Reacties voor: Omzeil dure 0900-nummers met iPhone-applicatie 0900

Wanneer je problemen hebt met een bedrijf en je wilt het gaan bellen, kom je erachter dat dat vaak niet goedkoop is. De meeste bedrijven hebben namelijk een duur 0900-nummer. De applicatie 0900 bespaart je geld door alternatieve nummers te draaien.
Jelle Ages -

Reacties: 51 reacties

  1. Is dat zo? Hebben de meeste bedrijven een 0900 nummer?

    Prijs is een beetje aan de dure kant.

  2. die zelfde database heb ik in mn mail staan dus om daar nou 1,59 aan uit te geven ….nee

  3. Hoef je voor de alternatieve nummers niet te betalen? Of alleen normaal tarief?

  4. Zo dit lijkt mij echt een handige applicatie. Ben er echt benieuwd naar! Zou voor mij die 1,59 wel waard zijn als ik goede reviews heb gelezen.

  5. Leuk bedacht, maar deze lijst is ook gewoon zo op internet te vinden, gratis!
    Sterker deze .doc staat zelfs ergens op mijn pc.
    Beetje zonde van je 1,60!

  6. Aan alle mensen die zeuren over een bedrag van €1,59 (hier koop je nog niet eens een biertje voor in de kroeg): als je bedenkt dat je weleens een lijn belt van 60 ct p/m, heb je dat bedrag er zo uit. Leuk dat je het allemaal in je mail hebt staan, maar in die nummers kan je niet makkelijk zoeken, markeren als favoriet en sturen naar vrienden.

  7. ze hebben daar ook vraagalex.nl of 0900alternatieven.nl voor, dat kost niks…

  8. @Jelle Ages: Hartstikke bedankt voor je artikel!

    @jan-willem: U betaald het lokale tarief.

    @Onno: Mocht je alternatieven hebben die nog niet in de App staan (op de site kun je zien welke er in de App staan) zou ik ze wel willen gebruiken.

  9. Origineel geplaatst door Onno
    Leuk bedacht, maar deze lijst is ook gewoon zo op internet te vinden, gratis!
    Sterker deze .doc staat zelfs ergens op mijn pc.
    Beetje zonde van je 1,60!

    Wees dan een held om ‘m online te zetten, zodat de rest er ook van kan genieten.

    Origineel geplaatst door sander
    Is dat zo? Hebben de meeste bedrijven een 0900 nummer?Prijs is een beetje aan de dure kant.

    Een 090x-nummer is een telefoonnummer over een regulier KPN (Of welke telco dan ook) nummer geplakt, soort van “masking”. Deze nummers worden meestal gebruikt om degene aan de andere kant van de lijn te betalen.

  10. Wat Stefan al zei “vraagalex.nl “gratis en voor niets het zelfde

    Origineel geplaatst door Jelle Ages
    Aan alle mensen die zeuren over een bedrag van €1,59 (hier koop je nog niet eens een biertje voor in de kroeg): als je bedenkt dat je weleens een lijn belt van 60 ct p/m, heb je dat bedrag er zo uit. Leuk dat je het allemaal in je mail hebt staan, maar in die nummers kan je niet makkelijk zoeken, markeren als favoriet en sturen naar vrienden.

  11. Bovenstaande trucje bestaat al langer dan vandaag. Maar wat de meeste gebruikers nog nie weten is dat na doorschakeling van gesprek bij sommige bedrijven alsnog de 0900-x bedrag berekend word. maar nie de standaard belkosten. Check je belstatus achteraf maar na..

  12. Origineel geplaatst door sander
    Is dat zo? Hebben de meeste bedrijven een 0900 nummer?Prijs is een beetje aan de dure kant.

    onzin 1x een 0900 nummer niet bellen en je hebt het eruit.

    zo heb je ook vraagsander.nl en vraagalex.nl hunwaren de eerste die een website hadden voor alternatief van 0900 nummers

    Maar een speciale handige 0900 alternatief app voor op de Iphone daar ga ik zeker op wachten en aanschaffen 🙂

  13. Origineel geplaatst door Carlosje
    Maar wat de meeste gebruikers nog nie weten is dat na doorschakeling van gesprek bij sommige bedrijven alsnog de 0900-x bedrag berekend word. maar nie de standaard belkosten. Check je belstatus achteraf maar na..

    Dat wat jij beschrijft mag helemaal niet, een kostenvermelding vooraf is verplicht. Met wel bedrijf heb je deze ervaring, of doel je nu op doorverwijsdiensten als 1888 of 1850?

