Een bankrekening openen is tegenwoordig een fluitje van een cent, vooral dankzij de opkomst van zogenaamde neobanken. Dat zijn banken die volledig digitaal werken waarbij de app centraal staat. Denk aan bunq, maar ook veel internationale partijen als Revolut, N26 en Monese bieden met hun apps allerlei voordelen. Nu stapt ABN AMRO ook in de wereld van de neobanken met het nieuwe merk BUUT.
BUUT van Tikkie en ABN AMRO
In het persbericht laat ABN AMRO nog weinig los over BUUT, zoals de nieuwe bank van Tikkie gaat heten. BUUT is in twaalf maanden tijd vanaf de grond af aan opgebouwd als een volwaardige bank, speciaal bedoeld voor jongeren. De slogan is “de bank die het een Tikkie anders doet”, wat een duidelijke verwijzing is naar de populaire betaalverzoekapp. ABN AMRO belooft dat BUUT functies biedt waar jongeren behoefte aan hebben en hun helpen met het beheren van hun geld.
Exacte details van BUUT zijn nog niet bekend, zoals de minimale leeftijd en de specifieke functies. Het enige wat we op dit moment nog weten is dat het gebouwd is door het team van Tikkie en dat het “simpel in gebruik, interactieve, volledig visueel gedreven en 100% thuis in de wereld van een nieuwe generatie” is. Verder weten we dat het volledig digitaal werkt en dat er een app voor beschikbaar komt. Het duurt nog tot na de zomer voordat BUUT daadwerkelijk van start gaat, maar je kan je wel al aanmelden voor een wachtlijst.
We weten dus ook nog niet of BUUT Apple Pay gaat ondersteunen. In de afbeelding en het logo komt in ieder geval duidelijk de fysieke pinpas naar voren, iets wat jongeren tegenwoordig eigenlijk nog maar nauwelijks gebruiken. Voor Apple Pay moet je in Nederland meestal 16 jaar of ouder zijn, dus mogelijk dat die pas vooral voor de echte jongeren bedoeld is.
Het is niet de eerste keer dat ABN AMRO met een digitaal alternatief komt. Zo was er jaren geleden ook al Moneyou Go, een bankapp van ABN AMRO-dochter Moneyou. Ook kwam ABN AMRO met de Grip-app. Dat was geen bank, maar een app die je betalingen van de gekoppelde bank indeelt in categorieën.
Bekijk het volledige persbericht
ABN AMRO lanceert neobank BUUT
Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in 12 maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie
3 juni 2025
Na de zomer lanceert ABN AMRO ‘BUUT’, de bank die het een Tikkie anders doet. BUUT is de eerste bank die volledig ontwikkeld is vanuit de belevingswereld van jongeren. Met het team van Tikkie bouwde ABN AMRO in twaalf maanden BUUT vanaf de grond op, met als doel een bank die naadloos aansluit op de digitale leefwereld van de nieuwe generatie.Annerie Vreugdenhil, Chief Commercial Officer Personal & Business Banking: “De wereld verandert. En wij dus ook. Er kan meer, we willen meer en verwachten meer. Iets wat BUUT als next-gen bank snapt. Simpel in gebruik, interactief, volledig visueel gedreven en 100% thuis in de wereld van een nieuwe generatie. BUUT biedt alles wat je van een bank verwacht, maar dan een Tikkie anders. Gebouwd op het Tikkie platform, ondersteund door de robuuste systemen van ABN AMRO, met de frisse look & feel, tone of voice en gebruikerservaring die iedereen kent van Tikkie. Ontwikkeld met de creatieve slagkracht van Tikkie, in een ABN AMRO-klimaat waar innovatie, pionieren en ondernemerschap alle ruimte krijgen. Het resultaat: innoveren in recordtijd.”
Jongeren gaan anders met hun geld om
We hebben nog nooit zo veel betalingsmogelijkheden gehad als nu. Dat biedt kansen, maar maakt het ook lastiger om overzicht te houden, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Jongeren kunnen grip op hun geldzaken verliezen omdat ze denken dat ze meer of minder uit kunnen geven dan daadwerkelijk het geval is. Dit terwijl het juist zo belangrijk is om op jonge leeftijd om te leren gaan met een budget en dat ‘op ook echt op is’. “In deze levensfase, waarin jongeren leren sparen, budgetteren en de impact van financiële keuzes ontdekken, biedt BUUT het antwoord waar deze generatie behoefte aan heeft,” aldus Vreugdenhil.
Innoveren met oog voor de toekomst
ABN AMRO innoveert op een fundament van vertrouwen, met eerdere succesvolle apps en merken zoals Tikkie, New10 en BUX, die de moderne en flexibele organisatiestructuur van de bank onderstrepen. Met diezelfde innovatiekracht speelt de bank nu in op de veranderende verwachtingen van nieuwe generaties, die anders met hun geld omgaan dan vorige generaties. BUUT is daarmee het antwoord van ABN AMRO op de veranderende financiële leefwereld van jongeren.
BUUT is na de zomer beschikbaar in de appstores. Wil je op de hoogte blijven, als eerste toegang krijgen of zelfs mee-testen in onze BUUT community? Meld je aan via buut.com.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple Design Awards 2025: deze apps en games blinken uit in design (volgens Apple) (04-06)
- WhatsApp gebruikersnaam weer een stapje dichterbij: wanneer komt de functie uit? (03-06)
- Goed nieuws: 'iPad-versie van Instagram komt nog dit jaar uit' (02-06)
- Vernieuwde Nintendo Switch-app voor Nintendo Switch 2 nu beschikbaar: dit kun je ermee (29-05)
- Waar blijft toch de Apple Watch-app van WhatsApp? Dit is wat we nu weten (28-05)