Sinds juni vorig jaar koop je een treinkaartje rechtstreeks in de NS Reisplanner Xtra app op je iPhone. Volgens cijfers van de NS wordt zo’n 40 procent van de digitale kaartjes inmiddels gekocht op de smartphone. Een percentage dat bovendien snel groeit, stelt de vervoerder. Bij internationale reizen wordt inmiddels een zelfde percentage van alle digitale tickets gekocht op de smartphone.

40.000 e-tickets per maand voor smartphone
De NS verkopen momenteel 100.000 e-tickets per maand, waarvan 40.000 voor de smartphone-apps op iOS en Android. Navraag door iCulture leert dat niet precies te zeggen is hoeveel daarvan voor rekening komt van iOS-apparaten. De app zelf telt momenteel 1,4 miljoen actieve gebruikers, waarvan precies de helft een iOS-apparaat gebruikt. NS richt zich met de digitale tickets vooral op ‘incidentele gebruikers’, dus dat verklaart ook het grote verschil tussen het aantal e-tickets en actieve app-gebruikers. NS verwacht dat het aandeel mobiele treinkaartjes nog verder zal toenemen.
Populair bij internationale reizen
De verdere groei van e-tickets moet vooral bij NS International vandaan komen. Omdat de aankoop van een kaartje daar volledig in de app wordt afgehandeld (NS Reisplanner Xtra stuurt je door naar een mobiele website), heeft NS daarvan al wel concretere cijfers. “Daar wordt inmiddels bijna 40 procent van alle tickets verkocht als mobiel ticket (buiten de kaartautomaat om). Dus dit kan nog veel verder groeien”, laat woordvoerder Ton Boon ons weten. Daarvan komt de helft voor rekening van de iOS-app.
Vooral voor korte afstanden
Het reizen met een digitaal treinkaartje is volgens de NS vooral populair voor korte afstanden. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom het merendeel momenteel in de Randstad wordt verkocht. Volgens de NS zijn reizigers die met een digitaal kaartje reizen bovendien jonger dan mensen die het e-ticket nog netjes printen. Ook zijn reizigers positief over deze manier van reizen. Reizigers die de eerste keer een mobiel ticket reizen, reizen in 85 procent van de gevallen de volgende keer op dezelfde manier, stelt de NS.
Binnenlands en internationaal
Sinds juni vorig jaar kun je met de NS Reisplanner Xtra app voor iOS een treinkaartje rechtstreeks in de app kopen, waarbij je met iDEAL betaalt. Met een gegenereerde code open je de poortjes en dezelfde code toon je ook aan de conducteur. Voor internationale reizen biedt NS deze mogelijkheid al sinds 2015. Naast de bestaande mogelijkheden komt de NS komende jaren ook met inchecken met je mobiele telefoon, al zal dat NFC vereisen. Hoewel de iPhone een NFC-chip heeft, mogen ontwikkelaars die van Apple (nog) niet gebruiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Bellen via de browser: 'Webversie WhatsApp krijgt optie voor (video)bellen' (29-04)
- WhatsApp gaat spraakberichten vernieuwen: dit verandert er (28-04)
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
Nou geeft de NS aan je ticket te printen. Maar is die bar/QR code in de mail (bevestiging) of app ook afdoende? Dus scannen van de code op het scherm van je telefoon? Want een ticket printen is echt onnodig en ouderwets.
Iemand ervaring?
Jammer dat Toeslag tickets nog steeds uitgeprint dienen te worden…
@Le0: Uitprinten is niet nodig, zolang je maar de app gebruikt om de code te laten zien.
@Le0: Heb je wel een account aangemaakt in de app? Want dat had ik de eerste keer niet gedaan en toen moest ik het alsnog uitprinten
Je kunt naar het menu gaan in de app en klikken op ‘mijn tickets’. Dan zie je (als het goed is) je ticket
Heren, reis dagelijks zo. Aanmelden niet nodig. Via Reisplanner route uitzoeken en kaartje kopen. Betalen met iDeal en klaar. Wel één probleempje. Je hebt altijd verbinding met internet nodig. Kaartjes zijn niet offline te bezichtigen. Tenzij je een screenshot maakt van voor en achterkant kaartje.
Dat je altijd een internetverbinding nodig hebt is niet handig. Er zijn nog steeds plaatsen waar geen/slecht internet is bv op het traject almelo amersfoort bakt KPN er niet veel van.
Bovendien hoop ik dat NS en de spoordeelwinkel het eens mogelijk maken dat je ALTIJD je kaartje op je persoonlijke CHIPKAART kunt zetten ipv dat domme ouderwetse printen. Die printjes kan de conducteur niet eens scannen !!!
De app werkt niet echt prettig. Een kaartje kopen is erg moeilijk gemaakt. Geeft een rommelige indruk. Je moet de app verlaten om te betalen.
Niet echt gebruiksvriendelijk. Nog veel werk aan de winkel.
@Andre: Daar heb ik geen last van. Ik vind het geweldig. Je plant je reis, koopt een kaartje en klaar. Super snel en handig
@Le0: Ik werk vaak voor de NS, dus bij deze.
Je moet je kaartje altijd uitprinten, tenzij je de NS Xtra app gebruikt, daar kan je namelijk je kaartje in laden.
Een andere vorm van digitaal is in principe niet toegestaan omdat fraude nogal makkelijk is.(photoshop datum veranderen etc)
De QR code kan je gebruiken om poortjes te openen op stations, mochten ze open zijn dan hoef je hem niet te gebruiken omdat het enkel een passage recht is.