Onderzoek: apps zonder UDID maken 24 procent minder omzet

Ontwikkelaars maken 24 procent minder omzet wanneer zij geen gebruik maken van UDID. Dat terwijl Apple stilletjes aan is begonnen met het weigeren van apps die de unieke code benutten.

UDIDOnderzoek van de mobiele reclamedienst MoPub stelt dat iPhone-apps die geen UDID data gebruiken, 24 procent minder reclame-omzet maken. Dit omdat het zonder UDID’s lastiger is om het bereik van een gebruikte advertentie te meten. Het resultaat van het onderzoek is opmerkelijk, omdat Apple sinds kort applicaties afwijst wegens het benutten van UDID’s.

Het drie maanden durende onderzoek concludeerde dat een app met UDID’s een gemiddelde eCPM van 76 cent oplevert. Zonder UDID ligt dit op 58 cent.

Ontwikkelaars zouden met behulp van UDID het aantal actieve gebruikers van een app kunnen meten. Daarnaast kunnen adverteerders zien hoe vaak er op een advertentie geklikt wordt, waarna er bijvoorbeeld een site wordt geopend of een app wordt gedownload.

UDID staat voor Unique Device Identifier. Dit is een reeks letters en cijfers die voor iedere iDevice uniek is, waardoor het mogelijk is om een specifieke iPhone of iPad te identificeren.

In maart begon Apple met het afwijzen van apps die gebruik maken van UDID’s. Een half jaar daarvoor werden ontwikkelaars al verzocht om niet langer van UDID gebruik te maken. Op deze manier hoopt Apple de privacy van gebruikers beter te beschermen. Het feit dat ontwikkelaars hierdoor moeilijker het bereik van advertenties kunnen meten, bevestigt het effect hiervan. Daar staat alleen tegenover dat er ook minder aan apps met behulp van reclame verdiend kan worden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 april 2012, 9:43
Categorieën Apps, iOS
Onderwerpen reclame, udid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.