joel-podolny-uitsnede

Apple University houdt Steve Jobs’ gedachtengoed in ere

Op Apple University leren medewerkers denken zoals Steve Jobs: de cultuur, het gedachtengoed en het oog voor design. Zo probeert Apple het DNA van het bedrijf te bewaren.

Hoe zorgt Apple ervoor dat het gedachtegoed van Steve Jobs blijft bestaan? Een van de maatregelen die ze hebben genomen is het oprichten van Apple University, een plek waar nieuwe medewerkers worden getraind in het gedachtengoed en de werkstijl bij Apple. De New York Times kreeg voor het eerst de mogelijkheid om een kijkje achter de schermen te nemen bij de universiteit, die heel wat geavanceerder lijkt dan de ‘hamburgeruniversiteit‘ van McDonalds. Apple heeft topmensen van Ivy League-universtiteiten binnengehaald om de studenten te leren hoe ze de belangrijkste waarden van het bedrijf in de praktijk moeten brengen. Het trainingsprogramma bestaat onder andere uit sessies over ‘Communicatie bij Apple’ en ‘Wat maakt Apple Apple’.

joel-podolnySteve Jobs bedacht al tijdens de introductie van de originele iPhone de eerste trainingsprogramma’s. Hij haalde Joel Podolny, voormalig decaan van Yale’s School of Management, al in 2008 binnen om het programma aan te sturen. Daarna volgden wetenschappers van Harvard, Berkeley, MIT, Stanford en andere topuniversiteiten. Dat het niet zomaar bijbaantjes zijn, blijkt wel uit het feit dat Podolny zich sinds 2014 fulltime wijdt aan het trainingsprogramma en de HR-taken waarmee hij het eerder combineerde heeft overgedragen aan een collega.

Nieuwe en bestaande medewerkers kunnen zich inschrijven voor de studiemodules die de universiteit aanbiedt, net zoals bij een normale universiteit. Studenten leren over design door Picasso te bestuderen en krijgen opdrachten en moeten filosoferen welke knoppen er wel en niet op een tv-afstandsbediening thuis horen. De 78 knoppen tellende afstandsbediening van de Google TV is daarbij een voorbeeld hoe het niet moet.

google tv remote

Toen Jobs in 2011 de strijd tegen kanker verloor, was Apple er alles aan gelegen om het trainingsprogramma door te zetten. Jobs zag het als zijn erfenis, om het DNA van Apple vast te leggen en als studieprogramma aan te bieden. Volgens een insider is er geen ander bedrijf dat zo diepgaand onderzoekt wat het succesvol maakt. In typische Apple-stijl mag er niet over gesproken worden. NYT sprak met drie Apple-medewerkers die het programma hebben doorlopen, maar niet met naam genoemd wilden worden.

picasso-bull

Om nog even terug te komen op het leren van design aan de hand van Picasso’s werken: daarbij zien we iets terug van de manier waarop Apple werkt. Picasso maakte in 1945 een serie lithografieën van een stier, bestaande uit 11 afbeeldingen. Picasso werkte er een maand aan en gaf de stier in het begin nog herkenbare karakteristieken, zoals een snuit, schouders en hoeven. In latere versies verdwijnen die details, om uiteindelijk te eindigen in een paar strepen, waaruit nog steeds een stier is af te lezen. Zo werkt Apple ook: je herhaalt steeds totdat je je boodschap op een heel eenvoudige manier kan overbrengen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 augustus 2014, 8:59
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen apple, steve jobs

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.