iPhone-bezitters klagen over wegvallende GPRS- en 3G-verbinding, T-Mobile blundert met online bestellingen

Gebruikers rapporteren sinds een week plotselinge en moeilijk verklaarbare problemen met hun GPRS- of 3G-verbinding. Daarnaast is T-Mobile druk bezig om bestellingen te annuleren... vanwege een typfout?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk.De iPhone heeft afgelopen dagen veel mensen blij gemaakt, maar tegelijk ook heel wat irritaties en problemen opgeroepen. Verschillende gebruikers klagen over plotselinge wegval van de GPRS- of de 3G-verbinding, bestellingen worden geannuleerd omdat T-Mobile de verkeerde voorletters op een bestelformulier had genoteerd en dan is er ook nog een affiliateblunder waardoor T-Mobile aanvankelijk profiteerde van alle media-aandacht maar websites meteen na de lancering dwingt om per direct alle banners en verwijzingen naar T-Mobile te verwijderen. Maar laten we beginnen met de foutmelding ‘Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk’, die veel gebruikers de afgelopen tijd op hun scherm zagen verschijnen.


Het gaat daarbij niet alleen om mensen met een iPhone 3G, maar ook om gebruikers van de eerste generatie iPhone. Tot vorige week werkte alles nog perfect; maar opeens is er geen verbinding met GPRS meer te maken. Resetten van de netwerkinstellingen helpt niet, de instellingen zijn ook goed ingevuld en de mobiele operator kan er niets aan doen. Bij sommige gebruikers ligt het probleem aan de GSM-mast in de achtertuin, maar bij anderen is GPRS in het hele dorp niet beschikbaar. Eén gebruiker meldt dat in heel Woerden geen verbinding te maken is, terwijl de iPhone in Amsterdam en Utrecht wel perfect werkt. Wat het probleem nog uitzonderlijker maakte is dat ook bellers op andere mobiele netwerken beginnen te klagen: KPN Hi en Telfort blijken gevoelig voor dezelfde storing.

Los van de GPRS/EDGE-verbinding wordt er ook geklaagd over een haperende verbinding met 3G. Internationaal gezien zijn we daarmee niet uniek: wereldwijd blijken er heel wat problemen te zijn met een slechte 3G-verbinding. Vooral het overschakelen van 3G naar EDGE/GPRS lijkt voor problemen te zorgen. Apple verwijst klanten door naar de mobiele operator; maar die heeft meestal ook geen oplossing.

Henk van EssT-Mobile ploetert intussen voort en probeert daarbij de irritaties van klanten te maximaliseren. Henk van Ess (bekend van de 3G Juice) liet ons weten dat T-Mobile zijn online iPhone-bestelling heeft geannuleerd omdat er een verkeerde voorletter in de computer staat. T-Mobile heeft zijn naam per ongeluk als ‘H.E.N.K. van Ess’ genoteerd en aangezien dit niet de naam is die op het rijbewijs staat, moet het contract worden geannuleerd. Navraag bij het callcenter maakte duidelijk dat er op dit moment minstens vier mensen fulltime bezig zijn om mensen terug te bellen vanwege soortgelijke fouten. Volgens een medewerker zijn vandaag zeker 200 mensen afgebeld, maar waarschijnlijk zijn het meer.

InvulformulierHenk ontdekte nog iets anders: door een fout in het online invulformulier zijn maar 5 karakters toegestaan. Kom je uit een katholiek nest of heb je toevallig veel voorletters of een lange naam, dan zul je een andere mobiele operator moeten zoeken want bij T-Mobile pas je niet in ‘het systeem’.

Reacties: 71 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.