  14. Origineel geplaatst door Jermaine
    Origineel geplaatst door CarlosjeMaar wat de meeste gebruikers nog nie weten is dat na doorschakeling van gesprek bij sommige bedrijven alsnog de 0900-x bedrag berekend word. maar nie de standaard belkosten. Check je belstatus achteraf maar na..Dat wat jij beschrijft mag helemaal niet, een kostenvermelding vooraf is verplicht. Met wel bedrijf heb je deze ervaring, of doel je nu op doorverwijsdiensten als 1888 of 1850?

    dat kan. Of ze mogen je niet doorschakelen naar Het alternatief (uwv bijv.)

    vind het zowiezo schande dat hulpbiedende bedrijven als het uwv een 0900 tarief mogen hanteren.

  15. @Jelle Ages: als je OS 3.+ hebt, dan heb je ook spotlight en dat maakt zoeken in je mail net zo handig als zoeken telefoonboek. Ik bel eigenlijk nooit 0900 nummers. Dus zonder te zeuren zeg ik dat het niet het geld waard is voor mij. btw. En nu zeur ik wel, bier is veel te duur in de kroeg. Vroeger…. ;p

    LOL

  16. @Jelle Ages: Het is gewoon duur voor iets dat je gratis online kan vinden. Dat het complete bedrag niet veel is, is wat anders. Het is en blijft duur als je het op internet eenvoudig gratis kan vinden.

  17. Wat een stel gierige Nederlanders ook!

  18. Op zich een leuk idee deze app, maar in hoeverre wordt de database netjes bijgehouden? Dat lijstje is gewoon op internet te vinden en met een paar kliks en wat code ook vrij gemakkelijk in een app om te toveren.

    Ik vind het jammer dat er op deze manier gedacht wordt even snel geld te verdienen, zeker als ik naar de prijs kijk. En dat heeft niets te maken met ons “gierige nederlanders”, maar eerder sommige “ontwikkelaars” die snel even profiteren van andermans werk zonder echte toegevoegde waarde te bieden.

  19. @Marty: erg spijtig je reactie te lezen. De database werkt als volgt. De applicatie bevat altijd een versie van de database zodat zonder internet de applicatie ook werkt. Als je internet verbinding hebt download hij bij het opstarten een mogelijk nieuwe versie. Deze gebruikt hij dan bij volgende gebruik van de applicatie.

    De database is dus ieder gewenst moment door ons zeer eenvoudig te updaten. Afhankelijk van jullie feedback (gewenste nummers of tips voor een nieuw nummer) kunnen we ze toevoegen.

    Ik begrijp dat jullie de applicatie misschien wat duur vinden. Echter heeft er zeker wat tijd in gezeten in de applicatie en de database. De database moet ook worden onderhouden. Daarnaast verdien je de prijs van de applicatie snel terug.

  20. Oftewel wat hierboven staat:
    -offline beschikbaarheid en
    -uiteindelijk meer nummers door imput van gebruikers.

    Vrij duidelijk. Geld waard.

  21. Ik hoorde laatst dat je de ‘alternatieve’ telefoonnummers ook kan opvragen bij de OPTA.

  22. @Emiel Janson: Erg goed dat je reageert en uitleg geeft over hoe de database werkt. Nu is ook duidelijk waarom voor deze applicatie geld gevraagd wordt: de database wordt online bijgwerkt en de applicatie kijkt of er nieuwe data is. Daarvoor is een server nodig die continue aan moet staan en onderhouden moet worden zodat de applicatie steeds de nieuwe data kan ophalen als het over een internetverbinding beschikt.

    Dat is wel iets wat zowel in de review als op de site van de applicatie nergens vermeld staat! Zonder deze extra uitleg zie ik een simpele Core Data applicatie waarin gewoon een lijst van nummers is ingeladen. Ik hoop dat je dan ook mijn eerste reactie snapt.

    Met de database en online update mogelijkheid heb je wel degelijk meerwaarde doordat je applicatie altijd up to date blijft en als er geen internet is je toch over data kan beschikken.

  23. @Nils Breunese: Helaas, ik heb dat al gepoogd maar dat is niet het geval. De OPTA kan je alleen zeggen welk bedrijf er achter een 0900 nummer zit, niet het ‘alternatieve nummer’.

  24. Ik ga het vermelden op de website. Zo bevat de applicatie ook support voor de iPod touch!

  25. Origineel geplaatst door Jelle Ages
    Aan alle mensen die zeuren over een bedrag van €1,59 (hier koop je nog niet eens een biertje voor in de kroeg): als je bedenkt dat je weleens een lijn belt van 60 ct p/m, heb je dat bedrag er zo uit. Leuk dat je het allemaal in je mail hebt staan, maar in die nummers kan je niet makkelijk zoeken, markeren als favoriet en sturen naar vrienden.

