Apple verkocht 8,7 miljoen iPhones in afgelopen fiscale kwartaal

Apple heeft het afgelopen kwartaal 8,7 iPhones en 21 miljoen iPods verkocht. Dat blijkt uit zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

apple cijfersApple heeft in de maanden oktober, november en december 8,7 miljoen iPhones en 21 miljoen iPods verkocht, werd zojuist bekend tijdens het publiceren van de kwartaalcijfers. Het betekent een groei van 100 procent voor de iPhone en een daling van 8 procent voor de iPod. Gezien de schattingen van analisten valt de verkoop van iPhones een beetje tegen: zij hadden 9,1 miljoen verkochte iPhones verwacht. De verkoopcijfers van de iPod waren volgens verwachting: er was 21 miljoen geschat en dat bleek ook het werkelijke cijfer.


Apple maakte 15,68 miljard dollar omzet en 3,38 miljard dollar winst in het eerste fiscale kwartaal van 2010. Een jaar geleden lagen deze cijfers nog op $11,88 miljard en $2,26 miljard.

Steve Jobs zegt in het persbericht dat het verbazingwekkend is dat Apple op jaarbasis meer dan 50 miljard dollar omzet maakte. Daarbij geeft Jobs ook aan, dat er deze week nog een “major new product” zal worden gelanceerd.

Letterlijk zegt Steve:

If you annualize our quarterly revenue, it’s surprising that Apple is now a $50+ billion company. The new products we are planning to release this year are very strong, starting this week with a major new product that we’re really excited about.

De cijfers hebben betrekking op het eerste fiscale kwartaal van 2010, dat op 26 december 2009 eindigde. Opvallend voor de boekhouders onder ons, is dat de resultaten voor het eerst in GAAP-formaat werden gepresenteerd, waaruit blijkt dat Apple niet langer de iPhone-inkomsten over 24 maanden hoeft te distribueren. Daardoor zijn de resultaten niet meteen te vergelijken met eerder gedane schattingen, op basis van niet-GAAP-formaat. Analisten zullen hun schattingsmodellen moeten aanpassen. Voor de niet-boekhouders: GAAP staat voor Generally Accepted Accounting Principles.

Het best verkochte product was trouwens de Mac: hiervan werden 3,36 miljoen stuks verkocht, veel meer dan de analisten verwachtten (namelijk 3 miljoen stuks). De brutomarge voor alle producten samen lag op 40,9 procent.

In de conference call die vlak na de publicatie van het persbericht werd georganiseerd, antwoordden Apple COO Tim Cook en CFO Peter Oppenheimer op vragen van journalisten en analisten. Steve Jobs was niet bij de conference call aanwezig (maar dit werd ook niet verwacht). Over de daling van het aantal verkochte iPods (-8%) zei Apple, dat dit deels werd goedgemaakt door groei van de iPod touch: die maakte een groei van 55% (year-over-year) door. De verkoop van muziek, video en applicaties via iTunes gaat goed: er zijn nu 8.000 films en 2.000 HD-video’s beschikbaar in iTunes en in de App Store zijn meer dan 3 miljard downloads gemeten in 77 landen.

Wat de groei in iPhone-verkoop betreft: Oppenheimer is “thrilled” dat er zoveel iPhones zijn verkocht. Vergeleken met de groeicijfers van Canalys (35% groei per jaar) springt de iPhone er gunstig uit, meent de CFO. In een onderzoek van JD Power staat de iPhone bij zakelijke klanten voor het tweede jaar op de nummer 1-positie. Normaal gesproken maakt Apple geen verkoopcijfers per land bekend, maar voor China maakten ze tijdens de conference call een uitzondering: sinds de verkoopstart in oktober/november zijn er 200.000 iPhones geactiveerd in China. Apple is blij met de verkoopcijfers en blij met de partner, China Unicom. Apple gaf aan dat ze de voorkeur geven aan rustige aanloop, om het merk voor langere termijn op te bouwen. Het gemiddelde inkomen in China ligt weliswaar lager dan in de VS of West-Europa, maar er is een significante middenklasse. Apple heeft geleerd van distributie in landen als Brazilië.

Apple is van plan om 40 tot 50 nieuwe Apple Stores te openen, waarvan minimaal de helft buiten de VS. De winkels maakten een gemiddelde omzet van $7,1 miljoen per paar (vorig jaar $7,0 miljoen). Er werd een recordaantal bezoekers gemeten: 50,9 miljoen tegenover 46,7 miljoen vorig jaar. Via de Apple retailwinkels zijn 689.000 Macs verkocht. Er zijn nu 283 Apple Stores in 10 landen.

