hebben. En dat blijkt ook vaak het geval. Maar als ik iets vertel over een serie van een andere aanbieder, bijvoorbeeld His Dark Materials, vertel ik er wel bij dat ie niet op Netflix staat.
Waar Apple m.i. dus onvoldoende oog voor heeft is dat ze hun doelgroep te specifiek hebben gekozen, waardoor de content niet breed aanspreekt en de sociale component te beperkt is. Disney en Netflix hoeven zich alleen zorgen te maken om elkaar, maar vooralsnog niet om Apple, noch om andere aanbieders. Althans, dat denk ik. De tijd zal het leren.
Gaat het mínder goed bij Apple TV+….?! Is het ooit goed gegaan? Ik dacht het niet. Beter ermee stoppen. Ze hebben de boot gemist.
Apple heeft de grootste cash positie, maar daar nog nooit iets van geïnvesteerd om een slimme ‘grote’ overname te doen met het oog op de toekomst. Netflix ging in beginjaren slecht. Alleen oude meuk. Veel kritiek. Op het moment dat ze door erg goede eigen series flink begonnen te groeien, had Apple ze over moeten nemen.
Sony televisie ging een jaar of 10 geleden slecht. Als Apple het toen overgenomen had, hadden ze een SUPER Apple televisie kunnen ontwikkelen. Dat was prima geweest.
Sneller betere samenwerking met een automerk. Nu is het waarschijnlijk te laat voor de AppleCar. Het is ongelooflijk hoe wéinig Apple doet met z’n geld: miljarden verspild met de aankoop van een absurd slecht koptelefoon merk Beats. Domme keus.
En zo gaat het maar door. Het is teveel kruidenierswerk en anderen maken de winst op al die gebieden.
Het duurt gewoon even voordat ze nieuwe content kopen/maken. Een jaar als corona helpt daarbij ook niet. Als ze 5 jaar verder zijn dan denk ik dat ze zeker een concurrent kunnen zijn voor netflix. En concurrentie is altijd goed. Vergeet niet dat niet elk bedrijf overgenomen wil worden. Dat zou ook niet goed zijn voor de markt. En die overname van beats heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen dat ze de meest verkocht draadloze oordopjes hebben uitgebracht. Dat was dus geen domme keuze, maar een erg goeie zet geweest!