TomTom CarPlay screenshot navigatie.

Reacties voor: Review: TomTom GO Navigation CarPlay brengt de basisfuncties naar je autoscherm

Vanaf nu heeft ook TomTom een eigen CarPlay-app. Hoe bevalt deze navigatie-app voor in de auto en hoe verhoudt deze zich ten opzichte van andere apps op CarPlay? Je leest het in deze TomTom CarPlay review.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 38 reacties

  1. Hele goeie app en duidelijk maar dat je daar per maand moet voor betalen iets minder

  2. Psssstt! Zojuist is versie 2.0 van TomTom Go uitgekomen (hierboven staat nog versie 1.10.2)

  3. Ik heb zelf ook actief meegedaan aan de beta-test en had dezelfde bevindingen. Sterker nog, ik heb dat van het niet in te voeren adres (enkel vantevoren via de iphone zelf) bij de alleerste mogelijkheid van de feedback al aan hem doorgegeven, maar helaas is daar tot op de dag van vandaag niet mee gedaan. En we grappig want in tegenstelling tot jullie vind ik die “nieuwe” rijstrookbegeleiding juist wel heel erg prettig en duidelijker.

  4. Ik heb liever Flitsmeister. Om ondanks alle gratis navigatie opties nog te kiezen voor een betaalde versie snap ik niet.

  5. Fijn dat er na zo’n lange tijd een update is gekomen voor de app en waar de CarPlay ondersteuning is zit. Helaas ontbreekt nog steeds de lang verwachte optie om de eigen routes die gemaakt zijn via MyDrive de synchroniseren. Voor mij is het onduidelijk waarom andere navigatie apps deze optie wel beschikbaar hebben voor hun app onder iOS. In de Android versie van TomTom is deze al optie al zeer lang aanwezig. Zo ook het aanpassen van de volgorde van het menu. Wanneer kunnen we deze opties nu eens eindelijk ontvangen?

  6. Origineel geplaatst door Leo van Der Meer
    Ik heb liever Flitsmeister. Om ondanks alle gratis navigatie opties nog te kiezen voor een betaalde versie snap ik niet.

    Flitsmeister ziet regelmatig andere baan (parallelweg) als primaire locatie. Zelfs bij afslagen zie je ineens dat je als het ware naar rechts drijft vwb positie. Dan herpakt hij zich en klopt de positie weer. Nooit last van met Google Maps of Apple maps. Flitsmeister draait echt alleen op achtergrond voor flits meldingen. Als primaire navigatie software wat mij betreft nog lang niet volwassen genoeg.

  7. Voor mij is Sygic de beste app. Simpel maar toch erg uitgebreid. En eenmalige aankoop.

  8. Heb de nieuwe update, ziet er mooi uit, maar kon niets vinden over abbo-kosten.
    Bovendien zou hij bij iTunes tussen “abonnementen” moeten staan, maar dat is ook niet het geval? Hoe kun je het dan eventueel 24 uur voor afloop van de gratis proefmaand verwijderen?

  9. Mooie update. Kreeg een maand gratis proberen. De nieuwe rijbaan begeleiding is erg handig. Verkeerd rijden is nu bijna onmogelijk. Voor mij blijft TomTom nummer 1, zeker ook door de zeer nauwkeurige file meldingen. Onder TomTom services kun je synchroniseren met MyDrive.

  10. @Rob: Rob, myDrive zit onder services

  11. Ik herken veel van de reacties hier en heb TomTom er al veel eerder uitgemikt.
    Wat is überhaupt nog de bestaansreden van (betaalde) offline navigatieoplossingen nu er zoveel gratis/altijd up-to-date aanbod is ?
    De business-case van TomTom lijkt me dat ze alleen nog een beetje iOS SW kunnen uitbrengen als bijvangst van leveranciersgebonden versies, wat mss. ook verklaart waarom ze altijd vrij laat en weinig flexibel zijn.
    Daarbij toont de navigatie-layout van Magic Earth bij mij precies dezelfde info als TomTom (zij het in een iets andere volgorde) dus wat daaraan ontbreekt is mij niet duidelijk.

