Review: Fallen, horrorpuzzels en actie van uitstekende kwaliteit

Fallen is een game voor mensen die van actie houden, graag puzzels oplossen en niet opzien tegen een bloederige kerst. De game heeft inventieve puzzels die afgewisseld worden met gevechten en actie, zo blijkt uit ons review.

fallenDe App Store puilt inmiddels uit van de grote hoeveelheid aan games, maar toch zijn er nog steeds genres waarin het aanbod toppertjes op de vingers van één hand te tellen is. Eén van die gebieden waarin developers nog kunnen opvallen is het horror-genre en dat is ontwikkelaar 7th Sense dan ook uitstekend gelukt met de release van hun nieuwe spel Fallen.

Lugubere horrorgame
Fallen is één serieuze en goed opgezette horrorgame en een prachtige aanvulling van de App Store. Het spel start met een aantal vreemde geluiden en lichtflitsen, terwijl jij als hoofdpersoon en crimineel Roman Mendez in de isoleercel zit. Je deur wordt opengemaakt. Terwijl je voorzichtig naar buiten wandelt, ontdek je buiten je cel je dat er een bloedbad is aangericht. De gangen lijken verlaten, maar dan wordt je plots aangevallen door vreemde hondachtige wezens: lekker luguber!

fallen iphone

Inventieve puzzels die alles uit je telefoon halen
Qua speltype is Fallen een combinatie van een puzzel-adventure en een horrorspel. Af en toe is er een gevecht met vreemde wezens, daarna moet je voorwerpen zoeken en puzzels oplossen. In de omgeving ga je op zoek naar voorwerpen die je moet gebruiken om verder te komen in het spel. Leuk is dat daarbij de mogelijkheden van de iPhone optimaal worden benut. Zo gooi je een brandblusser door een ruit door met je iPhone te slaan en open je een slot door met een haarspeld inventief aan de slag te gaan. De puzzels zijn nergens frustrerend moeilijk en hebben een goede afwisseling.

Prachtige beelden en sfeervolle muziek
Een sterk punt van Fallen zijn de mooie grauwe beelden die worden opgevrolijkt met kleurrijk bloed. De ingame beelden worden afgewisseld met cutscenes van uitstekende kwaliteit die overigens nergens te lang duren en het spel ook nooit irritant vertragen. Naast de mooie beelden heeft de game lekker lugubere geluiden en muziek, wat de sfeer verder versterkt. Helaas zijn er geen ingesproken stemmen, maar alleen tekstblokken die niet altijd van topkwaliteit zijn. Gelukkig doet dit amper afbreuk aan het spel.

fallen voor iphone

Deel 1 uit de serie, met een korte speelduur
Een nadeeltje van Fallen is dat het erg kort is en in minder dan twee uur is uit te spelen. Gelukkig zijn er nieuwe episodes op komst, waar je echter wel opnieuw voor moet betalen. Indien de prijs dan net zo schappelijk blijft als hij nu is, dan is dit geen enkel probleem.

Hou je van actie, puzzels en zie je niet op tegen een bloederige kerst, dan zal Fallen je zeker aanspreken. De game heeft inventieve puzzels die worden afgewisseld met gevechten en actie. De beelden en muziek zijn van uitstekende kwaliteit en zorgen voor een lekkere horrorsfeer. Dit spel is dan ook niet geschikt voor mensen die niet van bloed houden of jonge gamertjes.
Fallen laat op een prachtige manier zien wat er allemaal mogelijk is met de handheld van Apple. Gaan er het komend jaar nog meer games van dit kaliber uitkomen met een wat langere speelduur? Dat gaat het een mooi gamejaar worden waarin de iPhone opnieuw een stevige concurrent wordt van de andere handheld-gameconsoles.

fallen

Info: Fallen

• Ontwikkelaar: 7th sense