Onderzoek: ‘Ruim kwart van de jongeren wil een iPad’

Uit een onderzoek van NPD blijkt dat 27% van de jongeren een iPad wil kopen. dat is meer dan de huidige Apple-gebruikers. Ook het merk Apple speelt een belangrijke rol.

ipad driemaalWie gaan de iPad kopen? Ouderen die onhandig met computers zijn? Gamers, die hun Nintendo DS aan de kant leggen? NPD deed er onderzoek naar en ontdekte (niet verrassend) dat Apple-gebruikers het best op de hoogte zijn van het bestaan van de iPad (82 procent heeft van de iPad gehoord). Ook consumenten met een inkomen van $100.000 of meer weten dat de iPad eraan komt (80% van hen is op de hoogte). En bij jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar weet 78 procent dat Apple de iPad op de markt gaat brengen.


Maar wie gaat het apparaat daadwerkelijk kopen? Onder consumenten is 18 procent geïnteresseerd, terwijl 24 van de Apple-gebruikers van plan is eentje te kopen. De grootste groep potentiële kopers zijn echter de jongeren: 27 procent van de ondervraagde jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar wil een iPad. Het gaat hier om mensen die ‘extremely interested’ of ‘very interested’ waren.

Jongeren zijn ook de groep die de iPad het meest gaan gebruiken om te internetten en muziek af te spelen. De meest geïnteresseerde groep kopers noemt ook juist deze toepassingen: internetten en muziekluisteren. Maar zouden die mensen de iPad ook hebben gekocht als het een Microsoft-product was? Bij de Apple-gebruikers gaat het bij 37% om het merk Apple. Een net zo grote groep kiest voor de iPad vanwege het multi-touch scherm.

Uit de cijfers klinkt ook een waarschuwing: muziek luisteren en internetten kunnen ze ook op een iPod touch doen. Volgens Stephen Baker, vice president of industry analysis bij NPD moet Apple daarom voor contentdeals zorgen zodat mensen de aankoop beter kunnen verantwoorden.

Considering what people are planning to use the iPad for, it’s not hard to understand why people who have these capabilities on other devices, such as the iPod Touch or a notebook/netbook, may not want to spend $500 or more on a similar device. This points to the need for Apple to close the content deals that focus the iPad on what is likely to be its best long-range value proposition around high quality media consumption.

Meer info: persbericht NPD

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.