  12. @Robbert: TomTom heeft nog altijd de betere routes, maar bovenal superieure verkeersinformatie. Daarom is het ook zo jammer dat de zijbalk niet zichtbaar is in CarPlay…

  13. @Robbert: grootste verschil met Magic Earth is toch de file info. alternatieve routes worden in ME nauwelijks gegeven en zijn zeer onbetrouwbaar. Voor die file-informatie betaal ik graag. Zeker als je veel op de weg zit.

  14. @Ed: Dat klopt dat had ik al gezien, maar daar vind je niet ‘Mijn Routes’. Het enige dat je kan synchroniseren is je adreslijst.
    Indien TomTom, ‘Mijn Routes’ toevoegt, dan pas is het mogelijk om eigen gemaakte routes via MyDrive te synchroniseren. Snap niet waarom TomTom na jaren er zo geheimzinnig over doet om deze functie te te voegen. Bij de Android variant is deze al jaren beschikbaar, zo ook het aanpassen van de menu’s.

  15. Vindt het heel sneaky dat je ongemerkt een abonnement wordt aangesmeerd zonder dat het wordt verteld. Een gratis proef periode is 1 ding. Was gewoon een update van een app. Had daarvoor ook geen abo. Kan trouwens niets vinden bij de app store sectie van actieve abo’s

  16. Zeer duidelijke kaartweergave. Beter dan de oude versie. Helaas weer niet de mogelijkheid om routes te synchroniseren met MyDrive.

  17. Nieuwe TOMTOM Go Navigation app heeft net als de TOMTOM GO Mobile app nog steeds geen mogelijkheid om spraakinstructies te kiezen via bluetooth of speakers van de telefoon. Als je bluetooth kiest als media voor spraakinstructies op je autoradio kan je geen muziek luisteren. Als je je telefoon verbindt met je radio via bluetooth krijg je geen spraakinstructies. In de recensies wordt al jaren regelmatig gevraagd om deze mogelijkheid. En niet iedereen heeft Apple Carplay.

  18. De nieuwe app vraagt of ik een maand wil uitproberen… wat gebeurd er na deze maand?! Kan ik de app dan nog blijven gebruiken zoals voorheen of werkt deze dan niet meer?

    Rob

  19. En nog een gemiste kans in CarPlay: dat je niet met een tik op het scherm de gesproken aanwijzingen kunt in- of uitschakelen.

  20. Ik heb ook die gratis maand gekregen maar ik ben mijn abonnement dat tot 2021 liep kwijt na de update … nog iemand hetzelfde probleem?

  21. @Nic: heb je ook ingelogd met je account?

  22. Origineel geplaatst door Rob
    De nieuwe app vraagt of ik een maand wil uitproberen… wat gebeurd er na deze maand?! Kan ik de app dan nog blijven gebruiken zoals voorheen of werkt deze dan niet meer?

    Na die maand ga je meteen betalen, mits je 24 uur voor het aflopen opzegt. Maar dan moet dat proefabonnement wel tussen je abonnementen bij iTunes staan, en dat staat het niet!

  23. Heb net contact opgenomen met TomTom.
    Men kon mij geen antwoord geven waarom het niet mogelijk is je abonnement te beheren in iTunes bij het onderdeel abonnementen. Daar staat TomTom niet tussen als abonnement. Mij werd aangeraden regelmatig te kijken of TomTom er wel tussen komt te staan. Ben er niet zo blij mee dat je als klant nu zelf verantwoordelijk bent dit in de gaten te houden en geen mogelijkheid hebt om het abonnement te stoppen.

    Het synchroniseren met MyDrive voor wat betreft je eigen routes is nog steeds niet mogelijk. Ook hier nog steeds zeer ontwijkende antwoorden en geen reden waarom dit al wel voor Android mogelijk is.
    Het kunnen aanpassen van de volgorde van de menu’s is ook nog steeds niet mogelijk.

