‘Apple News levert extra lezers op, maar geen inkomsten’

Apple News blijkt voor uitgevers wel lezers, maar nauwelijks inkomsten op te leveren. Dat komt omdat Apple's verplichte advertentiesysteem Workbench te veel eisen stelt. Ondertussen zou Apple zoeken naar een oplossing.

Apple News levert uitgevers nauwelijks geld op. Dat blijkt uit de ervaringen van een aantal uitgevers die meedoen aan Apple’s nieuwsapp. Wel krijgen ze een hoop extra lezers erbij. Volgens de uitgevers zoals The Guardian en The Atlantic is het bezoekersverkeer flink toegenomen sinds de vernieuwde versie van Apple News in iOS 10 is verschenen. De app kreeg een nieuw uiterlijk, met een betere ‘Voor Jou’-secie en notificaties bij breaking news. Het levert volgens de uitgevers meer bezoekers op dan Google AMP, Google’s oplossing voor het sneller laden van mobiele artikelen.


Apple News-banner

‘Apple’s Workbench-systeem is te veeleisend’

Het probleem is dat er weinig advertenties te vinden zijn in Apple News, waardoor het voor uitgevers lastig is om er geld mee te verdienen. Bij Apple News verschijnen de artikelen in de app, waardoor ze niet leiden tot extra bezoekers op de mobiele webpagina’s. Vóór iOS 10 was dat wel het geval, aldus Anthony DeMaio van The Washington Post.

De uitgevers kunnen zelf advertenties verkopen en mogen 100% van de inkomsten houden, maar daarvoor moeten ze wel Apple’s eigen reclameserver Workbench gebruiken. Die is nogal onhandig in gebruik en stelt speciale eisen aan de advertenties, waardoor veel uitgevers het te veel werk vinden of zijn aangewezen op externe partijen zoals Kargo. Ook biedt Apple News nog geen comScore-tracking, ook al had Apple het beloofd. Het zou te maken hebben met privacy-zorgen. Via Apple zelf krijgen de uitgevers maar een beperkte hoeveelheid statistieken, zoals het aantal gebruikers en hoeveel artikelen er zijn gedeeld.

Bekijk ook

Apple News: alles over deze nieuwsdienst en app

Apple News is een app waarmee je artikelen van kranten, tijdschriften, blogs en websites kunt lezen. De app is te gebruiken in een beperkt aantal landen, maar via een omweg kun je er ook in Nederland en België gebruik van maken. Daarnaast is er de betaalde dienst News+.

Ondertussen zou Apple aan het onderzoeken zijn of uitgevers toch hun eigen advertentieplatform kunnen gebruiken. Die inkomsten hebben de uitgevers hard nodig, als ze ook op termijn goede content willen blijven maken. The Guardian houdt bijvoorbeeld van elke verdiende euro aan advertentie-inkomsten maar 30% over door de opkomst van geautomatiseerde advertentieverkoop (programmatic).

Apple News is nog niet in Nederland beschikbaar. Wel kun je in het berichtencentrum een lijstje met nieuwtjes uit allerlei bronnen zien. Die zijn voorzien van het Apple News-logo, maar dat wil nog niet zeggen dat de bijbehorende Flipboard-achtige app al in Nederland werkt.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.