    … ik bel geen dure nummers. dat is alles.

  26. Wel grappig. Een gratis lijst van internet in een iPhone app plaatsen en een slaatje uit slaan. Best slim toch??

  27. @Thijn: oeh, dat is toch zeker niet de bedoeling. Misschien kun je het bericht dat ik naar Marty stuurde eens bekijken. We hopen de applicatie zeker een meerwaarde te geven.

  28. @Emiel Janson:
    Dat zou ik ook zeggen wanneer ik in jou schoenen zou staan. Kortom: een lucratieve app.

  29. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    – Vanaf hier stopt de prijsdiscussie!

    geen probleem hebben we ook een forum voor om verder tegaan

    Voor wat betreft het documentje hij is ook in mijn bezit en heb hem als pdf in een email
    aan mezelf gestuurd en opgeslagen in een bewaarmap/emailmap
    altijd en overal voor mezelf terug te halen en lezen
    zo simpel kan het zijn

  30. Lijkt mij een zeer nuttige app, een 0900 nr alleen al moeten bellen, wekt al irritaties op (bij mij wel iig). En dat je het offline kan gebruiken, is helemaal fijn, aangezien je niet overal kan internetten.

  31. Wat een gezeik hier. Als je de app niet wilt neem je em niet. Ik vind em in ieder geval super handig….

  32. Ik wist helemaal niet dat er alternatieven waren voor 0900-nummers. In ieder geval niet dat er lijsten op het internet staan met alternatieve nummers. Alweer wat geleerd! Die app heeft me dus al geld opgebracht zonder dat ik hem kocht.

  33. copycat… check vraagalex.nl is al jaren online…

  34. We zullen binnenkort met een gratis app komen die hetzelfde doet en van onze eigen (actuele) database gebruik maakt. Natuurlijk maken we die app gratis.

    Met vriendelijke groet,

    VraagAlex.nl

  35. Als je de alternatieve nummers belt zeggen ze u moet het 0800 of 0900 nummer bellen.dat is mijn ervaring en ze helpen je niet verder op het gewone lokale nummer.
    Verder vind ik deze app echt een staaltje van snel geld willen verdienen.

  36. Vaak zijn het niet eens de echte alternatieve nummers, maar eerder de nummers van een hoofdkantoor en niet de helpdesk weet ik uit ervaring.

  37. Vergeet niet dat er ook bedrijven zijn die uit klantgerichtheid en om de inkomende telefoon naar de juiste afdeling te stromen werken met een 0900 nummer met keuzemenu tegen lokaal tarief,moet je vooral niet t algemene nummer wat dan als alternatief wordt gegeven gaan bellen,schiet je niets mee op.

  38. Ik ben net als anders ook wel eens jaloers dat mensen een supersimpele app kunnen maken waar ze niets voor heven te doen en daarmee veel geld binnen halen. Het is inderdaad snel geld verdienen. Maar er zijn blijkbaar mensen die het er voor willen betalen.

  39. Dit is meer een reklame item dan een nieuws item.

    Er zijn net zoveel reacties van mensen die betrokken zijn bij de app dan van bezoekers, en van de moderator mag er niet meer over de te hoge prijs gepraat worden…

    Heerlijk die vrijheid van meningsuiting!

  40. @Gijs: Gijs, heb je niet een beetje last van selectieve perceptie? Het gaat erom dat mensen zeuren over een te hoge prijs, zonder er nieuwe argumenten bij te geven. Als iemand voor de 100e keer zegt: “wel duur omdat de gegevens ook op internet te vinden zijn” voegt dat weinig toe. Dan kun je beter je mond houden.

    Voor mij maakt het trouwens niet uit, of de app dan door een ‘eigen’ medewerker is gemaakt, of door iemand anders. Zoals bij veel applicaties: je *hoeft* niet te kopen! In dit geval kun je ook een iets positievere conclusie trekken (zoals iemand in de reacties hierboven): ha, nu weet ik tenminste dat ik ook gratis kan bellen met die lijst van internet, zonder dat ik de app hoef aan te schaffen.

