Review: TomTom Carkit voor de iPhone

Review van de TomTom carkit voor de iPhone. Deze carkit bevat een ingebouwde GPS-ontvanger, die ervoor zorgt dat je een betere GPS-fix krijgt. De GPS-ontvangst is duidelijk beter, de locatiebepaling is beter en je positie op de kaart loopt minder achter. Maar je betaalt daar wel een prijs voor.

tomtom carkitTomTom blijft verbazen. Is het niet vanwege de lanceerdatum van de TomTom Carkit, dan is het wel vanwege een stuk papier dat in de verpakking is meegeleverd, met de tekst: “Select the FREE TomTom car kit tool app in the App Store”. Een gratis carkit-applicatie? Dat is nieuw! Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen: sinds gisteravond hebben we de TomTom Carkit voor de iPhone in huis en daar zijn we vandaag fanatiek mee gaan rondrijden, om zelf te ervaren hoe de houder bevalt. Is het niet meer dan “een stukje plastic”, zoals sommige mensen beweren, of krijg je daadwerkelijk een betere gps-ontvangst en geluidsweergave?

Compatibiliteit

Om eerst maar eens met een brandende vraag te beginnen: past de iPod touch in de houder? Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden heb ik onderstaande foto gemaakt. De iPod touch (tweede generatie) houdt aan de bovenkant een flink stuk ruimte over. De enige manier om de iPod touch in de TomTom carkit te gebruiken is wanneer je er een (fors) siliconenhoesje omheen doet. Zou je dat niet doen, dan valt de iPod bij de eerste de beste verkeersdrempel uit de houder. Belangrijker punt: de TomTom Carkit geeft ook geen stroom aan de iPod touch en de iPod touch reageert verder ook totaal niet op de lader. Helaas voor iPod touch-bezitters, maar de combinatie iPod touch/TomTom Carkit is niet mogelijk.

Een tweede vraag is of de houder ook geschikt is voor de eerste generatie iPhone. Dat blijkt inderdaad het geval: de iPhone past in de houder en je blijkt er daadwerkelijk mee te kunnen navigeren, waarbij de locatiebepaling net zo nauwkeurig is als bij een iPhone 3G. Maar daarover later meer.

ipod touch

Op een meegeleverd stukje papier (‘Important Note’) staat, dat de TomTom-applicatie niet vereist is om de carkit te kunnen gebruiken. Als je de iPhone plaatst krijg je een pop-up te zien, met de waarschuwing: “Programma niet geïnstalleerd. Voor dit accessoire is een programma vereist dat niet is geïnstalleerd. Wilt u naar de App Store gaan en het installeren?” We hebben de carkit getest met iPhones waarop TomTom niet was geïnstalleerd en er verschijnt inderdaad een pop-up die je naar de App Store doorstuurt, waar je een lijst met huidige TomTom-applicaties te zien krijgt. Maar de gratis TomTom carkittool, die ervoor zorgt dat de pop-up niet langer verschijnt, staat er nog niet tussen. Volgens de ‘Important Note’ verschijnt deze in oktober 2009, dus daar heeft TomTom nog precies twee weken voor. Deze applicatie zorgt ervoor dat de pop-up niet meer verschijnt, maar toont ook de GPS-status en technische informatie over je carkit.

TomTom Carkit

Verpakking en uitvoering

De TomTom Carkit wordt geleverd in een halfdoorzichtige verpakking, met daarin:

  • De houder voor de iPhone;
  • Een plakschijf;
  • Een autolader met mini-USB-aansluiting;
  • Een handleiding in het 11 verschillende talen, waaronder Nederlands;
  • Een stukje papier met een ‘Important Note’.

