Apple Pay betalingen

Apple wil reclamekliks in Safari anoniem maken

Apple bouwt aan een technologie waarmee kliks op advertenties in Safari anoniem gemaakt kunnen worden. De functie wordt ingebouwd in Safari en Apple hoopt dat het een standaard wordt.

Anonieme kliks op advertenties

Als de functie is ingevoerd weten websites en webshops wel dat iemand op een link heeft geklikt en iets heeft gekocht, maar ze kunnen niet achterhalen wie het is. Ook wordt het lastiger om iemand te volgen. In Safari Technology Preview 82+ is de techniek al toegevoegd als test. Je kunt de Safari Technology Previews installeren naast je normale Safari-browser en vervolgens allerlei nieuwe functies alvast testen, voordat ze breed worden uitgerold.

Privacy Preserving Ad Click Attribution

De techniek heet Privacy Preserving Ad Click Attribution en werkt als volgt. De browser bewaart lokaal informatie of een gebruiker na het klikken op een advertentie daadwerkelijk een aankoop is gedaan. De klik op de advertentie wordt daarbij anoniem gemaakt en de trackingpixel wordt gecontroleerd om te achterhalen vanaf welke site de gebruiker kwam.

Op een later moment (24 tot 48 uur later) stuurt de browser een bevestiging naar de site die de advertentie toonde, om te bevestigen dat de gebruiker een aankoop heeft gedaan. De data voor facturatie wordt daarbij meegestuurd.

Privacy ad click attribution

Op die manier kunnen websites advertenties blijven vertonen, maar wordt het moeilijker om een profiel op te bouwen van gebruikers die op een advertentie hebben geklikt. Als de techniek goed werkt zal Apple het op termijn ook in de reguliere versie van Safari inbouwen. Daarna nemen andere browseamakers het wellicht over. Een uitgebreide technische uitleg is te vinden in het WebKit-blog van Apple.

Reclamekliks anoniem in Safari

Zo kun je het zelf testen
Wil je het zelf proberen, installeer dan de Safari Technology Preview 82+, schakel het Develop-menu in en ga naar het submenu Experimental Features. Daar vind je de nieuwe functie Ad Click Attribution om het in te schakelen en de Ad Click Attribution Debug Mode voor ontwikkelaars, waarmee je de 24 tot 48 uur durende vertraging verkort naar 1 minuut, om makkelijker te kunnen testen. Er zijn nog veel meer experimentele functies in Safari die je zou kunnen testen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 mei 2019, 8:34
Bron Bron WebKit blog
Categorie Achtergrond
Onderwerpen privacy, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.