Vervolgens ging Oppenheimer in op nieuwe boekhoudtechnieken, die met terugwerkende kracht voor het decemberkwartaal zijn toegepast. Volgens Apple leveren ze de beste vergelijking en de meest nuttige financiële info. Door deze nieuwe principes (zoals hierboven al eerder aangegeven) kun je de waarde van toekomstige upgrades moeilijker aflezen. De schatting is dat dit $25 per iPhone en $10 per Apple TV bedraagt.

Analist Gene Munster gaf de aftrap bij de Q&A-sessie. Hij wilde weten of de groei van de Mac ook in de komende periode doorgaat. Cook antwoordde daarop dat de groei van 33% tweemaal zo hoog is als het marktgemiddelde. Hij wilde echter niet zeggen of dat blijft doorzetten. In landen als Italië, Frankrijk, Zwitserland en Spanje groeide de Mac-verkoop met meer dan 40%. In Australië zelfs met 70% en in China bijna 100%.

Over de samenwerking met AT&T en de bad press die rond deze operator circuleert, antwoordde Cook dat AT&T een fantastische partner is om mee samen te werken. Ze hebben meer mobiel breedbandgebruik dan elders ter wereld en de iPhone-bezitters hebben een “great experience”. Wel heeft AT&T in bepaalde steden wat problemen, maar er wordt aan gewerkt. Geen woord echter over het aflopende exclusiviteitscontract met AT&T.

Vervolgens kwam het goedkeuringsproces van Apple aan bod. Een analist vroeg of er problemen zijn het met goedkeuringsmodel waarbij Apple als toezichthouder fungeert, of dat er iets met de implementatie mis is? Cook vond dat alle problemen in perspectief moeten worden gezien: er zijn nu meer dan 100.000 applicaties in de App Store, waarvan meer dan 90% binnen 14 dagen is goedgekeurd. De meeste afwijzingen worden veroorzaakt door bugs in de applicaties zelf, andere worden afgekeurd om kinderen of de privacy van consumenten te beschermen, om te voorkomen dat applicaties de gebruikerservaring van de iPhone ondermijnen, enzovoort. De ruis zou wel eens harder kunnen doorklinken dan de realiteit, aldus Cook.

Op de vraag hoe de verhouding is tussen betaalde en gratis applicaties in de App Store wilde Cook niet reageren, omdat de concurrentie meeluistert. Wel wilde Cook kwijt dat ze voorliggen op die concurrenten. De App Store en iTunes draaien vrijwel break-even, net als voorheen. Er zijn weliswaar vaste kosten, maar die zijn te overzien. De variabele kosten zijn zeer hoog en Apple investeert een hoop in de verdere ontwikkeling van App Store en iTunes Store.

Exclusieve iPhone-deals zijn een ander hot item. Cook gaf aan dat in Frankrijk, UK en Scandinavische landen meerdere operators de iPhone inmiddels verkopen. In die landen is de verkoop ook toegenomen, maar Cook garandeert niet dat dit in elke markt het geval is of dat ze in elke markt van plan zijn om de exclusiviteitsdeals open te gooien.

Voor wat betreft de aankopen van Lala en Quattro zei Cook, dat Apple Quattro heeft gekocht omdat ze een naadloze manier zochten voor ontwikkelaars om meer geld te verdienen met apps, met name bij gratis applicaties. Apple koopt soms kleine bedrijven vanwege hun technologie of het aanwezige talent. Mobiele advertenties staan echter nog in de kinderschoenen, zei Oppenheimer. Hij heeft geen flauw idee of dit een succes zal worden: “I honestly don’t know if it’s going to be huge.”

In Japan is de iPhone een enorme hit: meer dan 400% groei (y/y) in het afgelopen kwartaal. De groei van de Mac is bovengemiddeld, maar Apple denkt dat het nog beter kan. De Mac-verkopen stegen met 54% in Asia-Pacific en de iPhone zelfs meer dan 500%.

Natuurlijk werden er ook vragen gesteld over de aankondigingen die Apple komende woensdag gaat doen, maar Tim Cook hield de lippen stevig op elkaar:

I wouldn’t want to take away your joy of surprise for Wednesday, when you see our latest creation.

Via: persbericht Apple

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.