Over die ‘Important Note’ heb ik het zonet al even gehad. De plakschijf is alleen nodig als je de houder aan je dashboard wilt bevestigen. De meeste mensen zullen echter gebruik maken van de zuignap. De zuignap duw je tegen het raam, waarna je de eraan bevestigde ring een kwartslag ronddraait. Op de ring staan icoontjes die aangeven wanneer de zuignap vast- en loszit. De houder zelf is op meerdere manieren verstelbaar: je kunt de zuignap op- en neerklappen tegen de speaker, er is een kogelscharnier aanwezig om de iPhone naar je toe te draaien en je kunt het gedeelte waar de iPhone in vastgeklemd zit ook in hoogte verstellen. Verder kun je de houder ook nog in 30 verschilende klikstanden roteren. Vergeleken met de Brodit-houder die ik tot nu toe gebruikte (en die te zien is in een filmpje die we nog aan het uploaden zijn) kun je de TomTom-houder flexibeler bewegen en dichter bij het raam plaatsen.

TomTom Carkit

De actieve gps werkt alleen wanneer je de meegeleverde autolader aansluit. Alleen dan krijgt de ingebouwde gps-chip voeding en kun je sneller een fix krijgen. Ook wordt gelijktijdig de iPhone opgeladen. Aan de linkerkant van de TomTom-houder zit een volumeknop, aan de rechterkant vind je de stroomaansluiting en audio-uit (3,5 mm, geschikt voor een set oordopjes of om de houder aan te sluiten op de AUX-ingang van de autoradio). Vanaf de bestuurdersstoel is het behoorlijk zoeken om de aansluitingen voor stroom en audio te vinden. Eventueel kun je de houder tijdelijk 180 graden ronddraaien, zodat de aansluitingen wat meer in het zicht zitten.

Is de TomTom carkit nu eigenlijk een goedkoop stuk plastic? Op het eerste gezicht wel. De constructie is doordacht, met al die verstelmogelijkheden, maar het ziet er aan de buitenkant erg simpel uit: een klem, een speaker en een zuignap is alles wat je ziet. Geef je de houder aan iemand die er geen verstand van heeft (bijvoorbeeld je oma), dan zal deze persoon denken dat het ding niet meer dan een tientje kost. Ik bedoel daarmee niet dat de constructie rammelt of niet goed in elkaar zit, maar dat het uiterlijk er erg eenvoudig eruit ziet. Dat er ook nog een Bluetooth- en een gps-chip in zit, merk je pas als je de handleiding erbij pakt.

Bluetooth en AUX

Je kunt de TomTom carkit via Bluetooth koppelen aan je iPhone. Wij hebben een Parrot-autoradio en er was daarom al een koppeling tussen de iPhone en de autoradio tot stand gebracht, waardoor de gesproken aanwijzingen al via de autospeakers te horen waren. De Bluetooth-koppeling is in één minuut gemaakt. Als je de handleiding niet hebt meegenomen in de auto is nog het meest lastige, om te achterhalen wat de pincode is (5555). Als de verbinding is gelegd kun je de carkit ook gebruiken om handsfree te telefoneren. De microfoon bevindt zich onder de iPhone, naast het TomTom-logo. De speaker zit aan de achterkant van de carkit. Wil je de Bluetooth-verbinding met de iPhone later weer verbreken, dan doe je dit door de volumeknop (linkerkant van de carkit) een paar seconden omhoog te bewegen. Om de Bluetooth-verbinding te herstellen druk je de volumeknop even in.

TomTom Carkit

Is je autoradio voorzien van een AUX-ingang, dan kun je ook nog een audiokabeltje tussen de line-out uitgang van de carkit en de AUX-ingang van de autoradio laten lopen om de gesproken aanwijzingen duidelijker via de autospeakers te horen. Uiteindelijk lopen er dan wel twee kabels over je dashboard: de stroomkabel (noodzakelijk om van de verbeterde gps- en oplaadfunctie te kunnen profiteren) en een audiokabel.

