‘Slechtere vindbaarheid van iTunes-productpagina’s in Google is Apple’s eigen schuld’

iTunes-productpagina's van apps zijn moeilijker vindbaar in Google. Maar dat blijkt een fout van Apple zelf, ontdekte SEO-expert Sistrix. Google kan de iTunes-pagina's niet meer indexeren omdat Apple bots zoals crawlers en scrapers tegenhoudt.

google-searchBegin april was te lezen, dat iTunes-downloadlinks voor apps opeens slechter vindbaar waren in Google. Typte je de naam in van een bekende iPhone-app zoals WhatsApp, dan was Apple bijna altijd bovenin de zoekresultaten te vinden. Opeens verdwenen ze naar pagina twee of drie. Waarom vond Google de zoekresultaten van Apple opeens een stuk minder relevant?


Of wil Google zorgen dat linkjes naar de eigen Play Store voor Android hoger in de lijst staan? Dat zijn vragen waar SEO-specalist Sistrix zich over heeft gebogen. Ze kwamen daarbij tot een verrassende conclusie: volgens Sistrix is het geen fout van Google, maar heeft Apple zichzelf uitgesloten van de zoekresultaten door te voorkomen dat bots de pagina’s kunnen doorzoeken. Het subdomein itunes.apple.com daalde daardoor in de zoekresultaten, de rest van apple.com niet.

Sistrix gebruikte een toolbox om 100.000 iTunes-productpagina’s van apps op te vragen en ontdekte dat bij bijna 50.000 uitgestuurde verzoeken de foutcode 403 (forbidden) werd teruggegeven. Apple wil daarmee waarschijnlijk voorkomen dat crawlers en scrapers de content kunnen doorzoeken. Scrapers zijn tools die teksten en plaatjes van een webpagina halen en ze op een eigen website presenteren als eigen content. Het is logisch dat Apple dat wil voorkomen. Crawlers zijn echter nodig om internetpagina’s te kunnen indexeren. Bij 46,1% van de uitgestuurde verzoeken kreeg Sistrix de genoemde foutcode, waardoor de crawlen de pagina niet in kaart kon brengen. Mogelijk hebben de bots van Google dezelfde problemen om deze pagina’s te indexeren. Een plaatje van Sistrix laat zien hoe de iTunes-pagina van de navigatieapp TomTom Europa de afgelopen maanden in de zoekresultaten van Google is gezakt:

tomtom-google-resultaat-itunes

Sinds april 2012 stond de iTunes-pagina van TomTom Europa voortdurend op plek 1 in de zoekresultaten. Daarna zakte het naar 79 en verdween vervolgens uit de top 100. De rode lijn geeft de resultaten weer van TomTom Europa in de Google Play Store, die nu op nummer 1 staat in de zoekresultaten. Apple heeft blijkbaar maatregelen genomen om het automatisch afstruinen van App Store-webpagina’s te voorkomen en zich daarbij niet gerealiseerd (of misschien wel op de koop toe genomen) dat de Googlebot als crawler dan z’n werk niet meer kan doen.

iPhone-ticker

Informatie

Laatst bijgewerkt
13 april 2013 om 12:24
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.