Impuls Music op een iPhone.

Review: Impuls Music maakt afspeellijsten op basis van je huidige nummer

Afspeellijsten op basis van je huidige nummer
Impuls Music is een nieuwe Nederlandse app die automatisch afspeellijsten samenstelt op basis van je huidige afgespeelde nummer. Hoe goed werkt deze app en is dat wel zo handig? Lees het in onze review.

Impuls Music op een iPhone.
Streamingdiensten als Spotify bieden allerlei soorten afspeellijsten, maar vaak zitten hier nummers tussen die voor jou niet zo interessant zijn. Impuls Music (link) is een kleine Nederlandse muziekapp, gemaakt door Dennis Lemmens, die je meer controle geeft over je eigen afspeellijsten. Met Impuls Music kun je snel een geschikte afspeellijst samenstellen, op basis van het huidige nummer dat je luistert. Hoe handig is dat? Je leest het in onze review!

Impuls Music: afspeellijsten op basis van je huidige nummer

Voordat je meteen naar de App Store snelt om de app te installeren, is het goed om te weten dat Impuls Music alleen werkt met muziek die lokaal op je iPhone opgeslagen staat, via de standaard Muziek-app. Het werkt dus met lokaal opgeslagen Apple Music-nummers of muziek die je overgezet hebt vanuit iTunes en niet met muziek van Spotify. Als Spotify de enige manier is hoe je muziek luistert, dan is de app helaas niet voor jou geschikt.

Afspeellijst selecteren in Impuls Music.

Nadat je Impuls Music toestemming hebt gegeven tot je muziekbibliotheek, wordt een willekeurig nummer gekozen. Onderin vind je vervolgens de knoppen om het nummer te pauzeren of naar het volgende of vorige nummer te gaan. Helaas zien de knoppen er niet heel erg scherp uit, waardoor de algehele uitstraling wat ouderwets lijkt. Met de knop linksonder kun je een afspeellijst selecteren. Standaard kun je kiezen uit een aantal opties, zoals een afspeellijst van dezelfde artiest, hetzelfde genre of muziek uit dezelfde tijdsperiode. Impuls Music stelt dus afspeellijsten samen op basis van alle extra informatie van de song.

Het leuke van Impuls Music is dat je op deze manier op een vrij eenvoudige manier je bestaande muziekcollectie kunt (her)ontdekken. In plaats van dat je zelf moet bedenken welke muziek je nu weer eens opzet, neemt Impuls Music je dat werk uit handen. Een minpunt is dat je niet in de app zelf eenvoudig een startnummer kunt selecteren van waaruit een afspeellijst samengesteld wordt. Via de afspeellijstenknop kun je wel kiezen voor de optie Kies muziek. Selecteer je hier één nummer, dan kun je vanuit daar een afspeellijst samen laten stellen op basis van de eerder genoemde opties. In onze test hebben we ruim veertig nummers offline opgeslagen in de Muziek-app, maar helaas waren niet alle nummers waren zichtbaar in Kies muziek. Ons is onduidelijk wat hiervan de oorzaak is.

Nummer verwijderen uit afspeellijst in Impuls Music.

Afspeellijsten aanpassen
Eenmaal aangemaakte afspeellijsten kunnen ook weer eenvoudig aangepast worden. Door te slepen kun je de nummers in de gewenste volgorde plaatsen en met een enkele veeg haal je een nummer weer uit de afspeellijst. Geen ingewikkelde menu’s dus, maar een duidelijke lijst die je zelf kunt aanpassen. Het enige probleem waar we hierbij tegenaan liepen is dat de pagina van de afspeellijst niet meescrollt zodra je een nummer bovenaan de lijst wil slepen. Je moet daardoor tussendoor het nummer tijdelijk op een andere plek zetten, de pagina verder scrollen en hetzelfde nummer weer verder verplaatsen. Een ander minpuntje is dat de app je huidige muziek automatisch pauzeert zodra je de afspeellijst aanpast. Als je net lekker in een nummer zit, kan dit een vervelende onderbreking zijn.

6

Impuls Music

Impuls Music

€0,99

• Muziek op een nieuwe manier ontdekken
  • Afspeellijst makkelijk aanpassen door nummers te slepen

• Selecteren van een startnummer werkt omslachtig
  • Aantal vervelende bugs
  • Werkt alleen met lokale muziek uit iTunes of Apple Music

Conclusie Impuls Music

Het idee achter Impuls Music is zeker niet verkeerd, vooral niet als je een grote hoeveelheid muzieknummers lokaal op je iPhone opgeslagen hebt. Voor streamers is Impuls Music niet bedoeld. Heb je veel lokaal opgeslagen muziek (via iTunes of offline Apple Music), dan kun je de app een kans geven. Het is heel eenvoudig om Impuls Music een afspeellijst samen te laten stellen op basis van allerlei criteria, maar het selecteren van een beginnummer van waaruit een afspeellijst samengesteld wordt, werkt nog wat onhandig. De app heeft ook nog last van andere onvolkomenheden. We raden Impuls Music dan ook alleen aan voor lezers die een hele grote muziekbibliotheek hebben en graag hun eigen collectie opnieuw willen ontdekken.

Impuls Music is tijdelijk afgeprijsd en is voor €0,99 te downloaden vanuit de App Store.