Apple iPad – the good, the bad and the ugly

Een halfjaar na zijn voorspellingen over de Apple-tablet kijkt Freek Monsuur terug wat er uitgekomen is. Is de iPad het apparaat geworden, waarop Freek had gerekend? En waar heeft Apple de plank misgeslagen?
Freek Monsuur - · Laatst bijgewerkt:

apple ipad nytIn augustus 2009 schreef ik op iPhoneclub.nl een analyse over wat we mochten verwachten van Apple’s komende innovatie: De Apple Tablet: kansen en mogelijkheden. De verwachtingen bleken aardig uit te komen. De iPad heeft weliswaar geen OLED-scherm en videobellen, maar je mag er van uit gaan dat die opties er op termijn toch wel gaan komen.


Waar Apple een duidelijk andere keuze heeft gemaakt is de subsidie van de operators. Apple gaat het apparaat helemaal zelf verkopen en laat de operators onderling concurreren voor een goedkope dataverbinding. In tegenstelling tot de iPhone zijn de operators niet nodig om het product tot een succes te maken, dus mogen ze een bijrol spelen.

Verder klopt de analyse van toen helemaal: een tablet met een touchscreen van circa 10 inch voor internetten op de bank en onderweg (WiFi/3G), met internet, video, e-books, iPhone OS, App Store, lichter en platter dan netbooks en geen fysiek toetsenbord op het apparaat, maar wel optioneel er bij.

In dit artikel gaan we in op de voors en tegens, want het veel gehypte apparaat roept nogal wat reacties op. Niet verwonderlijk, want de verwachtingen waren en blijven hoog.

Verwachtingen rondom de iPad

Bij de presentatie leek het product een beetje tegen te vallen, zelfs terwijl het eigenlijk precies is wat we verwacht hadden. Daar zit ‘m ook meteen het probleem: van Apple verwacht je het onverwachte. Bijzondere nieuwe features, zoals op een speciale manier typen of een nieuwe revolutie met alle boeken van de hele wereld voor een tientje per stuk. De ‘magic’ ontbrak bij de introductie van de iPad.

ipad voor achterBij het bekijken van de keynote, de volgende ochtend, kreeg het product echter wel iets van z’n magie terug. Het is een erg mooi apparaat, ondanks de brede rand en het saaie homescreen en ik schat in dat de vreugde alleen maar toeneemt als je de iPad straks zelf in je hand hebt.

De prijs was echter wel een verrassing. Steve Jobs wil de markt in één keer domineren en kiest voor een lage introductieprijs, waardoor bespaard moest worden op hardware-features. Apple heeft heel goed ingezien dat ze “de markt moeten maken”: het is een product dat je niet echt nodig hebt en aangezien het gros van de westerse wereld elke maand evenveel uitgeeft als verdient moest het apparaat dus wel goedkoop in de markt gezet worden om een succes te worden.

Voordelen van de iPad

Over de voordelen kunnen we kort zijn: (bijna) alles wat de iPhone heeft, maar dan op het formaat dat je zou kiezen als het niet in je broekzak hoeft te passen. Alleen daarom al is het apparaat over een paar maanden van mij.

Daarnaast is het erg mooi dat de iPad vanaf de introductie al beschikt over een super snelle Apple processor en een accu heeft die 10 uur mee gaat.

ipad homepage

Tegenvallers van de iPad

Voor de tegen-argumenten hebben we iets meer tekst nodig. We noemen de belangrijkste, waarbij we, journalistiek verantwoord, beide kanten belichten.

Allereerst de hardware:

Brede rand – Dit was het eerste wat mij opviel. Als je het apparaat vergelijkt met een iPhone is het inderdaad lelijk. Als je het vergelijkt met een MacBook scherm is het opeens mooi. Er moet een reden zijn waarom er aan alle kanten een even brede rand zit. Dit kan te maken hebben met ruimte voor batterijen e.d, maar aannemelijker is dat het gewoon handiger is als je de iPad vasthoudt.

