iphone6-doosje

Meldpunt Afzetabbo wil geld terugclaimen voor ‘gratis’ telefoons

Het meldpunt Afzetabbo wil een claim indienen tegen telecomproviders die 'gratis' telefoons hebben aangeboden. Sommige consumenten beseften niet dat ze toch voor de telefoons betaalden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Heb jij ooit een ‘gratis’ smartphone bij je abonnement gekregen? Als je achteraf bang bent dat je teveel hebt betaald, is er nog hoop. De stichting Consument & Telecomsector (ConTel) is het meldpunt AfzetAbbo is begonnen, waar consumenten zich kunnen melden. Het gaat om mensen die een ‘gratis’ toestel kregen en niet beseften dat ze er uiteindelijk toch voor betaalden.

iphone6-doosje

Meldpunt Afzetabbo

De stichting wil dat telecomproviders als KPN, T-Mobile en Vodafone consumenten compenseren voor de extra kosten die ze daardoor hebben gemaakt. Volgens het AD hebben zich meer dan honderd mensen gemeld bij het meldpunt. In theorie is de groep echter veel groter: de stichting denkt dat zo’n twee miljoen Nederlanders zo’n ‘gratis’ toestel hebben. Ook denkt de stichting dat ze zo’n 800 miljoenen euro schadevergoeding kan claimen.

Telefoon op afbetaling

Minister Dijsselbloem van Financiën schreef enige tijd aan de Tweede Kamer dat een abonnement met ‘gratis’ toestel moet worden gezien als een lening. Bij toestellen met een waarde van 250 euro of meer gelden daarom strengere regels. Consumenten moeten er bewust van worden gemaakt dat ze in feite een lening aangaan en providers moeten op hun website duidelijker maken wat de kosten zijn van de meegeleverde telefoon. Bij sommige providers betaal je nu een apart bedrag voor het afbetalen van de telefoon, wat het voor consumenten duidelijker maakt dat er sprake is van een afbetalingsregeling of lening.

Gratis toestel is nooit gratis

De stichting ConTel beroept zich op een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014, waarin werd gesteld dat een ‘gratis’ telefoon eigenlijk een vorm van koop op afbetaling is. De waarde van het toestel werd verwerkt in de abonnementsprijs, maar de providers maakten dat niet duidelijk aan de consument. Sommige consumenten dachten dat ze echt een gratis toestel kregen. Dat dat niet zo was, kon je overigens gemakkelijk natrekken: de abonnementskosten die je betaalde, lagen veel hoger dan wanneer je een soortgelijk sim only-abonnement zou hebben afgesloten. ConTel vindt dat telecombedrijven jarenlang kredieten hebben verstrekt zonder dat de klanten zich daarvan bewust waren. Klanten hebben daardoor te veel betaald, aldus ConTel.

Schulden door hoge telefoonkosten

Door de verwarring die is ontstaan, zouden providers wanbetalers niet meer kunnen dwingen tot betaling. Via de rechter zou het contract ongeldig kunnen worden verklaard. ConTel wil daarop inspelen en stelt dat de contracten “in principe vernietigbaar zijn”. Hoge telefoonkosten zouden de voornaamste oorzaak zijn van schuldenprobleem, vooral bij jongeren. Zij kopen te dure abonnementen en verlengen die ook steeds. “Niet alleen kopen zij te dure abonnementen, zij verlengen die ook steeds. In feite betalen ze permanent hun toestel af”, aldus woordvoerder Don Ceder van ConTel. ConTel wil in gesprek met de providers om tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan volgt een rechtszaak.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 januari 2016, 16:14
Categorieën Achtergrond, Providers
Onderwerpen gratis, provider

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.