iOS-9-nieuws-app

Adverteerders klagen over iOS 9 Nieuws-app

Nu de Nieuws-app van iOS 9 steeds dichterbij komt, beginnen adverteerders langzaam maar zeker door te krijgen dat er heel wat gaat veranderen. Het is dus afwachten hoe de app aan zal slaan en welke publicaties er aan mee blijven doen.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

iOS-9-nieuws-app
Met de iOS 9 Nieuws-app aan de horizon, beginnen de eerste klachten van adverteerders binnen te druppelen. Apple zou namelijk de nodige restricties hebben ingesteld die het vooral voor reclamecampagnes lastig maakt.

Een anonieme topman van een nieuwssite vertelde de New York Post dat ze zich net Taylor Swift voelen die zich opwindt over Apple Music. “De Nieuws-app geeft ons een prachtig nieuw middel om onze content aan de man te brengen, maar maakt het knap lastig om er geld aan te verdienen.”

Apple staat het sinds kort pas toe voor uitgevers om artikelen te embedden met links naar hun eigen website. Een belangrijk gegeven, omdat dit weer voor extra bezoekers op de website kan zorgen.

‘Publicaties twijfelen nog’
Grote namen als CNN en Time lijken van plan om het grootste deel van hun content aan te gaan bieden, al zijn andere media nog erg terughoudend, volgens de New York Post. Zij zouden van plan zijn om maar een paar verhalen per dag aan te bieden via de Nieuws-app, in de hoop dat mensen de rest gewoon via de website blijven lezen.

nieuws-app-ios-9-2

Ook aan de kant van de adverteerders is er nog veel onrust en onduidelijkheid over de Nieuws-app van Apple. Zo zouden gebruikelijke advertentietools niet werken en zou Apple 48 uur de tijd nemen om een advertentie goed te keuren, voordat hij überhaupt geplaatst kan worden. Daarnaast zouden videoreclames die automatisch afspelen als je een filmpje wilt bekijken, een apart goedkeuringsproces moeten doorlopen.

iAd en DoubleClick

Wat opvalt is dat Apple weigert om het populaire DoubleClick-advertentieplatform van Google te gebruiken. Volgens bronnen zou dit te maken hebben met het feit dat Apple haar eigen iAd-platform wil promoten. iAd vond nooit veel aansluiting bij adverteerders omdat het bijvoorbeeld niet op Android werkt, terwijl Google’s DoubleClick veel breder inzetbaar is.

Als je zelf reclame bij de artikelen zet, mag je 100% van de opbrengst houden. Heb je geen zin of geen tijd om zelf advertenties te verkopen, dan kan het ook via Apple’s iAd. Je krijgt dan de gebruikelijke 70% van de opbrengsten, terwijl de overige 30% naar Apple gaat.

Aanstaande woensdag (16 september) komt iOS 9 uit, samen met de Nieuws-app. De Nieuws-app vervangt de Kiosk-app en moet op een toegankelijke en stijlvolle manier nieuwsverhalen presenteren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 september 2015, 13:52
Categorieën Apple, Apps
Onderwerpen ios 9, nieuws

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.