    Voor wat betreft het beleid van iPhoneclub: alle auteurs mogen van mij schrijven over elk onderwerp. Ik zet ze niet ertoe aan om louter positief te schrijven over applicaties van ‘eigen’ mensen. Als er dus een mening in een bepaald artikel is verwerkt, moet je de auteur daarop aanspreken en niet iPhoneclub als totaal. Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre Emiel aan Jelle heeft gevraagd om iets over deze applicatie te schrijven. Als het een onkritisch artikel zou zijn geweest, waarin deze applicatie wordt opgehemeld terwijl er duidelijk betere alternatieven voorhanden zijn, had ik ingegrepen en hem erop aangesproken. In dit geval niet: er zijn nog geen 0900-apps in de App Store te vinden en er wordt geen onrealistisch positief beeld van de applicatie geschilderd.

    Als een auteur iets negatiefs wil schrijven over een app van een collega, vind ik dat ook prima. Alleen zul je zien dat zoiets niet zo vaak gebeurt: er valt zoveel moois/handigs/nuttigs te bespreken dat de meeste crapp-apps automatisch afvallen.

  41. Origineel geplaatst door Gijs
    Heerlijk die vrijheid van meningsuiting!

    Bekend misverstand: “Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder voor vervolging door de staat te hoeven vrezen” bron: Wikipedia).

    Betekent dus niet, dat als jij als gast langskomt op een website om daar je mening te spuien, dat wij publicatieplicht hebben. Als iemand een totaal andere mening is toegedaan en dat netjes uitlegt, zullen we dat altijd publiceren. Maar vooroordelen en uit de lucht gegrepen aannames (zoals: “dit zal wel gesponsord zijn”) is een ander verhaal. Als wij geen geld of iets in natura hebben ontvangen, hoeven we zo’n beschuldiging ook niet toe te staan.

    Kunnen we de discussie verder voortzetten in het forumonderdeel Website? Want daar hoort dit thuis, niet in de reacties onder een 0900-artikel.

  42. Handig van de ontwikkelaar, om content die al kostenloos beschikbaar was op internet om te bouwen tot een betaal-app. Op zich niets mis met deze koopmansgeest, maar voor een gratis app (met bijvoorbeeld ads) had ik toch meer respect gehad.
    Ik verwacht ook weinig van de input mogelijkheid; zouden gebruikers veel meer van dergelijke nummers kennen dan de opstellers van de oorspronkelijke lijst?
    Uit bovenstaand verhaal mag je concluderen dat ik deze app niet zal aanschaffen.

  43. Wat een geblaat allemaal, heb je de lijst via mail of website of wat dan ook, veel plezier ermee.

    @vraagAlex.nl als je de App hebt maak hem dan beschikbaar, als je hem nog niet hebt zeur dan niet, of wacht je tot deze App er is zodat je hem kan kopiëren en daarna onder eigen naam uitgeven? ( Net zo’n rot opmerking als de meeste bovenstaande toch???) Als de App handig is koop ik hem, kan lullen dat er een simpele App omheen geschreven is, als het zo simpel was waarom heeft er dan niemand die hier commentaar geeft het gemaakt.

    Weet uit ervaring dat er tijd in gestoken moet worden om het te schrijven (veel of niet), mag best iets tegenover staan.

    Wil het het niet betalen, doe het dan niet.

  44. Niks mis mee dat iemand tijd in iets steekt en er vervolgens geld aan verdient. Noemen we dacht ik “handel”. Of je het koopt bepaal je zelf. Het “principiële” idee erachter, je niet ook nog eens laten oplichten door een bedrijf die je noodgedwongen moet bellen omdat zij meestal iets verkeerd of niet gedaan hebben op een betaalde telefoonlijn die bewust niet snel afgehandeld wordt, wordt een beetje teniet gedaan door te moeten betalen voor deze app maar dan nog, een paar van dit soort telefoontjes in je iPhone leven en het is terugverdient.
    Verbaasd mij wel dat redactieleden hier zo reageren en censureren. Zou denken dat jullie hier wel boven zouden staan…

  45. @Jelle Ages: Daar gaat het niet om. Deze informatie is ook op andere manieren heel handig te bekijken (internet, notes, mail)… In de app heb je een zoekfunctie, maar meer ook niet. En dan is 1,59 duur.
    Een app die geld kost moet wel iets unieks hebben vindt ik. Zijn al genoeg informatie presenters, waarbij je de info ook heel handig ergens anders kunt halen.

  46. Henk zei op 26 december 2009 om 15:39

    Waar ik respect voor zou hebben is al iedereen stopt met zeiken over een applicatie die geld kost.
    € 1.59 voor een applicatie waar hebben we het over!

  47. Voor iedereen die wel geïnteresseerd is…
    Hij staat in de app store..
    Ga ‘m zo binnen halen

  48. Perfecte app! Ik heb de 0900 app gedownload en al een paar keer gebruikt.

    Ik vind ‘t een aanrader en de enige app in de app store die direct geld oplevert!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.