Navigeren met de carkit

Onze Peugeot is voorzien van een warmtewerende voorruit, waardoor het bij de meeste navigatie-applicaties op de iPhone een behoorlijke tijd duurt voordat je een fix hebt. Zelfs bij onze TomTom GO valt de gps-ontvangst regelmatig weg. Met de TomTom-carkit zou dat verbeterd moeten zijn. En dat blijkt: in een filmpje dat we hebben gemaakt zie je dat de gps-ontvangst in de carkit steeds goed is, maar meteen wegvalt zodra je de stroomkabel eruit trekt (waardoor de ingebouwde gps-chip geen voeding meer krijgt). Om dit zo eerlijk mogelijk te vergelijken hebben we tijdens het navigeren steeds twee iPhone 3G’s omgewisseld. De iPhone die in de TomTom-carkit zat had steeds de beste gps-ontvangst. Het frappante daarbij was dat de gps-ontvangst vrijwel meteen wegviel zodra de iPhone uit de carkit werd gehaald. Het leek wel alsof de carkit alle gps-signalen ‘opslurpte’ (maar dat kan technisch helemaal niet, dus laat ik daar maar verder over ophouden).

De verbetering van het gps-signaal is bij gebruik van de TomTom-applicatie voor de iPhone dus duidelijk merkbaar, maar is dat ook het geval bij andere navigatiesoftware? Daarvoor was aanvankelijk maar moeilijk bewijs te vinden. Als je Navigon of NDrive opstart heb je meteen een gps-fix te pakken (minder dan 5 seconden), ook op een iPhone waarop beide navigatie-applicaties nieuw zijn geïnstalleerd. Trek je de stroomkabel uit de houder, dan valt de gps-ontvangst vrij snel weg. Steek je de stroomkabel weer in de carkit, dan kan het even duren voordat je de gps-fix terugkrijgt, maar het gebeurt uiteindelijk wel. We hebben de volgende software op deze manier getest:

  • Navigon MobileNavigator;
  • Google Maps;
  • GPSed;
  • iGO;
  • CoPilot;
  • NDrive.

Bij al deze software heb je een snellere en nauwkeuriger fix wanneer je de applicatie opstart. Mijn advies is daarom, om de alternatieve navigatiesoftware te starten en daarna niet meer met stroomkabels te gaan zitten prutsen, want als de GPS-fix eenmaal is weggevallen kan het wel even duren. Bij gebruik van de carkit heb je niet alleen sneller een fix, maar ook de positiebepaling is nauwkeuriger (de cirkel in Google Maps is een stuk kleiner) en je hebt minder lag (achterlopen) bij het navigeren.

Op de valreep nog een laatste test: kijken of de houder losraakt wanneer je over drempels en deuken in het wegdek rijdt. Die test heeft de carkit zonder problemen doorstaan, maar het vereist wel dat je de draairing goed vastdraait voordat je wegrijdt. Het losmaken van de carkit is wel even een gedoe: na het terugdraaien van de ring moet je niet te dikke vingers hebben, omdat je anders geen grip hebt op de uitsteeksels van de zuignap.

Praktijktest

Zoals gemeld hebben we de TomTom Carkit vandaag uitgebreid aan de tand gevoeld. Daar hebben we ook een video van gemaakt die we momenteel aan het monteren zijn en daarna op YouTube wordt geplaatst. In deze video bekijken we hoe lang het duurt voordat je een gps-fix krijgt zonder en met carkit, laten we zien hoe de interne speaker en microfoon werken bij respectievelijk een telefoongesprek, het afspelen van muziek en uiteraard de gesproken aanwijzigen en tonen we hoe je de TomTom Carkit op de voorruit bevestigt en weer loshaalt. Uiteraard laten we het gebruik van de TomTom Carkit ook in combinatie met andere navigatieoplossingen zien.
Onze excuses voor de slechtere kwaliteit in het laatste (avond)deel van de video. Bekijk als het enigszins mogelijk is de HD-versie.

