Reacties voor: In App Purchases op de iPhone: hoe overdraagbaar zijn ze?

Apple maakt vanaf vandaag in-app purchases een stuk toegankelijker: ze zijn ook in gratis applicaties beschikbaar. Maar hoe overdraagbaar de aangeschafte content is, verschilt per applicatie.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 27 reacties

  1. Eigen ervaring: iCam heeft motion detection als app in purchase. Deze is gekoppeld aan je iTunes account.

  2. Ik vind het App Purchases echt oneerlijk, want ik weet nu al dat een hoop mensen hier misbruik van gaan maken. Als je een spelletje koopt dat je online moet spelen, dan kan je alleen een beetje goed zijn als je er meer en meer geld in gaat stoppen. Bijvoorbeeld wapens bij een fps game.. Dan loop jij, omdat je geen zin hebt om nog meer geld uit te geven, met een hand pistooltje terwijl je tegenstander een rocketlauncher bij wijze van spreke hebt. Echt jammer dit..

    Ik vind dat het inderdaad zoals nieuwe levels erbij kopen, wel een goed idee, dat is gewoon alsof je weer extra speeltijd er bij krijgt. Ik vind dat Apple hier duidelijke regels voor moet opstellen. Al weet ik niet of ze dat doen, want door het voorbeeldje van de guns kopen in spellen wat ik hierboven noemde, verdient Apple denk het meest op, omdat dit eigenlijk oneindig door kan gaan met een spel.

  3. Ook raar bij die laatste app, 120 dagen is even duur al 150 dagen, als ze nou die 120 dagen weghalen… Is wel zo netjes anders koopt iemand perongeluk 120 dagen :p

  4. Als het gekoppeld zit aan je toestel, dan wordt het, neem ik aan, wel meegenomen in je backup? Dus bij een restore geen problemen?

  5. Origineel geplaatst door SinusFiction
    Als het gekoppeld zit aan je toestel, dan wordt het, neem ik aan, wel meegenomen in je backup? Dus bij een restore geen problemen?

    Niet als er een controle is op UDID niveau. Dan zal een backup restoren op je nieuwe iPhone niet werken.

  6. @Nigel:
    Ja inderdaad, en als je 4 keer achter elkaar gewoon 30 dagen betaald, dan ben je goedkoper uit als in 1 keer 120 dagen.. Beetje raar

  7. Het zal inderdaad ontwikkelaars op ideeën brengen maar goed het lijkt me verder geen probleem.
    Roadee (online kaarten-navigatie) heeft al een aantal weken inApp purchase voor stemmen. Het zijn text to speech stemmen van een extern bedrijf en ook hier rekening via iTunes. Werkt allemaal prima, alleen schijnt de documentatie voor zowel ontwikkelaars als Apple zelf, niet duidelijk te zijn. (en duurde het goedkeuren lang…)

  8. Ik ben er totaal geen voorstander van. Het wordt een melkoe voor ontwikkelaars. Voorheen bestond bvb een game uit 15 levels en koste het laten we zeggen €3,99. Nu geef je een level gratis weg en laat je levels erbij kopen voor zeg €0,99. Een euro, wat is dat nou zou je zeggen. Op zich niet veel maar nu genereerd het spel veel meer knaken voor de ontwikkelaar en tevens ook voor onze vriend Apple. We zullen het niet weten wat toekomstige apps/games aangaat maar ga er vanuit dat alles een stuk meer gaat kosten dan voorheen. Ik zal er niet aan meedoen en zal hoogstwaarschijnlijk gewoon een jailbreak uitvoeren.

  9. Het zou handig zijn als er bij toekomstige tests door iphoneclub bij komt te staan hoe de in-app aankopen verlopen. Dus: a. De aankoop is gekoppeld aan je iTunes-account; b. De aankoop is gekoppeld aan een extern account of c. De aankoop is gekoppeld aan je toestel.

  10. Ik zou zeld nooit de laatste versie kopen. Ik hoop dat Apple die laatste misschien zal verbieden.

    Word ik trouwens ook een keer genoemd op iPhoneclub. Leuk!

  11. Als je bvb bij IM+ kijk met in-app aanloop kost dat €0,79 per maand. Per jaar dus €9,50 afgerond. Al met al tikt de rekening aardig door op die manier.

