TomTom navigatie voor vrachtwagens

TomTom-navigatie voor vrachtwagens nu op de iPhone

Stuk duurder dan voor personenauto’s
TomTom heeft heeft de navigatie-app voor iPhone uitgebreid voor vrachtwagenchauffeurs. Maar het kost je vijf keer zoveel als je met een groot voertuig wilt rondrijden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

TomTom-navigatie voor vrachtwagens

De TomTom-navigatie voor vrachtwagens was al wat langer beschikbaar op Android en sinds deze week is het ook toegevoegd aan de iPhone-app. De navigatie voor vrachtwagens houdt extra rekening met brede wegen, geschikte tankstations en bruggen met een minimale hoogte. Deze functies zijn gekoppeld aan een speciaal abonnement dat je moet afsluiten. Je betaalt als vrachtwagenchauffeur echter een stuk meer: het truckersabonnement is maar liefst vijf keer zo duur als het abonnement voor gewone personenauto’s. In plaats van €19,99 per jaar (auto) betaal je €89,99 per jaar (vrachtwagen).


Voor mensen die af en toe een groot voertuig zoals een camper besturen, zou de vrachtwagennavigatie ook handig kunnen zijn. Helaas is het niet mogelijk om tussen beide abonnementen te wisselen als je een lopend jaarabonnement hebt. Het alternatief is dat je per maand afsluit, maar dat is een stuk duurder: de prijs gaat dan opeens omhoog van €7,08 naar €19,99 per maand. Verder is het ook niet mogelijk om vanuit een bestaand personenauto-abonnement te upgraden.

TomTom navigatie voor vrachtwagens
Deze Android-versie bestond al langer.

Sinds september 2022 kunnen Android-gebruikers al gebruikmaken van TomTom’s navigatiefunctie voor vrachtwagens. De functie werd destijds aangekondigd met een jaarprijs van €99,99. Je krijgt kaartmateriaal van de hele wereld, behalve Rusland en Wit-Rusland.

7 dagen tot 1 maand proberen
Inmiddels heeft TomTom een kleine handreiking gedaan, althans in Duitsland: je kunt de vrachtwagennavigatie een maand lang gratis testen met de promotiecode TRUCK1MFREE. Dit kan net genoeg zijn als je tijdens de vakantie met een camper of een ander groot voertuig op pad gaat. Je kunt namelijk in de app de afmetingen van je voertuig instellen, zodat daar rekening mee wordt gehouden als je bijvoorbeeld door tunnels of over smalle bruggen moet. Je kunt de proefmaand activeren door bij ‘Selecteer abonnement’ de code in te voeren, alleen zagen we die mogelijkheid niet in de Nederlandstalige versie van de app. En vergeet bij het gebruik maken van de proefperiode niet om tijdig op te zeggen (als je niet wil doorgaan), anders zit je voor een jaar aan het abo van €89,99 vast.

Reacties: 11 reacties

  1. sinds een paar maanden wordt de iPhone regelmatig te warm bij gebruik van de app. ook detecteert het systeem veel uitgaande data. wat wil tomtom meer van me weten dan een jaar geleden?

    verder is de GPS betrouwbaarheid in Italië en Spanje ver beneden het peil van Apple kaarten. adressen worden op de verkeerde locatie weergegeven. zeker in de kleine dorpjes. sit kan anno 2023 veel beter.

    ten slotte blijft de flits functie ver beneden maats.

    wel wille, maar ni kunne
    of misschien: wel kunne, maar ni wille
    😱😱😱

  2. Leuk functie, ook voor rijden met een caravan. Het werkt alleen nog niet.

  3. Na de laatste update veel problemen met GPS, TomTom stuurt mij 3x naar een afslag op de snelweg, en dan een andere route gaat aangeven als je op deze afrit zit.

    Vreemder is dat je al rijdend je eigen route kruist, en dus maar rechts afslaat en een heel stuk van je route afsnijdt, dan links af en 15 omrijdt ?!

  4. @B0H1C4: GPS signaal komt satelliet, de ontvanger zit in de telefoon. Daar kan TomTom niets aan veranderen noch verbeteren.
    Persoonlijk vind ik TomTom het geld meer dan waard. Dwars door Bangkok met minimale vertraging. Nu zullen weinigen hier dat doen, maar geloof me dat is een presentatie van formaat van TomTom.

    Voor truckers, die in veruit de meeste gevallen beroepsmatig de app gebruiken is 90 euro per jaar peanuts. Zeker als je daarmee de problemen op te smalle wegen of te lage viaducten kunt vermijden

  5. Qua file-omzeiling blijft Google maps in de Lage Landen dan toch absolute nummer 1.
    Vorig jaar op een vrijdagavond van Antwerpen naar Rotterdam. Elke navi-app (Waze, Flitsmeister, Apple kaarten, TOMTOM proefabbo en originele Audi navi) berekenden om en beide 6u wegens ontzettende drukte. Enkel Maps zou er 2u30 over doen.
    Waar ik overal tussen en onder gereden ben weet ik niet meer, maar die 2u30 was perfect juist. Hulde aan Google 👏

  6. Ik hoop niet dat hij hetzelfde werkt als de normale TomTom voor de vrachtwagen want dan sta je regelmatig voor een brug of viaduct waar je niet langs mag of kan.

  7. @Ronald: Dat is nu net het punt; TomTom voor vrachtwagens houd rekening met hoogte van viaducten. Normaal zijn hoger dan de toegestane hoogte van een vrachtwagen, maar er zijn genoeg doorgangen en tunnels die “maar” 2,5 meter hoog zijn. Daar ga je met een vrachtwagen problemen krijgen…

  8. Truckmeister is er ook nog en volledig gratis.

  9. Origineel geplaatst door Gert
    Qua file-omzeiling blijft Google maps in de Lage Landen dan toch absolute nummer 1.

    Vorig jaar op een vrijdagavond van Antwerpen naar Rotterdam. Elke navi-app (Waze, Flitsmeister, Apple kaarten, TOMTOM proefabbo en originele Audi navi) berekenden om en beide 6u wegens ontzettende drukte. Enkel Maps zou er 2u30 over doen.

    Waar ik overal tussen en onder gereden ben weet ik niet meer, maar die 2u30 was perfect juist. Hulde aan Google 👏

    Je vergeet dat Waze ook van Google is. Waze berekent omleidingen net zo nauwkeurig als Maps.

  10. Ik heb nu nog een ‘ouderwets kastje’ voor het raam met Go-Truck.
    Ik zie niet in de app of je gevaarlijke stoffen kunt selecteren.

    Ook zie ik niet of je brandstof keuze in kan voeren, in mijn geval LNG. Wel een dingetje wanneer je de stad in moet.

    Dus in dit geval blijf ik bij m’n ‘ouderwetse kastje’.

  11. De truck versie van de app is niet goed geschikt voor campers van minder dan 3,5 ton omdat hij dan de verkeerde maximum snelheden aanhoudt. 80 km per uur op snelwegen bijvoorbeeld, waar een dergelijke camper 130 km/h mag (als je dat al wilt). Nadeel is dat er soms onhandige routes gekozen worden, weg van de snelweg, maar vooral ook dat de aankomsttijden veel te pessimistisch zijn. De losse systemen voor campers hebben dit nadeel niet omdat ze wel rekening houden met grote voertuigen die harder mogen dan 80 km/u op snelwegen. Dus TomTom: maak de app beter geschikt voor campers en voeg een tijdelijke abonnementsmogelijkheid toe voor campergebruik tijdens vakanties!