Met Apple Kaarten ben je vaker op tijd
Er zijn mensen die hun horloge vijf minuten vooruit zetten, om op tijd op afspraken te komen. Het is een bekende truc van mensen die altijd te laat komen en het werkt, zolang je zelf in de truc gelooft. Als je ziet dat het al bijna zover is, ga je eerder de deur uit en dat zorgt er hopelijk voor dat je wat vaker tijdig op afspraken verschijnt. Bij Apple Kaarten lijkt Apple iets soortgelijks te hebben gedaan. Uit een maandenlange test blijkt dat Apple Kaarten de reistijden opzettelijk iets langer inschat, voor een goede gebruikerservaring. Je komt namelijk nét iets eerder op je bestemming aan dan je had gedacht.
We hadden de test van Adobe-manager Artur Grabowski graag in Nederland willen herhalen, maar dat lukt niet in een dag. Grabowski vergeleek namelijk maandenlang de reistijden van verschillende trips met Apple Kaarten, Google Maps en Waze. Daarbij bleek dat Apple regelmatig de reisduur overschat, maar dat heeft een reden: je gaat eerder van huis weg en komt daardoor vaker op tijd aan. De reistijden van Apple bleken gemiddeld 8 procent langer dan met Google Maps, ontdekte de man. De werkelijke aankomsttijd bleek met Apple Maps echter 1 procent korter dan de app had voorspeld. Je komt met Apple Kaarten dus altijd op het beloofde moment aan, of zelfs nog iets eerder.
Google Maps en Waze te optimistisch
Google Maps berekent de aankomsttijden veel scherper, waardoor je kans hebt om net te laat te komen als het even tegenzit. Toch zijn de routes zelf ook korter. Als je snel op je bestemming wilt komen moet je Google Maps gebruiken, adviseert Grabowski. Wil je een nauwkeurige voorspelling van je werkelijke reistijd, dan zit Apple Kaarten er dichter bij. En als je zenuwachtig bent of je wel op tijd op je bestemming aankomt, dan heb je meer aan Waze.
Vergeleken met Google Maps waren de reistijden die Apple berekende gemiddeld 8 procent langer, terwijl de reistijden van Waze gemiddeld 3 procent korter waren. Deze resultaten kloppen als je de reacties van verstokte Waze-fans hoort: zij vinden dat die app de beste optie is om te navigeren. Maar dan moeten de berekeningen natuurlijk wel kloppen en bij Waze was dat vaak niet het geval. Je bent met Waze gemiddeld 11% langer onderweg dan beloofd en je komt daardoor dus eigenlijk altijd te laat.
Algoritmes worden steeds beter
Grabowski houdt wel een slag om de arm. Hij heeft al zijn metingen in de buurt van San Francisco gedaan en in andere regio’s kunnen iets andere resultaten optreden. Ook was er weinig variatie in de ritten, want een derde van alle metingen werd gedaan op zijn dagelijkse route voor woon-werkverkeer. Nog een andere factor om rekening mee te houden is dat bedrijven constant hun algoritmes aanpassen en verbeteringen. Je rijgedrag (veel inhalen en snijden) kan ook van invloed zijn op de werkelijke aankomsttijd.
Toch heeft Apple Kaarten meer dan vijf jaar na de start nog steeds een achterstand op Google Maps, zowel wat functies als wat populariteit betreft. We organiseerden onlangs een poll en daaruit bleek dat maar liefst 60% van de iCulture-bezoekers het liefst Google Maps gebruikt en slechts 32% kiest voor Apple’s eigen kaartendienst.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple komt met Apple Snapshot-pagina: dit kan je ermee (30-04)
- Meta brengt losstaande app voor Meta AI uit (maar wij kunnen er nog niet zo veel mee) (30-04)
- Weekend kijktips: Andor, You, Hakken over de Sloot en meer (26-04)
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
Ik vind het ideaal met Apple Maps dat er ook rekenschap wordt gehouden met oponthoud bij stoplichten; gebaseerd op eerdere gebruikers.
Vooral in Helmond is het zeer slecht gesteld met de doorstroming.
Werk zelf nu nog met TomTom. Werkt erg prettig.
Maar net vergeleken vanaf mijn huis naar De Lier is Google wel erg optimistisch, doe er 5 minuten korter over!
En woon-werk verkeer ook 4 min korter door Google.
Mijn oude vaste Garmin navigator deed het vrijwel perfect, ook bij grotere reizen kwam je bijna op de minuut berekend aan. Waze is inderdaad te optimistisch. Op een reis van 200 km kan deze er zomaar een kwartier naast zitten. Ik denk dat de oorzaak de snelwegen zijn, ik neem aan dat Waze er van uit gaat dat je steeds dicht tegen de maximum snelheid aan rijdt. Terwijl ik in de praktijk op 100-110 km gemiddeld zit. Rest me de vraag waarom navigators je dit niet laat kiezen in de instellingen. Dat je aangeeft hoe snel je doorgaans op de snelwegen rijdt.
