Reacties voor: Eindelijk: Adobe heeft Flash op de iPhone werkend

Adobe heeft toegegeven dat ze een werkende versie van Flash op de iPhone hebben, draaiend in de emulator. Maar of er ooit integratie met Safari mogelijk zal zijn?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 22 reacties

  1. 🙂 kijk dit gaat de goede kant op, nu nog 3/4 van de iphonegebruikers nodig om het probleem duidelijk te maken aan apple en tijdens de volgende keynote kan er een vinkje door “Flash support”.

  2. flash voor de heb? Of omdat het echt nodig is?
    ik mis het niet. Die paar sites die ik niet zien kan vanwege flash zijn toch te zwaar om mobiel binnen te halen. Met welke mobiel dan ook.
    Daar heb ik mijn laptop voor.

  3. binnenkort 3G, maakt laptop overbodig:D

  4. voor de porno liefhebbers is fabpod als ik het iphoneclub nieuws goed bij gehouden heb. Games ko es via de SDK en ze zijn via INSTALLER te krijg en online zijn er ook WEBAPP games. Dus ik kan mij dan helemaal niet meer voorstellen waar flash op de iphone noodzakelijk zou moeten zijn. gewoon omdat het moet kunnen is geen reden.

  5. Als grafisch vormgever is het wel handig 😉 diegene weten..

  6. als je als grafisch vormgever je sites nog in flash maakt weet je blijkbaar niet genoeg;)

  7. @4saus

    misschien check ik graag creatieve sites, deze worden “NOG” vaak in flash gemaakt? daarnaast is flash niet echt uit de mode.. check thefwa.com 😉

  8. je hebt helemaal gelijk maar voor toegepaste sites is het gewoon onhandig en vaak zelfs irritant.
    Voor creative uitingen als Animatie of presentatie zoals het met de andere technieken niet kan is het priema. Alleen Flash gebaseerde sites zijn vaak zo onhandig in gebruik door slechte usabillity design dat je er 1 keer naar kijkt en daarna nooit meer. Onnodig wachten komt ook vaak voor met flash.

    kortom het is niet het meest praktische middel om je werkt te laten zien. zeker niet as er haast bij geboden is.

    thefwa.com is een goed voorbeeld
    je kan je er een middag heel goed vermaken
    inspiratie opdoen wat vormgeving en interface design betreft
    maar de usabillity van 70% van de daar vermelde sites is bagger, ook al zijn ze nog zo mooi…

    face it

  9. tsja, creativiteit is goed, flash niet zo (het gebruik ervan door webdesigners is vaak een kwestie van onkunde en/of luiheid, maar er zijn ook kunsige flash ontwikkelaars)… Desalniettemin zijn er sites en games in flash, en wil ik in ieder geval de mogelijkheden hebben die te bekijken. Bepalend moet de wens van de consument zijn, en niet de moeilijkheidsgraad.

  10. ik denk dat niet zo zeer dat het de moeilijkheidsgraad is om flash werkend krijgen op de iphone.
    zo ingewikkeld is die software niet.

    het probleem is dat flash te veel resoucres vraagt van een apple computer.
    Dat ligt grotendeels aan het ontwerp van OSX en hoe het om gaat met flash.
    Daar kan adobe niet veel aan doen. daar moeten ze samen voor om de tafel gaan zitten.
    Na optimalisatie moet het prima kunnen werken.

    het is gewoon zo dat een Mac zowat opstijgt wanneer je op youtube of andere flash gerelateerde dingen aan het kijken bent. de processor load staat dan 100% en de vans blazen als een malle. Het werkt prima maar IETS gaat in ieder geval niet helemaal goed. Dat, naast de commerciële redenen is denk ik waarom apple het nu nog niet toe laat.

    Dat ze de SDK een kans willen geven begrijp ik. Als dat succesvol is zou het zelfde via flash ook succesvol kunnen worden. Dat Adobe met flash support daar een graantje mee wil pikken is niet meer dan logisch. Maar een gevaar voor de verkoopvan apps via de SDK zal het niet worden. De SDK heeft zich al bewezen dat het tot veel geavanceerdere dingen in staat is dan flash.

    Als apple en adobe het voor mekaar krijgen dat flash niet zoveel energie vergt van een mac tijdens normaal te opereren dan komt het heus wel op de iphone. Voorlopig bied apple je voldoende alternatieven die (even goed/ook) werken. En wat thefwa.com achtige sites aan gaat. meer dan de helft heeft ook een HTML versie waar ze hun werk op tonen dus dan kan je het alsnog zien op je iphone.

  11. 3G zat er eerst ook niet in omwille van o.a. de energie, dus ja … 😉

  12. Het heeft weinig met resources te maken allicht, maar meer met usability. Hoe ga je de Flash UI gaan ontwikkelen op een touch screen?

    Flash baseert zich bijvoorbeeld op mousetracking, mouse-overs etc. Een touchscreen heeft geen mouse-over of mouse-tracking. Je verliest dus een heel deel van de functionaliteit tov een fullscale website.

    Daarnaast is de scaling ook iets om mee rekening te houden.

  13. @klaus

    Mouse over events en click events zijn prima te doen met multitouch
    het scherm voelt je vingers aanwezigheid al voor je hem aanraakt. (als je er licht over heen zweeft)

    How it works.
    The Multi-Touch display layers a protective shield over a capacitive panel that senses your touch using electrical fields. It

    Dus dan werkt een on mouse over event ook.
    En als je aandraakt werken klick events ook.