    TomTom noemt deze update een ‘Enorme app-vernieuwing’. Het enige dat is toegevoegd is CarPlay voor de rest is alles het zelfde gebleven, naast dat ze via een niet zo nette manier je proberen te binden aan een nieuwe abonnementsvorm die (vooralsnog) niet te beheren is.

  24. @Rob: Dank voor je uitleg. Verbijsterend dat ze zeggen, kijk af en toe maar even of je TomTom abbo er tussen staat. Of laten ze die bewust weg zodat er meteen een boel abonnementen gaan lopen na de proefmaand?

  25. Origineel geplaatst door Ruud
    @Rob: Dank voor je uitleg. Verbijsterend dat ze zeggen, kijk af en toe maar even of je TomTom abbo er tussen staat. Of laten ze die bewust weg zodat er meteen een boel abonnementen gaan lopen na de proefmaand?

    Ik las op de TomTom support pagina dat er een probleem is met betaalde accounts:
    “Vanwege een technisch probleem zijn betaalde abonnementen voor de GO-Mobile App tijdelijk niet correct gekoppeld aan uw account. We doen ons best om het probleem z.s.m. op te lossen. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.”

    Vreemd is dan wel weel wanneer je contact hebt met de support afdeling dat men hier niet van op de hoogte is en ook niet weet waar dit mee te maken heeft. 🧐
    Mijn conclusie is wel dat de support van TomTom bij verre na niet meer is wat het geweest is.

  26. @Rob: Ik heb nooit een betaald account gehad, en toch staat mijn abbo er ook niet tussen. En idd loopt de communicatie bij TomTom niet erg lekker.

  27. Ik wilde de app ook op de iPad mini zetten. Toen kreeg ik de volgende abo’s te zien. 1,99 1 maand, 4,99 3 maanden (beiden 1 week gratis) en 8,99 voor 6 maanden ( 1 maand gratis). Hier staat ook dat je abonnement op elk gewenst moment kunt uitschakelen op de beheerpagina. Ik heb de app vervolgens niet op de iPad gezet. Weet dus niet of ie ook te zien is op de beheerpagina van de App Store. De gratis periode van mijn iPhone staat daar niet.

  28. Vanochtend meteen uitgeprobeerd. Normaal traject naar mijn werk is 15 minuten, volgens TomTom zou het 32 minuten duren via een enorme omweg, alle andere apps hebben dit niet. Ook bij 2e poging naar andere locatie weer zelfde probleem. App er meteen afgehaald. Google Maps en Sygic blijven de beste.

  29. @Bart: ik had vanmiddag precies het tegenovergestelde. Dikke file richting huis. Via TomTom prima alternatieve route gereden. Mijn collega via Google maps is nog onderweg.

  30. Vandaag weer gereden met de TomTom app. Kreeg na de update een maandje gratis.

    Blijft toch de fijnste navigatie app. Na maanden Waze met af en toe Google Maps waardeer je het weer. Zo fijn om te zien waar de vertraging is op je route. Mis alleen het live delen (en updaten) van de ETA.

  31. @Mark: delen kan wel, life updaten helaas niet. (Klik rechtsbovenin op aankomsttijd)

  32. Ik mis de balk aan de rechterzijde waar je files kunt verwachten en hoeveel minuten vertraging je daar hebt/krijgt. Tevens dat je (nog) geen route zelf kan intypen. Voor mij ook nog steeds de beste navigatie app.