Gebruik vaak Waze. Maar daarbij zie je, zal net als bij andere apps zijn, dat er geen rekening mee word gehouden met verschillende snelheden op bepaalde trajecten na een bepaalde tijd. Dit maakt het berekenen van de tijd niet gemakkelijk. Wel kunnen mede gebruikers files of ander oponthoud melden
niet echt een handige feature wat mij betreft, zeker wanneer je grotendeels ad-hoc je routeplanner gebruikt. je begin dus feitelijk qua tijd met een achterstand.
Dit onderzoek klopt van geen meter. Hij heeft telkens aan het begin van een rit de tijd berekend via de 3 verschillende apps en dan 1 app gebruikt om effectief te rijden en dan vergeleken met de vooropgestelde tijden van de andere apps. Hoe kan je dit nu eerlijk vergelijken? Als hij de Apple maps gebruikt en redelijk op het voorop gesteld uur aankomt zegt dit niks over hoe lang je er over zou gedaan hebben met de andere apps via (waarschijnlijk) een andere route. Ik gebruik Waze al lang en de app laat mij tijdig weten wanneer ik naar een afspraak moet vertrekken waardoor ik steeds te vroeg aankom.
@@rno: In principe houd Waze rekening met de gegevens van gebruikers die op hetzelfde moment op het route rijden en met historische data van diezelfde route. Het kan natuurlijk wel zijn dat er als je onderweg bent plots meer file is dan normaal…
@Toine: Waze houdt rekening met de reële gemiddelde snelheid op wegen en de data van gebruikers die er momenteel rond rijden.
Ik gebruik sinds kort op mijn nieuwe suzuki swift daar waar carplay in zit gebouwd Apple kaarten.
In het begin ging dit goed zo kon ik mijn auto terug zoeken met de functie waar staat mijn auto.
Maar die is er al een paar maanden niet meer. Wie weet hier meer van en hoe kan ik dit updaten op mijn iphone zo dat ik weer dit kan gebruiken.
@Freddie: Via instellingen-kaarten-toon parkeer locatie vinkje
En als je de widget Kaarten:bestemming aan zet dan zie hem hierin ook terug. Te benaderen via rechtse Swipe op je lockscreen
Ik gebruik afwisselend, door elkaar en vaker ook tegelijkertijd diverse navigatie-apps, zowel voor langere trajecten (150+ km) als kortere afstanden. Google Maps en Waze zijn ook in mijn ervaring te optimistisch, terwijl m.n. Waze eigenlijk altijd actuele verkeersinformatie ter beschikking heeft. Ook Sygic en Michelin denken dat het allemaal sneller zal gaan dan in werkelijkheid, maar wel in mindere mate dan het Google-duo. Bij Navigon daarentegen, verbaas ik me telkens weer over de accuraatheid van de geschatte ritduur c.q. aankomsttijd. Alleen heeft Navigon het nadeel dat de file-informatie zo belabberd is. En ja, in dergelijke gevallen is ook direct de geschatte aankomsttijd niets meer dan een hele grove schatting… Ondanks dat (en ondanks zo af en toe een crashende app) merk ik dat ik bij Navigon prefereer boven de rest.
Wat ik nog mis bij Apple Kaarten is een fiets-modus en logischere navigatie. Je gaat niet wandelen over een N-weg of snelweg 😂…
Ik ben enorm tevreden met Apple Kaarten sinds ik het vorig jaar een kans gegeven heb vanwege mijn CarPlay radio. En eigenlijk na elke update dat er weer wat nieuws bij zit werkt het beter.
Ik gebruik Waze al jaren en kom eigenlijk altijd op minuten van de geschatte aankomst tijd aan. Meestal eigenlijk zelfs eerder.
Ik rij dan wel altijd waar dat kan de toegestane
snelheid.
Wat me altijd wel verbaasd is dat als het maar ergens iets stilstaat, dat er al heel snel tijd bijkomt. Je zou toch denken dat vertragingen zijn meegenomen.
Ik ben erg blij met dat apple maps tegenwoordig ook aangeeft welke rijstrook je moet rijden op een afslag.
Ik heb Sygic (betaald), maar betrap me er vaak op dat ik toch apple maps gebruik 😀 . Enige wat ik daar mis is wat de max snelheid is en wat ik rijd.
Paar jaar geleden echt nooot gedacht dat Apple kaarten mijn ‘daily driver’ zou worden.
Ik gebruik Gmaps bijna nooit meer, ja voor dingen oo loopafstand.
Het helpt ook enorm dat het via carplay beschikbaar is.
Gisteravond voor het eerst gebruikt en kwam de volgende situatie tegen: van een 100 km weg moest ik een afrit nemen met een korte s bocht wat verder gaat als 60 km weg. De melding die ik kreeg:: neem flauwe bocht naar rechts en ga verder op ……. levensgevaarlijk. De aankomst tijd kan dan nauwkeurig zijn, maar ik heb liever goede kloppende aanwijzigingen. Als ik in dit geval de weg niet had gekend was ik de bocht uit gevlogen met alle gevolgen van dien.