Geen camera – Tja, de iPad is geen fototoestel. Het formaat leent zich er ook niet echt voor. Bovendien heb je toch een iPhone op zak?

Geen webcam – De webcam is een ander verhaal. Die zou je wel verwachten. Mogelijk is hier het punt dat een webcam prima werkt op een desktop of laptop, maar hou je iPhone of iPad maar eens goed stil. Misschien komt het als Apple de techniek klaar heeft om de camera softwarematig goed op je hoofd gericht te houden. Uit patentaanvragen blijkt dat Apple hier mee bezig is.

Fysiek toetsenbord – De iPad heeft geen fysiek toetsenbord, terwijl hier best plaats voor is. Bij de Kindle DX is dit heel mooi en compact opgelost. Gelukkig kun je met het optionele vaste toetsenbord in ieder geval thuis prima lange teksten typen en voor onderweg is de omslaghoes best handig om in ieder geval twee handen te kunnen gebruiken.

USB en SD – Een nieuwe feature van de iPad is de mogelijkheid om foto’s van je digitale camera in te lezen. Slim, want zo verkoopt Apple eerder de versies met meer gigabytes. Dat is meteen de reden waarom er geen SD-optie is en waarom de mogelijkheden van USB beperkt zijn. De marge op de goedkoopste iPad is beperkt, maar de opties 3G en geheugenverdubbeling leveren Apple steeds $100 extra marge op.

Schermverhouding – Er zijn twee belangrijke redenen om een scherm in breedbeeld uit te voeren: films kijken en twee programma’s naast elkaar draaien. Dat laatste heeft alleen zin als het scherm veel groter is (en multi-tasking mogelijk is). Omdat er meer is dan film heeft de iPad normale schermverhoudingen, wat uiteindelijk het prettigst werkt bij boeken, mail, tekstverwerken, internetten, etc.

OLED – Simpel: nu nog te duur, maar zodra de productiekosten afnemen komt het vanzelf, want het beeld is mooier en (belangrijker:) het stroomverbruik is veel lager.

iwork ipad

Dan de software:

Geen OS X – Veel Apple fans hoopten op Mac OS X. Dat staat er echter wel op, maar in de uitgeklede variant iPhone OS en niet het volledige Mac OS X zoals je dat van je Mac gewend bent. De iPad heeft namelijk een fundamenteel verschil in bediening en dat vraagt om een geheel andere interface. De iPad is géén volwaardige vervanger van een laptop en als je langer dan 5 minuten met het apparaat gewerkt hebt zul je merken dat je de touch-interface ook nodig hebt. Daarbij zou de volledige versie van OS X ook niet werken op de mobiele processor, waardoor je een veel groter apparaat zou krijgen.

Gesloten systeem – Welkom in de wereld van Apple! Buiten is alles mogelijk, maar binnen de veilige muren van het Apple-fort zijn geen virussen, vrijwel geen crashes en werken de modellen van betaald muziek downloaden wel. Je bent hier voor of je bent ertegen. Dit is wat Apple maakt tot wat het is. Kun je hier niet tegen? Dan blijf je waarschijnlijk de rest van je leven vast zitten aan de wereld van Windows of Linux. Veel succes!

Flash – Er zijn vier belangrijke redenen waarom Flash niet ondersteund wordt op het iPhone OS. De eerste is dat Flash de belangrijkste oorzaak is van crashes op OS X, terwijl Apple kwaliteit belangrijker vindt dan features. De tweede is dat de wortels van Flash zich uitstrekken tot de hardware van het apparaat; dit beperkt de controle van Apple over het systeem. De derde reden is dat Flash talloze applicaties mogelijk zou maken die nu in de App Store staan, terwijl de App Store nou juist voor een belangrijk deel het succes van het iPhone OS verklaart. De vierde en laatste reden is dat Apple eigenhandig Flash wil killen ten gunste van open standaarden als HTML5. Je ziet dat YouTube (de belangrijkste afnemer van Flash) inmiddels werkt aan het invoeren van HTML5. Tenzij Adobe belangrijke concessies doet aan de techniek (lees: beperkingen), zal Flash nooit op het iPhone OS komen. Ik mis Flash overigens helemaal niet, maar dat terzijde.

