Reacties voor: Cursusvoor.nl: op de iPhone zoeken naar 30.000 cursussen

Cursusvoor.nl is een nieuwe Nederlandse iPhone-app waarmee je op zoek kan gaan naar een nieuwe cursus in Nederland. De applicatie biedt er meer dan 30.000 waarbij je meteen de omschrijving en kosten ziet.
Bart Breij -

Reacties: 4 reacties

  1. Bedankt voor de leuke recensie. En voor de leergierige lezers: snel downloaden maar?

  2. Je zoekt dus in een dedicated database naar cursussen?

    Waarom niet gewoon google-en en het hele internet gebruiken?

    Mij ontgaat de meerwaarde van deze intermediair op de onderwijsmarkt.

  3. @Ronald: Cursusvoor.nl heeft o.a. de database van Springest.nl (waar ik oprichter van ben) gescraped, en is dat aanbod daarna zelf gaan aanvullen. Ze hebben dan ook veel minder informatie over de cursussen dan Springest.nl; meestal is er alleen een naam en URL te vinden.

    De waarde: veel cursussen zijn niet goed vindbaar via Google, laat staan dat je ze direct kunt vergelijken of reviews kunt lezen, filteren op regio/prijs/lesvorm/niveau/keurmerken etc.

    Eigenlijk is de waarde van dergelijke intermediairs hetzelfde als van Funda, Booking.com, etc: je kunt in theorie ook alle huizen en hotels via Google vinden, maar dat is niet zo handig 🙂

    Overigens hebben we bij Springest gekozen om geen apps te maken, maar onze gewone site gewoon goed voor mobiel te laten werken. 8% van ons bezoek is inmiddels mobiel, en dat converteert net zo goed als “normaal” bezoek.

  4. Hoi Ruben (en anderen)

    Bedankt voor je reactie in je spaarzame tijd. We hebben in het begin idd. alleen de titels van cursussen ingevoerd, en vullen dat nu aan met wat basisinformatie. De basisinformatie is inmiddels bij zo’n 21.000 cursussen te vinden, dus daarmee zijn we Springest goed genaderd. De overige 10.000 cursussen staan vermeldt met titel en doorlink naar de site van de aanbieder, waarmee bezoekers ook goed geholpen zijn.

    Wij kiezen er bewust voor om niet teveel informatie te geven, omdat de klant die informatie al kan vinden op de site van de aanbieder. In onze visie wil een bezoeker namelijk op de site van de aanbieder het uiteindelijke product bekijken en kopen en niet op de vergelijkingssite bv een brochure aan hoeven te vragen. Hetzelfde geldt voor de filters. Wij filteren alleen het broodnodige omdat sommige mensen het overzicht anders verliezen. In Google gebruik je ook alleen trefwoorden, en dat doe je bij Cursusvoor ook. We vergelijken ons dan ook meer met Google dan met

    Dat we nog minder goed vindbaar zijn via Google dan Springest weten we. Dit komt omdat we minder informatie tonen en we bezoekers bewust leiden naar de sites van de aanbieders. Voor de aanbieders is dit prettig en volgens mij voor de bezoekers ook, en zolang we blijven groeien in aantallen aanbieders, cursussen en bezoekers die via andere manieren bij ons terecht komen, dan komen die extreem goede posities in Google wel een keer.

    Een app maken is gewoon een leuke extra functie in onze ogen. Qua kosten valt het allemaal wel mee en het persoonlijk opslaan van favoriete cursussen en het delen ervan gaat nu eenmaal gemakkelijker op een app.

    Als dit niet gaat werken, dan veranderen we de strategie misschien nog wel en gaan we filters en flink lappen informatie toevoegen. Maar nu blijven we het nog even op deze manier doen…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.