    It then transmits that information to the LCD screen below it. And the iPhone software enables the flick, tap, and pinch.

    Scaling is nooit een probleem geweest voor zowel de iphone (met htmls|) als flash files op gewone computers. Die kan je namelijk instellen da ze verhoudingsgewijs scalen of gewoon altijd beeldvullend zijn en daardoor mee vervormen.

    De problemen liggen toch echt bij energie verbruik dat sterk omhoog gaat.
    als je het niet gelooft. stap een mac winkel binnen of pak een mac van een vriend(in)
    luister aandachtig hoe stil het beestje is voor dat je een flash site opent en daarna terwijl je bezig bent met een site waar flash in zit. Dan maakt hij net zoveel lawaai als een windows laptop/desktop standaard al doet. Als je het programmaatje activiteiten meter er bij haalt tijdens het controleren zie je ook dat de mac het plots heel druk heeft en er alles aan probeert te doen om de mac te koelen.

  14. ergens vind ik het echt vaag.. ik bedoel op de iphone draait eigenlijk de hele engine van leopard met wat andere dingen. dus imo zou de plugin voor flash in safari op leo ook moeten werken voor de safari op iphone??…

  15. dat ligt dus aan het feit dat de iphone te veel moeite heeft met het tonen van flash.
    Het ding word al loei heet als je gewoon gaat surfen. laat staan als je dan ook nog is processor intensieve dingen als flash er bij gaat draaien.

    ik geef op… voor wie mij niet geloven … jammer dan
    Apple weet wat ie doet. Dat bepaalde keuzes van apple jammer zijn zoals: “(nog) geen flash support” ,daar moeten we maar mee leven.

  16. Er zijn wel degelijk moeilijkheden te overkomen als je Flash naar een multitouch apparaat wilt brengen::

    […] even the simplest of Flash UI patterns like dragging or double-clicking won’t work on the iPhone as they have entirely different consequences on this multi-touch platform.

    This is the biggest deal. This is really a huge deal. If somehow, someway, Adobe got their bug ridden, resource hogging, notoriously slow proprietary runtime to work on the iPhone, the collective bellyaching that “nothing works” would drive Adobe insane. All the missing elements would render most Flash elements completely useless.

    It’s not even a question of will, Apple can’t allow Flash on the iPhone because it simply won’t work.

    Kontra continues and speculates on Adobe’s choices for iPhone Flash, including this paragraph theorizing Adobe could allow Flash developers to serve a specialized interface, depending on the platform; desktop or iPhone:

    [Adobe could] encourage developers to design and produce separate versions of their Flash apps for the iPhone and other platforms

    This paragraph shows the absolute absurdity of using Flash to make a website. There’s a method to serve varying presentation to different platforms. Guess what it’s called. That’s right. HTML and CSS are the goddamn worldwide standards, and they handle every platform wonderfully.

    This idea is echoed with the conclusion of the article: HTML/CSS (with special WebKit animations and features) is Apple’s competitor to Flash, Silverlight and JavaFX. Interesting. Apple is normally criticized for being closed, yet its rich internet contender is the most open.

    Bron: http://cameron.io/link/no-flash-on-iphone-explanation

  17. dus je hebt er ook nog is niks aan wat alle huidige flash sites betreft

  18. Dat denk niet nee.. Ik vind het ook jammer als er geen flash komt, aan de andere kant vind ik een site die zo is opgebouwd dat je een 3rd party plugin -Moet- hebben,mijn bezoek ook niet waard.

    Ik hou wel van experimentele interfaces, maar daar moet ik dan maar m’n PC of Mac voor gebruiken.

    Wel hoop ik dat Apple/Adobe een oplossing vind(en) voor non-youtube filmpjessites, maar dat zou dan waarschijnlijk een soort hack zijn…

  19. Apple heeft zelf gewerkt aan de ontwikkeling van SproutCore, een JavaScript-raamwerk met functionaliteit die op Flash lijkt. Dit wordt bijvoorbeeld in MobileMe gebruikt. Maar SproutCore is lang niet zo wijdverbreid als Flash.

    Euh… SproutCore werkt toch (als het af is) gewoon in browsers die Javascript ondersteunen? Dat zijn er nog best veel. Meer dan Flash waarschijnlijk.

  20. @4saus:

    Qua interactie doelde ik dus op de quote van atquest. De input is dus wel degelijk een probleem.

    Daarnaast zal performantie ook wel een probleem op zich zijn, en dat macs meer moeite hebben met pc op het gebied van flash, dat is al langer geweten. De flash player op mac is gewoon erg brak geimplementeerd.

    Ik heb geen flash nodig op m’n iphone, integendeel.

  21. Dat dus…

    Apple zal denk ik geen flash op de iphone toelaten voor dat het uberhaubt soepel draait op Apple Computers in het algemeen.

    Dat kan dus nog wel even duren

  22. Ik zou flash support wel handig vinden ivm met mijn schoolwebsite. Want de iphone is toch sneller dan een of als je hem nog moet aanzetten en ze hebben dat ding nou eenmaal uit flash opgetroken.
    En toch nog veel websites hebben iets van een menu oid in flash.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.