Apple houdt bij het ontwerpen van nieuwe producten nadrukkelijk rekening met de Chinese smaak. Dat vertelde CEO Tim Cook in een interview. Vooral bij de kleur van nieuwe producten wordt goed gekeken wat Chinezen in de smaak valt. De kleur goud bijvoorbeeld: volgens Tim Cook is de goudkleurige iPhone vooral op de markt gekomen, omdat die kleur populair is in Azië. De kleur goud brengt geluk, volgens Chinese tradities. Die inschatting bleek te kloppen, want de gouden versie van de iPhone verkoopt in China beter dan andere kleuren. Hetzelfde geldt voor de gouden Apple Watch Edition, die in China binnen een uur was uitverkocht.
Sindsdien is er ook nog een goudkleurige MacBook bijgekomen, die het eveneens goed doet. Eerder vertelde Cook, dat China op korte termijn de grootste afzetmarkt voor Apple gaat worden. Het land neemt die positie over van de Verenigde Staten. De Chinese markt is belangrijk genoeg voor Apple om nu alvast het design en de kleurstelling van nieuwe producten erop af te stemmen. We vermoeden dat de roségouden iPhone dan ook niet lang meer op zich laat wachten.
In de eerste drie maanden van 2015 was China goed voor 29 procent van Apple’s omzet. Vandaar dat Apple grootse plannen heeft in China. Er komen veel meer Apple Stores en Tim Cook heeft zelfs een Weibo-account geopend om met de Chinezen te kunnen communiceren.
Cook werd geïnterviewd door de Chinese editie van Bloomberg Businessweek.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
Reacties: 15 reacties