Dillan: reclamespotjes van Apple over autisme

Nieuwe Apple-reclamespotjes over kinderen en autisme

Dillan is een jongen met autisme, die dankzij goede begeleiding en een iPad toch zijn stem kan laten horen. Te zien in twee nieuwe reclamespotjes van Apple.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Gisteren lachte de halve wereldbevolking nog om een Apple-reclamespotje met Taylor Swift, die van een loopband donderde. Vandaag is het tijd voor een serieuzer onderwerp. Apple zet zich graag in voor mensen met bijzondere omstandigheden, waarbij je vaak meteen denkt aan mensen met een motorische beperking of mensen die niet goed kunnen horen of zien. Er is nog een groep mensen die baat hebben bij de producten die Apple maakt: mensen op het autistische spectrum. In twee nieuwe reclamefilmpjes van Apple staat het centraal.

Dillan: reclamespotjes van Apple over autisme

April is autisme-maand

April is Autism Acceptance Month, een maand waarin wordt geprobeerd om wat meer begrip te hebben voor mensen met deze aandoening. Het lastige is dat deze mensen vaak onzichtbaar zijn: je ziet niet dat ze ergens last van hebben. Met apps kun je soms deze kinderen (en volwassenen) bereiken op een manier die anders niet mogelijk is.

Apple laat in twee reclamespotjes zien hoe Dillan, een jongen met autisme, steun heeft aan zijn familie… en aan zijn iPad.

In een ander filmpje laat Apple zien hoe belangrijk het is dat iedereen gehoord kan worden, ook als je moeite hebt om jezelf te uiten.

Dat je met apps en begeleiding goed autistische kinderen kunt bereiken, is al wel vaker aangetoond. Het kan ook verder gaan dan alleen een app: de Nederlandse Helma van Rijn maakte een speelset waarmee autistische kinderen makkelijker woordjes zoals ‘mama’ en ‘papa’ kunnen leren. Toch zijn er ook kritische geluiden, zoals in het artikel hieronder uiteen wordt gezet.

Update: dit zijn de (Nederlandse) apps die Dillan gebruikt

Dillan gebruikt in de filmpjes drie apps, die hem helpen te communiceren. Twee van de drie zijn gemaakt door het Nederlandse bedrijf AssistiveWare:

  • Proloquo4Text (link), een app voor ondersteunde communicatie. Deze app geeft een stem aan mensen die niet kunnen spreken. Bevat natuurlijk klinkende stemmen in 18 talen en is aanpasbaar qua lay-out. De app bevat woordvoorspelling en is tijdelijk met 50% korting te krijgen. Er hoort ook een Apple Watch-app bij.
  • Keeble (link), een toegankelijk toetsenbord voor mensen met visuele of fysieke beperkingen. Zij kunnen met deze app makkelijker tekst invoeren en de lay-out kan worden aangepast aan persoonlijke behoeften.
  • Assistive Express (link), een andere app gericht op ondersteunde communicatie. Deze is sterk in woordvoorspelling en zet favorieten centraal, zodat je minder hoeft in te voeren. Je kunt zo sneller communiceren.

Lachen om Taylor Swift die van een loopband valt

Stop een bekende artiest in een spotje en je weet zeker dat het meer dan 2 miljoen keer bekeken zal worden. Taylor Swift, die eerder nog tekeer ging tegen muziekdiensten als Apple Music is inmiddels helemaal om, in ruil voor een leuke beloning. Kanye West trouwens ook: nadat hij eerder beweerde nevernooitniet op Apple Music te zullen staan, is zijn volledige album nu gewoon op Apple Music te beluisteren. Swift’s reclamespotje kreeg gisteren al veel publiciteit, dus we maken er niet te veel woorden aan vuil. Kijk en lach.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 april 2016, 17:31
Categorie Apple
Onderwerpen apple, autisme, reclamespot

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.