Multitasking – Er zijn vast strategische overwegingen voor Apple om geen multitasking toe te staan. Denk aan batterijtijd, of de beveiliging van het gesloten Apple-systeem. Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig dat je maar één ding tegelijk kan doen. Het helpt mij om te concentreren en de push notificaties houden me op de hoogte als er echt iets belangrijks aan de hand is. Het is heel goed mogelijk dat multitasking alsnog komt, zodra de iPhone een betere batterij of zelfs een OLED-scherm krijgt. Dan is het stroomverbruik geen probleem meer. Doe mij maar dualtasking: één applicatie op de achtergrond en één op de voorgrond.

Geen Exchange? – Het gerucht gaat dat de iPad geen Exchange zou ondersteunen. Dit is slechts gebaseerd op het feit dat Exchange niet expliciet wordt vermeld op de huidige productpagina’s. Dit komt mogelijk omdat Apple de licentie-aanvraag pas na de introductie van de iPad wilde indienen. Het is in ieder geval moeilijk voor te stellen dat er geen Exchange op de iPad komt, aangezien het bij de iPhone juist als belangrijke tegemoetkoming aan de zakelijke markt werd toegevoegd. Ook nu is Apple bezig met een strategie voor de zakelijke markt. Laten we niet te vroeg conclusies trekken en even afwachten…

ipad driemaal

Waarom Steve Jobs precies op tijd is…

De markt van e-books begint volwassen te worden. Voor boeken die digitaal beschikbaar zijn verkoopt Amazon zes digitale exemplaren tegenover tien gedrukte exemplaren. De Kindle van Amazon was lange tijd alleen in de VS verkrijgbaar en is nog maar kort beschikbaar in een internationale editie. De iPad zal vrij snel in meer dan 80 landen beschikbaar zijn. De iPad zal de Kindle van Amazon aardig wat marktaandeel gaan kosten, vooral omdat de iPad veel meer is dan alleen een e-reader. Lezen vanaf een LCD-scherm zijn we inmiddels wel gewend.

Netbookfabrikanten vragen zich inmiddels af hoe ze kunnen concurreren met zo’n betaalbare tablet, want behalve de prijs en het formaat is er weinig aantrekkelijks aan een netbook.

In een jaar van geruchten over een Apple-tablet heeft de concurrentie niet stil gezeten. Op de CES presenteerden diverse grote fabrikanten hun versie van de tablet, waarvan de meesten overigens nog niet in productie zijn. Waar ze niet op gerekend hebben is dat de iPad zo goedkoop zou zijn en door de lage introductieprijs zal Apple direct een groot marktaandeel pakken.

Conclusie

Een apparaat met bijna alle mogelijkheden van de iPhone, op een groter formaat en tegen een betaalbare prijs moet wel een succes worden. Bij de analyse van 500.000 tweets in de 24 uur na de introductie blijkt dat ook wel: eenderde wil het apparaat zeker hebben, de helft is afwachtend en eenzesde is negatief. Je zou maar fabrikant zijn en weten dat eenderde van de afzetmarkt je product graag wil hebben!

Het is wel een product waar je even aan moet wennen, wat je aan moet raken om er van te gaan houden en wat de komende jaren ook nog doorontwikkeld zal moeten worden, na feedback van miljoenen gebruikers. De iPod werd in 2001 ook niet meteen de hemel in geprezen, maar was op termijn de meest verkochte portable audioplayer. Hoe dan ook staat vast dat het Apple gelukt is een nieuwe markt te creëren.

Voor de webbouwers is het trouwens tijd om de website aan te passen voor touchscreens. Tip: alles wat aanklikbaar is moet minimaal een halve centimeter hoog zijn. Bedenk verder wat de lay-out doet in portret- en landschapsweergave,

De genoemde cijfers in dit artikel zijn afkomstig van ReadWriteWeb en Mashable

Reacties: 43 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.