  33. Long time TomTom gebruiker hier. Eerst de losse kastjes, toen een app op de iPhone en dan nu CarPlay. Lang uitgekeken naar de CarPlay versie, maar nu het er is ben ik er nog niet uit of ik er blij mee ben.
    De app voelt ‘niet-af’. Zoals al genoemd ontbreekt de balk aan de rechterkant wat een weergave was van je voorgang en wat er de komende afstand aan zat te komen qua files en benzine stations.
    Daarnaast idd het niet kunnen invoeren van een bestemming vind ik een groot gemis.
    En wat voor mij de grootste misser is, is dat je niet via CarPlay de instellingen kunt wijzigen. Nee dat moet via je telefoon. Dus bijv het geluid even uit zetten, of aan als het uit staat, kan niet via het CarPlay scherm.
    Kortom; in mijn ogen een navigatie app die best de potentie heeft om de beste navigatie app ever te worden voor CarPlay, maar nog flink zal moeten verbeteren en uitbreiden voordat het zo is.

  34. Origineel geplaatst door Peter
    Voor mij is Sygic de beste app. Simpel maar toch erg uitgebreid. En eenmalige aankoop.

    Wie kan mij helpen met Sygic op iPhone SE :Krijg in Instellingen/kaartenbeheer een rood cirkeltje met daarin een 1. Verder niets. Update van een geïnstalleerde kaart?

  35. Origineel geplaatst door Frank
    Long time TomTom gebruiker hier. Eerst de losse kastjes, toen een app op de iPhone en dan nu CarPlay. Lang uitgekeken naar de CarPlay versie, maar nu het er is ben ik er nog niet uit of ik er blij mee ben.
    De app voelt ‘niet-af’. Zoals al genoemd ontbreekt de balk aan de rechterkant wat een weergave was van je voorgang en wat er de komende afstand aan zat te komen qua files en benzine stations.
    Daarnaast idd het niet kunnen invoeren van een bestemming vind ik een groot gemis.
    En wat voor mij de grootste misser is, is dat je niet via CarPlay de instellingen kunt wijzigen. Nee dat moet via je telefoon. Dus bijv het geluid even uit zetten, of aan als het uit staat, kan niet via het CarPlay scherm.
    Kortom; in mijn ogen een navigatie app die best de potentie heeft om de beste navigatie app ever te worden voor CarPlay, maar nog flink zal moeten verbeteren en uitbreiden voordat het zo is.

    Ha Frank, hier nog zo’n ‘long time’ gebruiker van TomTom navigatie.
    Ook ik zat nagelbijtend te wachten op de CarPlay versie, maar het ziet er idd nogal ‘bleekjes’ uit…

    Ik heb het ontwikkelteam van TomTom een paar weken geleden (ik kreeg op een bepaald moment toch de bèta versie, na eerdere afwijzing) een mail gestuurd met de vraag waarom ze het TomTom Go scherm van de iPhone niet gewoon breedbeeld op het autosysteem projecteren. Heb je alle functies, die nu echt gemist worden, onder handbereik zonder telkens weer op dat kleine scherm van je telefoontoestel te moeten turen.

    Stem aan/uit, routebalk met in groen de optie een snellere route te kiezen, route afbreken, actuele snelheid, routebalk met files en flitsers onderweg, flitser melden, het zit allemaal al in de app, waarom niet gewoon te zien en bedienen op je multimedia systeem?
    Nu dwingen ze je toch om telkens weer naar je telefoon te reiken…

    Maar zoals dat gaat bij TomTom, ik heb uiteraard nooit antwoord gehad op mijn vraag…

    iOS 12 kwam uit in september 2018, met de mogelijkheid voor externe navigatie apps om in CarPlay hun kunsten te vertonen.
    Negen maanden ontwikkelen later ziet dit bleekneusje het licht, men lijkt bij TomTom zelf niet te geloven in CarPlay…

  36. @Ger Vos: Even je kaarten verwijderen en dan opnieuw die kaarten installeren. Werkt hier prima op SE, ook in combi met Carplay. Ik stap niet over naar TT.

  37. @Joyo: Wat ik begrepen heb is het weer eens Apple die dwars zit. Ze mogen een aantal dingen niet laten zien op CarPlay omdat de verschillende navigatieapps op CarPlay op elkaar moeten lijken.

  38. Prima app. Duidelijk scherm met Carplay. Mis alleen de balk met file info etc die je op de iPhone wel hebt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.