  12. Nou. Wordt ook makkelijk binnenkort om een gokverslaving onderweg te onderhouden:p

    in app is handig,maar het lijkt me wel beter als je zelf een limiet kan ingeven op je itunes account. Ook ivm diefstal enzo…

  13. Slaat weer helemaal nergens op. Of ik begrijp het verkeerd maar volgens mij was dit niet de bedoeling van de “In-App Purchases”. Er werd nadrukkelijk gemeld bij de introductie dat gratis Apps gratis blijven. Free Apps remain Free. Juist omdat ze Het gratis aanbieden en vervolgens alsnog geld claimen na de installatie. Apple wilde dit juist niet. Waarom gebeurt dit dan nu?

  14. Origineel geplaatst door Rinus
    Ik ben er totaal geen voorstander van. Het wordt een melkoe voor ontwikkelaars. Voorheen bestond bvb een game uit 15 levels en koste het laten we zeggen €3,99. Nu geef je een level gratis weg en laat je levels erbij kopen voor zeg €0,99. Een euro, wat is dat nou zou je zeggen. Op zich niet veel maar nu genereerd het spel veel meer knaken voor de ontwikkelaar en tevens ook voor onze vriend Apple. We zullen het niet weten wat toekomstige apps/games aangaat maar ga er vanuit dat alles een stuk meer gaat kosten dan voorheen. Ik zal er niet aan meedoen en zal hoogstwaarschijnlijk gewoon een jailbreak uitvoeren.

    Let wel – deze manier van in-app purchases worden niet zomaar gedaan. Op deze manier kunnen ze het betaalgewicht van de app store naar de app verplaatsen, en juist hetgene wat gekraakt kan worden is het gebruik van de app.

    Op het moment van initieel gebruik zit de extra content dus niet in de application, maar in de in-app purchases. Oftewel, een slimme manier om het kraken van applicaties enigsinds tegen te gaan. 🙂

    * Verder vind ik persoonlijk dat er een grens is tussen wat in-app purchase en spel moet zijn. Als ik meer dan 50% van het spel moet gaan kopen via een in-app purchase.. klinkt voor mij niet als haalbaar. Zeker niet met de lage snelheden die de iPhone af en toe haalt.

    Maar wederom een goed gebruik van een geïmplementeerd systeem om het kraken van applicaties tegen te gaan.

  15. Wel een goede zet tegen gekraakte apps, tenzij je levels ook kan kraken natuurlijk.

    Maar ben zelf geen voorstander van deze geldklopperij. Alhoewel het een mooi idee is om bijvoorbeeld EXTRA content op te halen, maar om alle levels en wapens enz te kopen, dat lijkt me wat oneerlijk. Ik betaal liever éénmaal 5 euro dan 1 euro per level. Zoals eerder gezegd, als je online speelt loop jij dan met een simpel handgeweer terwijl de ander je overhoop knalt met een Bazooka… Niet echt leuk dus.

  16. @ Jean-Paul Horn:

    Wanneer je een app test waarbij ook in-app-purchase aanwezig zijn, kun je de app toch alleen testen door wat content te kopen?
    En bij sommige apps wordt de manier van koppelen (iTunes-account of toestelgebonden) al duidelijk door de info die ze vragen vóór je iets koopt toch? Dan weet je het ook zonder wat te kopen 🙂

  17. @Jean-Paul Horn:
    Of je doet navraag bij ontwikkelaar, zoals jullie al vaak doen volgens mij.

  18. Heeft niemand een probleem met in app aankopen? De maker van Boxcar geeft aan dat veel jailbroken iphones de melding krijgen dat hun account geen testaccount is. Wie heeft een jailbroken iPhone en bij wie lukt de aankoop? Welke app via cydia heb je geïnstalleerd?

  19. OK, maar kan je ook gemakkelijk opzeggen of moet je maandelijks bij kopen want ik proef straks een abonnee met afschrijven op verzoek van leverancier.