Naar aanleiding van de reacties bij dit review hebben we twee aanvullende videoreviews gemaakt. In de eerste video laten we zien dat een iPhone met hoesje onmogelijk zal passen, tonen we de TomTom Carkit in combinatie met de originele iPhone en vergelijken we nog eens – maar nu zonder vliegtuigmodus – de verschillen tussen de passieve autohouder en de TomTom Carkit. Ook hoor je hier de geluidskwaliteit van een telefoongesprek in een rijdende auto (Ring Amsterdam, 80-100 Km/u) (met dank aan Niels!)

In de tweede video zie je nog wat extra videomateriaal dat we hebben geschoten. Je ziet nogmaals de vergelijking tussen de passieve autohouder en de TomTom Carkit bij een rit op de Ring Amsterdam (afslag S105). In beide video’s gaat het om twee identieke iPhones 3G met TomTom West-Europa versie 1.1.

Conclusie

Vergeleken met andere iPhone-carkits en -autohouders die je in de winkel kunt kopen is de TomTom carkit compact en makkelijk te bevestigen. Bij gebruik van de TomTom-navigatiesoftware zit je wel aan een behoorlijk prijskaartje vast (totaal €200), zodat het misschien de moeite loont om een apart navigatiesysteem te kopen. Navigeer je liever op de iPhone, dan is de combinatie van navigatiesoftware (mag ook Navigon of een andere favoriet zijn) met autohouder wel aan te raden. De GPS-ontvangst is merkbaar beter. Toch blijf ik maar tegen de prijs aan hikken: €100 voor een autohouder is best veel, als je op eBay ook passieve houders van €20 ziet staan (die vergelijking is niet helemaal eerlijk, omdat goedkope iPhone-houders alleen maar bedoeld zijn om je iPhone aan het raam te hangen, maar veel mensen kijken nu eenmaal niet verder dan het prijskaartje). Kijk je naar de betere merken, zoals CarComm of Brodit (beide ca. €90 voor een complete oplossing) dan valt de prijs van TomTom’s houder nog wel mee: voor een tientje extra krijg je een goede speaker, een GPS-chip en Bluetooth erbij. Het kleine stukje plastic mag dan in aantal grammen niet zoveel om het lijf hebben, maar heeft daardoor wel weer als voordeel dat je de houder makkelijker op zak steekt. Het is lastig om een goed cijfer te geven aan de TomTom-houder: gezien de prijs vind ik een 8,5 te hoog en gezien de vele features vind ik 7,5 te laag. Vandaar een 8. Door de aanvullende ervaringen met de carkit hebben we het aanvankelijke cijfer 8 een halve punt naar beneden bijgesteld. De carkit blijkt tijdens het bellen in de auto geen hoogvlieger. Vooral bij inkomende gesprekken heb je snel last van echo en stotteren.

Pluspunten

  • Compact ontwerp;
  • Nauwkeuriger positie, snellere fix;
  • Veel functionaliteit (Bluetooth, handsfree, AUX, gps-chip, speaker);
  • Makkelijk plaatsen en weer loshalen van de iPhone (loshalen van de carkit zelf is een ander verhaal);
  • Werkt met alle (navigatie)software die van de gps-chip gebruikmaakt.
  • Maakt navigeren met de eerste generatie iPhone mogelijk.

Verbeterpunten

  • Prijzig, voor €200 koop je ook een compleet navigatiesysteem;
  • Aansluitingen zitten aan de verkeerde kant (t.o.v. de bestuurder);
  • Oogt wat goedkoop, wekt daardoor de indruk dat je weinig waar voor je geld krijgt.
  • Audiokwaliteit van handsfree-functie valt wat tegen.

TomTom Carkit

  • Fabrikant: TomTom
  • Product: TomTom Carkit
  • Prijs €99,99
  • Geschikt voor: iPhone 3G en 3GS (niet geschikt voor iPod touch), ook geschikt voor eerste generatie iPhone (maar de verpakking noemt dit niet)
  • Opmerkingen: de originele iPhone wordt niet officieel door TomTom ondersteund, maar werkt in onze praktijktest zonder problemen.
  • Cijfer: 7,5

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2010
Categorie Accessoires
Onderwerpen carkit, tomtom, uitgaven