‘iOS 7-iconen zijn bedacht door Apple’s marketingteam’

Jonathan Ive zou bij iOS 7 de marketingteams hebben ingeschakeld om appicoontjes te bedenken. Meerdere teams werkten concurrerende ideeën uit, waardoor inconsistenties ontstonden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ios-7-meerdere-schermenVlak voordat iOS 7 aan de wereld werd onthuld, circuleerden geruchten dat het nieuwe design polariserend zou zijn. Het zou sterke reacties teweeg brengen, zowel positieve als negatieve. Apple wijkt in iOS 7 sterk af van de designtaal die we van ze gewend waren. Volgens een uitgebreid artikel op The Next Web komt dat omdat Jonathan Ive nieuw designtalent heeft ingeschakeld: de marketingafdeling. Ive zou het marketingteam voor print en web hebben gevraagd om het nieuwe uiterlijk en het kleurenpalet van de iOS 7-icoontjes te bedenken. De app-designteams gingen daarna aan de slag, op basis van de ideeën die de marketeers hadden aangedragen. Jonathan Ive gaf er als eindverantwoordelijke vervolgens zijn goedkeuring aan.


Als je vindt dat het uiterlijk van iOS 7 niet lijkt op wat je de afgelopen jaren van de Apple-designers gewend bent, dan klopt dat. Apple zou bij iOS 7 op nog meer punten anders te werk zijn gegaan. Er was minder communicatie tussen groepen medewerkers die bijvoorbeeld de Mail- en Safari-app ontwikkelden. Ook waren er meerdere teams binnen een groep aanwezig, die concurrerende designideeën uitwerkten, waarna uiteindelijk de beste werd gekozen.

io7-beginschermDat kan de reden zijn waarom er toch wat inconsistenties in het iOS 7-design terug te vinden zijn. Er werd gekozen voor het beste ontwerp, niet voor een middelmatige ontwerp dat het beste aansloot op het geheel. Om een voorbeeld te geven van het gebrek aan consistentie: bij de icoontjes voor Mail en Weer gaat het kleurverloop van donker naar licht. Bij de icoontjes voor App Store, Camera en Telefoon is het precies andersom, terwijl de knoppen voor Agenda, Klok en Aandelen helemaal geen kleurverloop hebben. De appiconen voor Game Center en Foto’s lijken uit hetzelfde team te komen, maar de Camera-app is qua stijl weer totaal anders.

Maar dat kan nog veranderen. Het design van iOS 7 is nog in ontwikkeling en de iOS-versie die we afgelopen maandagavond tijdens de keynote hebben gezien is nieuwer dan de eerste betaversie die nu in handen is van ontwikkelaars. Sterker nog: ontwikkelaars die momenteel de WWDC-sessies bijwonen, vertellen dat het Dictafoon/Voicememo-icoontje terug is (zie afbeelding hieronder). De verdwijning van de Dictafoon-app was één van de 10 onderbelichte veranderingen in iOS 7, die we in een apart artikel hebben besproken. Volgens TNW-auteur Matthew Panzarino staat alles nog ter discussie, zelfs het omhoog wijzende pijltje op het lockscreen.

voice-memo-icoonDe aanpak die Jonathan Ive gevolgd heeft is wel bijzonder. Apple is een bedrijf dat wordt gedreven door (en geprezen om) het stijlvolle en intuïtieve design. Het inschakelen van marketeers in het creatieproces is dan een ongebruikelijke stap. Maar het geeft ook aan dat Apple niet bang is om te experimenteren met een nieuwe aanpak. Ook bijzonder is dat Apple op de webpagina’s al uitgebreid aandacht geeft aan het nieuwe design van iOS 7 en gewone consumenten laat meekijken naar een product, dat volgens TNW nog behoorlijk kan veranderen.

Wat we de komende tijd in ieder geval nog vaak zullen zien, zijn design-experts die hun mening geven of Apple wel de goede weg is ingeslagen. De invloedrijke John Meade geeft bijvoorbeeld zijn opinie in een ingezonden stuk op Wired.

https://www.youtube.com/watch?v=F0ErUMeT7uE&feature=player_embedded

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.