Lenovo is blij dat Apple weinig focus op China heeft

Lenovo is blij dat Steve Jobs een slecht humeur heeft en geen focus op China heeft. Het bedrijf ziet Apple als enige serieuze bedreiging.

lenovo lephoneLenovo heeft een dominante rol in de Chinese pc-markt en er is maar één bedrijf dat het ze moeilijk kan maken: Apple. Maar gelukkig “heeft Steve Jobs een slecht humeur en is hij ambivalent”, zei Lenovo-bestuursvoorzitter Liu Chuanzhi tijdens een interview. Lenovo prijst zich gelukkig dat Apple geen focus op China heeft. “If Apple were to spend the same effort on the Chinese consumer as we do, we would be in trouble”, zei de topman. Een woordvoerder van Lenovo heeft de uitspraken bevestigd, maar gaf wel aan dat de uitspraken in de context moeten worden gezien: ze werden gedaan bij een interview tijdens een diner.

Misschien bedoelt de woordvoeder daarmee dat Liu mogelijk een slok op had. Hoe dan ook, Lenovo heeft al jarenlang geen serieuze bedreiging gezien. Toch is de verkoop van Mac-computers in Azië (excl. Japan) in een periode van zes maanden gestegen met 61 procent. Het ging hierbij om de periode tussen oktober 2009 en maart 2010. Dat is de grootste groei van alle regio’s waar Apple actief is. Kijk je naar het complete productaanbod inclusief de iPhone, dan groeide de markt nog sneller: met 161 procent naar een markt van $3,7 miljard.

Apple is al actief in China: ze openden in 2008 hun eerste retailwinkel, vlak voor de start van de Olympische spelen. Sinds vorig jaar verkoopt Apple er ook de iPhone, via operator China Unicom. Daar gingen lange onderhandelingen aan vooraf. De tweede winkel in China zal binnenkort in Shanghai worden geopend en de broer van de oprichter van Foxconn is van plan om nog eens 100 onafhankelijke Apple-winkels te openen in China.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 juli 2010, 17:25
Categorie iDevices
Onderwerp apple

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.