  20. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    Origineel geplaatst door PhilipHet zou handig zijn als er bij toekomstige tests door iphoneclub bij komt te staan hoe de in-app aankopen verlopen. Dus: a. De aankoop is gekoppeld aan je iTunes-account; b. De aankoop is gekoppeld aan een extern account of c. De aankoop is gekoppeld aan je toestel.Dan verwacht je dus min of meer van ons dat we in elke bespreking van een applicatie of game die deze voorziening biedt een In App Purchase gaan doen? Dan kan ik je vast uit de droom helpen: dat zit er kostentechnisch helaas niet in

    Je zou onderzoek kunnen doen?!
    Of lezers onderzoek kunnen laten doen (of eigen ervaring)?
    Ik zou het een geweldige feature vinden, want ik ben absoluut geen voorstander van die inApp purchases.

  21. Hartelijk dank voor dit uitvoerig bericht.
    En wat betreft het testen van in app purchases, een nieuw rubriek in het forum zou daar de ervaringen van iphone users kunnen opnemen. Na verloop van tijd zou dit een informative katalogus kunnen worden…

  22. Ik zie me hier nog niet snel gebruik van maken in apps die ik bouw.. Eerst maar eens zien dat de consument dit fijn vind, dan pas toepasse(en alleen daar waar het nut heeft)

  23. De belangrijkste take-away is denk ik dat aankopen met een ‘duurzaam’ karakter (zoals een extra level) aan je iTunes account gekoppeld zitten.

    Dat is ook nodig aangezien er in de app store voorwaarden voor in-app puchases een onderscheid wordt gemaakt. Volgens die voorwaarden mag dus bv. een TomTom-kaart ook niet slechts voor één device beschikbaar zijn. Dat is goed nieuws.

    Specifiek voor ‘verbruiksaankopen’ (daar wordt het voorbeeld van munitie genoemd, maar ik kan me voorstellen dat een maandabo er ook onder valt) wordt daar vermeld dat het niet overdraagbaar is naar een andere iPhone en niet opnieuw te downloaden is op hetzelfde device. Het blijkjt dus dat sommige developers de gebruiker (gelukkig) net iets meer bieden dan dat.

  24. Weet iemand of je in-app purchases ook kunt blokkeren?

  25. @alexje: Je kunt niet alleen InApp blokkeren, wel de hele AppStore inclusief de InApp aankopen als ik het goed heb.

    @Chi The Designer: De level/content moet al in de App zitten, aangezien je een App niet kunt patchen of code kunt inladen nadat deze is geïnstalleerd. Dat staat Apple namelijk niet toe. Dus er is op die manier geen beveiliging.

    Verder is het volgens de SDK voorwaarden verplicht om InApp aankopen beschikbaar te maken op 5 iPhones van dezelfde gebruiker. Dus applicaties die dat niet doen zijn ipc in overtreding.

  26. Ik heb recent zeer slechte ervaringen opgedaan met in-app purchases. De informatie tijdens het updaten van de applicatie op de tweede iphone die wordt gemanaged vanuit één itunes account, is zeer onduidelijk. Bij het activeren van de premium content van weatherpro wordt duidelijk gezegd dat de content GRATIS nogmaals zal worden gedownload. Toch wordt de crditcard gecharged. En dat terwijl dezelfde dag een andere applicatie geupdated werd met identiek dezelfde boodschap terwijl de creditcard niet gecharged werd. Reclameren bij Apple leert dat Apple je naar de developers stuurt en alle verantwoordelijkheid afschuift. Dat betekent dat je vooraf bij de developer moet gaan informeren hoe er omgegaan wordt met inapp purchases. De in het artikel genoemde externe of itunes account synchronisatie zegt mij niets, ik krijg zoals gezegd tweemaal exact dezelfde message op de iphone, terwijl het resultaat geheel verschillend is. Weatherpro heeft al gereageerd met verontschuldigingen en zal op basis van de UID’s van de iphones de premium content alsnog gaan activeren. De volgende versie zal in-app purchases gaan ondersteunen. Voor mij voorlopig geen inapp purchases meer. Zeker niet gezien het feit dat Apple via de support dienst niet van plan is duidelijkheid te scheppen over de kosten, ondanks een helder verzoek van mijn kant. het antwoord van weatherpro was 10 keer duidelijker dan dat van Apple en op de hele help van the appstore kan ik niets vinden over dit fenomeen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.